Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 324 visningar
4 svar

Svampstaff

Birgitta D

27 okt 2010 kl. 22:36

Börjar bli orolig, inget inlägg på många veckor.

0 387 visningar
7 svar

Hittar ingen tråd......

Egon

4 nov 2010 kl. 17:08

...på vad detta kan vara. Hatt 40mm och fjällig(fösta bilden lite torra) Skivor vita, höga, urnupna. Fot slät vitgul. Näringsrik bokskog. Ingen lukt. Någon som har förslag?

0 800 visningar
4 svar

Beskrivn av skinnsvamp

Tony S

31 okt 2010 kl. 16:22

Någon som har beskrivningen av Hymenochaete ulmicola?
Såg att Gillis Aronsson hade lagt ut bilder på den arten på Artportalen, och jag förstod då att det var den arten jag hade sett på gammal alm på ett par kyrkogårdar ifjol. Minns att jag reagerade på att de växte märkligt för att vara H. tabacina.
Åkte och hämtade ett belägg idag, men saknar beskrivning av mikrokaraktärer.
Känner mig rätt säker på att det är den, men vill givetvis kolla det.

0 436 visningar
2 svar

Pholiota destruens?

Egon

1 nov 2010 kl. 16:38

Kan det vara Poppeltofsskivling?.Växer på en poppelvall, där man sågade ner träden i vintras. Hatten gulbrun 40mm,strimmig,(unga ex.fjälligt vita i kanten) med mörkare puckel.
Skivor först vitaktiga, sedan gulbruna.Fot 40mm, vitaktig med utstående vitbruna fjäll. Slät närmst hatten. Ingen utpräglad lukt.

0 385 visningar
3 svar

riddarmusseron?

oskarlisa

4 nov 2010 kl. 15:18

Hittat ett ställe med mängder av riddarmusseron….vågar man äta?
Vad tycker ni?

0 664 visningar
7 svar

Mjölktickor

Skogsfrun i Obbola

3 nov 2010 kl. 15:28

Är det någon som har kläm på mjölktickorna? Jag har levt i tron att Oligoporus tephroleucus och O. lacteus (även kallade Postia) har varit synonymer för samma art, som vi på svenska kallar för mjölkticka. Nu ser jag emellertid att Artportalen har med både Postia tephroleuca och P. lactea, och att bara den förstnämnda heter mjölkticka. Även Niemelä har med båda arterna i Käävät, som jag tyvärr har så svårt att tillgodogöra mig.

Är det någon som vet vad som skiljer dessa…mer…

0 489 visningar
3 svar

Svampbok till en biolog!

Maria

4 nov 2010 kl. 13:31

Hej hej!
Är ny här på forumet :-) (även om jag läst här en längre tid)
Jag har ett tämligen nyväckt STORT intresse för svamp! Jag är biolog men har tills nu aldrig riktigt fattat grejen med att plocka svamp :-/  Kan kanske ha att göra med att jag en längre tid har bott i innerstaden av en mkt stor stad och har haft långt till naturen. Nu bor jag däremot på landet, riktiga bonnavischan, med mosaikartad natur direkt utanför dörren! Både barrskogar, ädellövskogar, naturbetesmar…mer…

0 234 visningar
3 svar

Tick-hjälp

siv n.

4 nov 2010 kl. 09:26

Kan någon vara snäll och hjälpa mej få ett namn på dessa tickor? Dom växte på lövträd osäkert vilket.
Tack på förhand.
siv n

0 299 visningar
6 svar

Vem är jag????

anithau

3 nov 2010 kl. 17:25

Känner någon igen denna?
Växer på samma stam som vinternagelskivling - lövträd.

Tacksam för respons.

0 404 visningar
10 svar

För Er som orkar - - Trollhandskavalkad!!

anithau

3 nov 2010 kl. 14:57

Blev inspirerad av andra inlägg på trollhand.

