Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 405 visningar
1 svar

hvilken svamp?

Lucas

14 sep 2010 kl. 18:19

navn?
:)

0 290 visningar
1 svar

hvilken svamp?

Lucas

14 sep 2010 kl. 18:12

Hei hei!
Kan jeg faa navn paa denne ogsaa
jeg vil bli ekspert naar jeg blir en gammal gubbe :) kanskje tilogmed för :)

0 577 visningar
1 svar

hvilken svamp?

Lucas

14 sep 2010 kl. 18:09

navn?
:)

0 1772 visningar
5 svar

Hur ofta äter Ni svamp

Mickeleh

14 sep 2010 kl. 10:19

Vi äter sjukt mkt svamp i vårat hushåll,tom våra barn 3 å 4 älskar svamp,mest kantarell och svarttrumpetsvamp,men från midsommar och fram till jul äter vi nog svamp 3-7 gånger i veckan,efter jul när man gett bort all sin torkade svamp börjar snålandet-)Det är smörstekt,stuvad,i såser,på mackor,crepes osv osv och i takt med att kunskapen ökat(fler sorter) å nu senast inköp av svamptork har vi svamp för ett regemente,börjar tro att det växer mycel i tarmsystemet.Har en tro, a…mer…

0 506 visningar
6 svar

Vilka sorter??

Maria

14 sep 2010 kl. 17:20

Hej. Hittade dessa i skogen i dag och undrar om någon vet vad de kan vara? Det fanns massor av de gul/vita.
Alla växte i mossa under barr träd.

0 421 visningar
6 svar

Föränderlig gifthätting :-)

Högberg

14 sep 2010 kl. 12:04

Äntligen har jag hittat dessa samtidigt på samma ställe. (Kanske, vi får se vad Ni säger)
Hur en föränderlig tofsskivling ser ut vet jag men har inte riktgt kläm på gifthättingen (minst lika viktigt) Vet jag det nu? Det fanns även “gifthätting” med ljusare fot på samma ställe.
Är jag rätt på det?

0 386 visningar
1 svar

Skum färg på torkad sandsopp

Erik Hp

14 sep 2010 kl. 09:29

har torkat en del sandsopp i förra veckan, men igår visade det sig att svampen vid blötläggning får en grådaskig, väldigt oaptitlig färg.
är det normalt?

jag är helt hundra på att det var sandsopp jag plockade, kollade svampbok flera ggr, sen finns det väl ingen farlig förväxlingssvamp heller?

vore tacksam för svar.

0 745 visningar
3 svar

Hur mycket svamp är giftigt?

Tina

14 sep 2010 kl. 09:14

Om barnen tar i en giftig svamp (tex vit flugsvamp) och senare stoppar fingrarna i munnen. Är det tillräckligt för att giftet ska kunna påverka dem?
Hur mycket behöver de få i sig för att bli sjuka? En hel svamp? En tärningsstorlek?

0 386 visningar
4 svar

Torka trattisar

PerG

14 sep 2010 kl. 10:24

Har torkat trattkantareller på tidningspapper och tycker det fungerar bra. Senast blev dock väldigt många kolsvarta, framförallt dom små. Tidigare har endast någon enstaka sett förkolnad ut. Vad kan detta bero på? Bör man kasta dom svarta?
Har läst någonstans att toppig giftspindling blir svart vid torkning och en fördel med att torka trattisar skulle vara att den giftiga toppiga giftspindlingen kunde sorteras ut. I det här fallet är jag dock säker på att det är trattkantareller…mer…

0 1575 visningar
3 svar

Giftsvamp bredvid matsvamp

Micke

14 sep 2010 kl. 16:24

Hej!
Vart lite nojig när jag plockade vit taggsvamp som växte alldeles intill vit flugsvamp. Min fråga är om matsvampar på nåt sätt kan ta upp gift om dom växer tätt intill giftiga?

Mvh Micke

0 262 visningar
1 svar

kantareller

Therese Tallqvist

14 sep 2010 kl. 14:44

Har blivit kantarell biten,men var hitta jag desse,är ofta till fjälls,men man måste gå så högt,men alla andra som inte e till fjälls o hittar ändå..hur fasen gör dom??
kan ni ge mej tips+Bor i Strömsund,jämtland
mvh Therese

0 303 visningar
5 svar

Phlegmacium

Riskan

13 sep 2010 kl. 19:59

På en av föreningens utställningar
var det en av medlemmarna som hade med sig denna Phlegmacium. Med Tall på rik mark. Doft av potatis, kött vitt men gult i fotbasen. Vi undrar vad det kan vara.
Någon ovanlig?

0 255 visningar
5 svar

Vilka svampar?

Anna

14 sep 2010 kl. 11:43

Vet ni vad detta är för svamp?

Tack på förhand

0 302 visningar
4 svar

Röksvamphjälp

Dieter Endom

10 sep 2010 kl. 21:23

Vilken art kan detta vara?

0 356 visningar
3 svar

Svensk svamp verkar gå hem i Europa

Kajsa G

13 sep 2010 kl. 21:53

Tydligen skrivs det på många olika språk om svamp i Sverige. Kanske finns det en ljus framtid för svampturism i Sverige.
http://www.bulletins-electroniques.com/actualites/64166.htm

0 2393 visningar
4 svar

mögel på trattkantarell

Gunilla

13 sep 2010 kl. 17:06

Har sett trattkantarell med vitt ludd på foten. Det börjar nerifrån och sprider sig uppåt. En del svampar vissnade/ruttna i skaftet/ redan som små. Vågar man äta de friska delarna?

0 1219 visningar
11 svar

Småländska Höglandet - Svart trumpet

Kallesson

26 aug 2010 kl. 17:56

Någon som vet om det finns svart trumpetsvamp på småländska höglandet? Har aldrig plockat den där men ska ge det ett försök i helgen.

0 209 visningar
2 svar

Grentaggsvamp Tivedstorp

Totte Gbg

13 sep 2010 kl. 21:31

Såg att Roland Ekerblom hade lagt in denna svamp under rapporter….jag har en bild på den när jag var där i söndags :)

0 253 visningar
2 svar

Vilken sopp

Samuel

13 sep 2010 kl. 20:27

Jag har aldrig ätit en sopp, men tänkte försöka mig på det eftersom det finns så många av dem i skogen där jag bor. Kan någon hjälåa mig med namnet på denna sopp?

0 203 visningar
2 svar

Irene

Geraldine, Vällingby

14 sep 2010 kl. 08:17

Har rynkmussling fler svenska namn, slog upp i Rydman, där står det rävmussling på Lentinellus vulpinus

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone