Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 340 visningar
3 svar

Skivlingar är ju svåra

Håkan Bråkan

11 nov 2010 kl. 14:00

I en relativt tät granskogsdel i Stadsskogen (Uppsala) hittades denna. låg men bredhattad ca. 25cm.

0 285 visningar
1 svar

Troll med problem

gunhild i Kåddis

11 nov 2010 kl. 12:44

Snacka om vårtor!

0 326 visningar
10 svar

Hur långt upp i landet?

H-O T på Hvilan

7 nov 2010 kl. 21:21

I litteraturen står det att judasöra bara finns i SV Skåne på fläder, men jag misstänker att den kan finnas på andra breddgrader?

0 460 visningar
17 svar

Ni menar nog väl

Hasse

10 nov 2010 kl. 10:30

Varför envisas icke blåstjärnor med att svara med gissningar när någon behöver få en svamp artbestämd?
Lämna detta åt experterna istället för att riskera att den undrande tror på er och kanske konsumerar en oätlig eller giftig svamp.

0 3344 visningar
10 svar

Recept- Torkad svamp

Annika

26 okt 2010 kl. 00:48

När man kommer med korgen full så är det i vårat hem nästan en självklarhet att det blir en svampmacka när när rensningen är klar och kvällen börjar nalkas.

Vissa svampar har åkt ner i pannan andra har blivit förpassade till torkning.

Det är de torkade som jag skulle vilja utbyta recept och ideer kring…

I mitt torkade skafferi finns…

Mängder med torkade trattisar

Stolt Fjällskivling

Fjällig Taggsvamp

Nu undrar jag vad Ni har för svampar torkat i Ert skåp och vad Ni…mer…

0 329 visningar
15 svar

den danske svampe

maria,söder

27 okt 2010 kl. 00:15

från den lilla finska riskan, tack för i år…Gissar att många svampvänner läser detta inlägg pga rubriken, alla vill höra vad du har att säga ty de vill irritera sig..Tackar gör jag för all kärlek från er alla, plockar lite till bara för kärleks skull!! Å Du Deijlige dansk må vi ses i skogen över en lille en, geraldine, gina, bo, boman, jag bjuder….

0 304 visningar
7 svar

Liten Telamonia

Irene A

8 nov 2010 kl. 10:59

I vanliga fall samlar jag inte på små bruna spindlingar, men jag chansar på att någon kanske (Karl?) har någon idé..? Hittar inget själv som stämmer.

En speciell karaktär var den broskartat styva, och samtidigt sköra foten.
Den är liten, hattarna upp till 3 cm eller så. Växtplats under hassel och ek (Laxare änge, Gotland). Jag kunde inte notera någon speciell lukt.
Färgerna på bilden stämmer bra med verkligheten.

Sporerna är ganska små, ca 6,5-7 x 4,5-5 my, medelgrovt vårt…mer…

0 398 visningar
4 svar

Grentaggsvamp?

Caspar

7 nov 2010 kl. 20:40

Kan detta vara grentaggsvamp? Svårt att se eftersom den sitter flera meter upp, men finns det så mycket att välja mellan på gamla aspar?

0 202 visningar
5 svar

Ännu en ticka... ?

Gula

8 nov 2010 kl. 22:34

Såg den här redan i somras -  bilderna är från början av september. Den döda stammen är antagligen asp och ligger ganska otillgängligt vid ett bergstup. Nån som vet?

0 659 visningar
2 svar

Skivling på träd

Håkan Bråkan

9 nov 2010 kl. 19:54

Hejsan. Har agit en bild nyligen på en svamp sittandes på ett ädelträd troligen lönn i engelska parken, Uppsala. Kan någon säga vad det är.

0 295 visningar
2 svar

frågor...