Begav mig till trollhänderna för att kolla.
De hade vuxit enormt och många nya hade kommit.

Sista serien visar även hur trollen växer direkt på kantörat.
Svårt att idag få bra bilder på just detta.
Det har jag inte sett förut.

0 524 visningar
28 svar

Och så finns det riktiga stjärnor,

Jan A, Uppsala

15 sep 2010 kl. 14:30

STORA, i en plantering i U-a.  Jag fick tipset via mail i går kväll 19.55!
Idag blev det ett tyvärr mycket stressigt besök.  Det blir lugnare nästa gång!
Först en bild på några mindre, sen två på en lite större. Mätskalan drygt 60 mm.

0 373 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp?

Björn

3 nov 2010 kl. 11:58

Hej,
bifogar en bild på en lite lustig svamp som jag hittade för ca 2 månader sen i blandad gran- och tallskog. Svampen var mycket träig i foten, väldigt krusig i hatten och brun till färgen. Tyvärr har jag inga bättre bilder eller svampen kvar, så jag kan inte berätta eller visa mer om den. Tacksam för hjälp!

0 344 visningar
2 svar

Skall detta bli Ribbgrynna?

Egon

3 nov 2010 kl. 16:58

Växer på död björk.

0 512 visningar
4 svar

Vilken ticka är detta?

Egon

2 nov 2010 kl. 20:00

Troligen en tallstubbe

0 367 visningar
5 svar

Vinterskivling

Lena M

2 nov 2010 kl. 14:38

Oj vad vinterskivlingar det ser ut att bli, ännu väldigt små.

Någon som kan säga vad detta är utefrån två dåliga bilder. De växte på lövträdsgrenar ( al ? ) i ett sumpområde och på växtplatsen såg de riktigt röda ut.

0 472 visningar
9 svar

SMF

klas jaederfeldt

2 nov 2010 kl. 21:50

eller Sveriges mykologiska förening om ni så vill.
hur många vet hur den startade?
det var trubaduren och snustillverkaren Bengt Sänd som startade den.
satt och googlade, hittade plötsligt berättelsen hur det gick till, skitkul att läsa eftersom jag gick med först året efter,och därför inte mindes starten

http://www.bengtsandh.se/data/uploads/sveriges_mykologiska_f__rening.pdf

0 664 visningar
17 svar

Svamp? JAS-svamp?

Gula

1 nov 2010 kl. 16:20

Eller nåt annat? Kan inte vara det berömda “frostfenomenet” heller för här har inte varit frost på över en vecka! Verkar växa ut från små ‘korvar’ eller ‘puppor’  -  märkte det först hemma på datorn!

0 371 visningar
7 svar

Börjar med gårdagen –

Jan A, Uppsala

2 nov 2010 kl. 17:06

- med symmetriskt datum, 101101.
Vi åkte till Trollträsket med hunden som skarpt gillar ombyte av rastmarker…
Jag hade med mig en stor korg och hoppades på rikligt med blåmusseroner. Onödigt – fanns ingen enda i plockbar kvalité.  Men en fin äggula hittade jag - och färska trollhänder vid det berömda badstället!
Visar en, men det fanns fler! En riktig inventering blir det först när trollen kan åka skridsko på sitt träsk.
En fråga till alla trollhänta:  har ni någonsin sett…mer…

0 192 visningar
6 svar

Någon musseron ?

Lena M

1 nov 2010 kl. 15:30

Den här svampen har jag sett några gånger den sista veckan och hatten är kastanjebrun med bruna stänk. Doftlös men bitter smak och den har alltid funnits i närheten av tall där det även vuxit ett fåtal riddarmusseroner.
En musseron tror jag, men vilken ?

0 349 visningar
1 svar

Två i Dalby söderskog

H-O T på Hvilan

2 nov 2010 kl. 19:02

Undra vad det kan vara, den första vita och nr två de violetta?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone