Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Börjar bli orolig, inget inlägg på många veckor.
Någon som har beskrivningen av Hymenochaete ulmicola?
Såg att Gillis Aronsson hade lagt ut bilder på den arten på Artportalen, och jag förstod då att det var den arten jag hade sett på gammal alm på ett par kyrkogårdar ifjol. Minns att jag reagerade på att de växte märkligt för att vara H. tabacina.
Åkte och hämtade ett belägg idag, men saknar beskrivning av mikrokaraktärer.
Känner mig rätt säker på att det är den, men vill givetvis kolla det.
Kan det vara Poppeltofsskivling?.Växer på en poppelvall, där man sågade ner träden i vintras. Hatten gulbrun 40mm,strimmig,(unga ex.fjälligt vita i kanten) med mörkare puckel.
Skivor först vitaktiga, sedan gulbruna.Fot 40mm, vitaktig med utstående vitbruna fjäll. Slät närmst hatten. Ingen utpräglad lukt.
Hittat ett ställe med mängder av riddarmusseron….vågar man äta?
Vad tycker ni?
Är det någon som har kläm på mjölktickorna? Jag har levt i tron att Oligoporus tephroleucus och O. lacteus (även kallade Postia) har varit synonymer för samma art, som vi på svenska kallar för mjölkticka. Nu ser jag emellertid att Artportalen har med både Postia tephroleuca och P. lactea, och att bara den förstnämnda heter mjölkticka. Även Niemelä har med båda arterna i Käävät, som jag tyvärr har så svårt att tillgodogöra mig.
Är det någon som vet vad som skiljer dessa…mer…
Hej hej!
Är ny här på forumet :-) (även om jag läst här en längre tid)
Jag har ett tämligen nyväckt STORT intresse för svamp! Jag är biolog men har tills nu aldrig riktigt fattat grejen med att plocka svamp :-/ Kan kanske ha att göra med att jag en längre tid har bott i innerstaden av en mkt stor stad och har haft långt till naturen. Nu bor jag däremot på landet, riktiga bonnavischan, med mosaikartad natur direkt utanför dörren! Både barrskogar, ädellövskogar, naturbetesmar…mer…
Kan någon vara snäll och hjälpa mej få ett namn på dessa tickor? Dom växte på lövträd osäkert vilket.
Tack på förhand.
siv n
Hej,
bifogar en bild på en lite lustig svamp som jag hittade för ca 2 månader sen i blandad gran- och tallskog. Svampen var mycket träig i foten, väldigt krusig i hatten och brun till färgen. Tyvärr har jag inga bättre bilder eller svampen kvar, så jag kan inte berätta eller visa mer om den. Tacksam för hjälp!
eller Sveriges mykologiska förening om ni så vill.
hur många vet hur den startade?
det var trubaduren och snustillverkaren Bengt Sänd som startade den.
satt och googlade, hittade plötsligt berättelsen hur det gick till, skitkul att läsa eftersom jag gick med först året efter,och därför inte mindes starten
http://www.bengtsandh.se/data/uploads/sveriges_mykologiska_f__rening.pdf
- med symmetriskt datum, 101101.
Vi åkte till Trollträsket med hunden som skarpt gillar ombyte av rastmarker…
Jag hade med mig en stor korg och hoppades på rikligt med blåmusseroner. Onödigt – fanns ingen enda i plockbar kvalité. Men en fin äggula hittade jag - och färska trollhänder vid det berömda badstället!
Visar en, men det fanns fler! En riktig inventering blir det först när trollen kan åka skridsko på sitt träsk.
En fråga till alla trollhänta: har ni någonsin sett…mer…