Gustav Sundström

8 nov 2010 kl. 12:48

vilka svampar har jag på bilderna?

tacksam för hjälp

tack

0 433 visningar
33 svar

Ensam med stjärnorna:)

"JAS" Helsingborg

7 nov 2010 kl. 13:14

1.
06.45. Gråmulen lördagsmorgon, dystra utsikter med regn och en kall nordan som sveper in över det Skånska landskapet, brrr. Kollar ändå vädret på datorn, tjoo det verkar klarna upp fram på förmiddagen. Ok, fixar i ordning utrustningen och mat stuvar ner i ryggan och ställer kosan söder ut idag.
Väl framme efter 45min förd genom regn och blåst, kurar jag i bilden en stund och så spricker molntäcket upp och den azurblå himmeln börjar skymta bakom bortdragande molnslöjor.
De…mer…

0 373 visningar
10 svar

Lär mig aldrig...

Gula

8 nov 2010 kl. 17:55

... alla tickor :-(( Tycker den här ser bekant ut men kan inte komma på vad det är.
Växer högt uppe på en avsågad björkgren -  såpass högt att jag inte får nån bild av övre sidan! Kanske nån kan säga vad det är ändå?

0 482 visningar
17 svar

? från sista kursutflykterna 2010

Bo E

8 nov 2010 kl. 13:08

det blev bra med trattkantareller, en och annan kantarell och en del frostvaxing under de senaste utfärderna

men även en del frågor och antaganden

1. antagande - streckmusseron
växte i mossig granskog bland trattkantareller
stor, tung och kraftig med doft o smak starkt påminnande om vårmusseron - d v s färsk gurka i kvadrat!
2. antagande - trattnavling
växte i blandskogsmiljö med asp o planterad gran nära vägbank på lerjord

0 548 visningar
5 svar

Vit ticka

Lena M

8 nov 2010 kl. 09:41

I går såg jag en ticka jag aldrig sett tidigare, nästan som frusen is. Tror att den växte på en granstubbe men i närheten finns bäck med d.i.v lövträd, mest al, nån enstaka björk och lite vide.
Jag har ingen bild på undersidan för tickan var fastfrusen, är det någon som vågar sig på en gissning, vad för ticka det kan vara ?

0 421 visningar
2 svar

Vad är detta?

Ulla K

9 nov 2010 kl. 07:33

Stora och små växte på en gammal bokstubbe.

0 419 visningar
14 svar

Floccularia?

Irene A

21 okt 2010 kl. 15:41

Vi hittade en svamp på Gotland i höst som jag har grubblat över i tre veckor. Har kommit fram till att det möjligen kan vara en Floccularia.

I första testet med Melzers reagens fick jag det till dextrinoida sporer. Gulbrunt tyckte jag, men nu har jag kollat igen och jämfört med sporer som ska vara amyloida. Det blir samma färg, och nu kan jag se en grön ton också. För gammal och kinkig reagens antagligen…

Bifogar bilder, hatten på det största exemplaret är inte mer än 4 cm.
N…mer…

0 890 visningar
9 svar

best things in life are for free

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 11:47

ser att det skrivits en del om mig i helgen i olika trådar….både negativt och positivt. men jag ser det som så att alla omdømen er positiva.

så til æmnet. alla elskar væl att ha sitt “eget” svampstælle. i helgen insåg jag og min ælskade att svampsæsongen er slut efter ca 200 liter så vi tog ut till kusten før att efter några tips finna vår “egen” musslingbank. og mot all førmodan lyckades det…. 10 kg handplockade blåmusslor i kristallklart kattegattvatten. visserligen inte ...mer…

0 300 visningar
1 svar

Summering

Gustav Sundström

8 nov 2010 kl. 12:58

axplock från det bästa i höst

0 278 visningar
1 svar

torkade trattisar luktar konstigt

Lasse

8 nov 2010 kl. 17:04

Provade i år att torka trattkantarellerna och idag skulle jag för första gången smaka dem. Men dom luktar väldigt märkligt. Har förvarat dem i plastburkar (begagnade godislådor) och i den ena luktar det målarfärg, skumt eller hur? När dom blir blöta luktar de lite märkligt, som svag plastdoft.
Vad kan ha hänt?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone