Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 786 visningar
2 svar

Älgjakt södra Dalarna?

Tanja i Gagnef

1 okt 2010 kl. 11:04

Hej!
Nu är vi ju inne i oktober och snart dags för jägarna att ge sig ut.. Är det någon som har koll på när älgjaktsveckan är i mellersta-södra (Gagnef) Dalarna? Jag vill inte riskera att ge mig ut då... Jag har inget emot jakt, men när man läser om en jägare som skjuter en ponny som han tror är ett vildsvin eller jägare som råkar skjuta varandra t.o.m. så föredrar jag att inte ge mig ut under den mest hektiska veckan!

0 246 visningar
0 svar

Mycena?

Henrik Martinsson

1 okt 2010 kl. 11:03

Jag har försökt att nyckla mig fram, men svampen är lite för torr för att jag skall nå ända fram. Jag tror att det är en rynkhätta eller en gallhätta. Den växte på en ek.

0 372 visningar
4 svar

Vilken sopp?

Cathrine

30 sep 2010 kl. 15:21

Försöker lära mig ngt nytt :) Är bilderna för dåliga hojta gärna till och berätta vad jag ska göra för att det ska bli lättare att veta vilken/vilka sorter. Det var gran och tallskog.

0 380 visningar
3 svar

Trattformad sopp.

Torbjörn Tjärner

25 sep 2010 kl. 01:42

Hittade den här svampen på torr tallmark med grusig mark.
Ser ut som en sopp, men den var trattformad undrar vad det kan vara för art.
Ebbot. T

0 399 visningar
3 svar

Prickmusseron?

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 23:28

Är detta prickmusseron?
Växte på ruttet trä

0 287 visningar
4 svar

en liten tryffel?

bengt l

29 sep 2010 kl. 14:55

vad kan detta vara. lyckas ej klura ut det med den svampbok jag förfogar över.

0 462 visningar
2 svar

Konstig färgsättning...

Egon

30 sep 2010 kl. 19:31

på Ängsvaxing.Har ingen lukt. Kan väl inte va någonting annat?

0 320 visningar
4 svar

murkla?

Thomas i södertälje

30 sep 2010 kl. 21:37

Hej!

Jag fick denna bild av en kompis som undrade vad det kan vara och jag misstänker någon slags murkla men är inte säker. nån som vet?

0 278 visningar
3 svar

Gifttrattskivling???

Annika

30 sep 2010 kl. 20:07

Funnen i dag i blandskog.

0 569 visningar
1 svar

Sotad vaxskivling

Renée

30 sep 2010 kl. 20:20

Har jag hittat idag. Men ska vita skivorna under hatten tas bort. Tänkte torka dem som jag sett man kan göra i en bok.

0 1069 visningar
7 svar

Svamp med blå fot

Ingrid T

29 sep 2010 kl. 16:56

Än en gång har jag varit i skogen och hittat för mig i alla fall, konstiga svampar, så självklart vill jag veta vad de heter
Som vanligt är bilderna inte de bästa, kameran (eller jag) är inte så bra på det här

0 392 visningar
3 svar

Vad e de för svamp ?

Rolle i Lund

29 sep 2010 kl. 17:51

E de någon som vet va de e för svamp jag har hittat ? Ca. 12-15 cm hög, 10 på hatten och helt grå på undersidan vilket kanske inte framgår helt av bilden

0 363 visningar
7 svar

Inte så vacker men...

Ingemar

29 sep 2010 kl. 17:09

Det finns för mig bara en art man blir glad av att hitta när den ser ut såhär. Delar stället dom växer på med fritids och dagisbarn och det roligaste som finns är att sparka svamp. 80% går säkert till spillo. Denna växte mellan 2 stenar så dom hade nog inte sett den. Stolt fjällskivling och denna hamnar på delad förstaplats smakmässigt på min lista, överlägset:)

0 268 visningar
0 svar

Två under ek

SvenD

30 sep 2010 kl. 18:13

Nu börjar svampsäsongen gå mot sitt slu; nattfrosten är obeveklig även här söderöver. Ännu finns det dock svamp att undra över:
1. Tråding som växte i hundratal under ek i parkmiljö. Hatt 3-6 cm. Fot med tydlig basalknöl. Lukt spermatisk.
2. Spindling med iögonenfallande tvådelad färgfördelning; fot vitaktig med svag ringzon. Hatt och lameller rödbruna (fotot är lite för gulaktigt).Hatt 6 cm. Ingen påtaglig lukt. Växte under samma ekar som föregående tråding.

0 335 visningar
1 svar

Vackert grön

Lasse Ringman

30 sep 2010 kl. 16:58

Är det någon som kan tala om vad det här är.

m.v.h.

Lasse

0 531 visningar
6 svar

Föränderlig tofsskivling?

Katrin, Uppland

29 sep 2010 kl. 23:04

Hittade dessa häromdagen (tyvärr innan jag läste den braiga lathunden om vad man ska fota å ta info om)
Men de växer på en stubbe i blandskog.
Kan gå tillbaka imorgon å ta fler bilder om det behövs.

0 466 visningar
3 svar

Luden trattkantarell

Katrin, Uppland

29 sep 2010 kl. 23:10

Hittade mer eller mindre “ludna” trattkantareller häromdagen.
För övrigt ser de ut precis som en trattkantarekk ska.

0 501 visningar
14 svar

Kruskantarell eller?

Lena

23 sep 2010 kl. 19:19

Hej! Någon som vet vad jag har hittat? De är inte lika gula som på bilderna.

0 675 visningar
5 svar

ostronmussling

axel

30 sep 2010 kl. 12:24

Hej!, hittade något jag tror är ostronmussling. brun hatt, fast kött vit fot och kraftiga lameller. växer på en lönnstubbe. finns det någon möjlig förväxlingssvamp som är riskabel??

0 298 visningar
1 svar

Små blåmusseron?

Rene

30 sep 2010 kl. 12:20

Eller? :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone