Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 485 visningar
4 svar

"Kremla" MED spindelvävsliknande trådar

Nybörjare igen

9 sep 2010 kl. 18:17

Plockat svamp i Uppland idag för första gången på säkert 20 år. Var en relativt “van” plockare förut men i helt annan miljö. Hittade ett område med vad jag trodde var mandelkremlor, eller möjligen någon annan slags kremla, men kremlor likväl. Läser på nu hemma vid resningen och läser att kremlor aldrig har spindelvävsliknande trådar vid hatt och fot, men 1-2 av ca. 10 jag plockat har det!! En har det rätt tydligt, den andra ser man lite grann om man verkligen tittar efter- tun…mer…

0 241 visningar
2 svar

Svampletar sällskap..

Minai

9 sep 2010 kl. 19:57

Undrar om det är någon i Göteborgstrakten som har tid och lust att gå en sväng på söndag?

0 319 visningar
3 svar

ID-hjälp behövs

Dieter Endom

9 sep 2010 kl. 19:37

Bild 1 är detta dvärggullhorn?

Bild 2 är detta maskfingersvamp?

Bild 3 är detta saffransfingersvamp?

0 1191 visningar
5 svar

SnabbID Stoltfjällskivling?

Meyrink

9 sep 2010 kl. 19:01

Hej plockade dessa nyss, är det stolt fjällskivling?
Ifall det är går det att torka hela svampen och gjöra svampmjöl/krydda av?

0 594 visningar
17 svar

Nu fiskar jag igen.... ;)

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 20:17

Förra hösten åkte jag 55 mil norrut, från Lund och landade i storskogen mellan Nora och Lindesberg. Fick duktigt på tafsen av vissa, (nån enstaka om jag ska vara ärlig), när jag frågade om bra ställen i trakten. Nu bär det av igen mot Bergslagen! Liksom förra hösten har jag en (säger EN) dag på mej, att hitta och plocka resan värd. Vill ABSOLUT inte veta var jag hittar nåt! Vill INTE ha tips av de som hellre ger på tafsen!
Ok??  ;)

0 215 visningar
0 svar

Kul bild

Dieter Endom

9 sep 2010 kl. 19:11

av en äkta tegelsopp.

0 1247 visningar
7 svar

Kantarell Frossa

Jonte

9 sep 2010 kl. 12:22

Fin liten Kantarellhög :D

0 363 visningar
5 svar

Hjälp med svampar.

Tobbe

8 sep 2010 kl. 20:20

Vad är dessa för svampar ? Är det smörsopp på bild 3 ?

0 397 visningar
7 svar

Matsvampar ?

Peter i Bonäset

9 sep 2010 kl. 16:18

Var nere i gran/björk sumpskogen och fann rikligt av dessa. Om någon av dom är matsvamp så är det värt att gå tilbake och plocka.

0 385 visningar
3 svar

identifierigs hjälp..

Anna

9 sep 2010 kl. 16:56

Hej kan någon hjälpa mig idenifiera dessa svampar..är ganska säker men vill vara helt säker innan jag gör något med dem..och om ni vet vad gör ni med dem??

Mvh/Anna

0 168 visningar
1 svar

Kremlefråga

Nanne E

9 sep 2010 kl. 16:29

Är detta en vinkremla eller är det en annan kremla? Vilken i så fall?

0 173 visningar
0 svar

Vad är detta?

ewelin

9 sep 2010 kl. 14:35

hittade 2 olika sorters svam idag i skogen och undrar om de är karljohan eller någon “förväxlingssvamp” vet inte om dom stämmer in på nån av dom..vad tycker ni?

0 229 visningar
2 svar

hur lång tid för K-J?

Maria

9 sep 2010 kl. 12:40

Hej!
I måndags så var jag i skogen och hittade K-J bla, där var även K-J som just hade gått igneom marken. Huhr lång tid tar det för dem att komma upp till plockbar storlek?
Tänkte åka dit på söndag igen men borde kanske göra det tidigare.
/Maria

0 275 visningar
2 svar

Taggsvamp

greger

9 sep 2010 kl. 09:34

Hej
Undrar vad detta kan vara för Taggsvamp. Är väl en sån där Sarcodon?  Växte på hed i stora mängder. Föten gråblå vid snitt, spetsig. Är det två arter på bilderna? den ena mörkbrun med tydliga fjäll på hatten. den andra ljusbrun mera välvd.

0 1566 visningar
5 svar

Tid för blomkålsvamp att växa till sig?

Svampa-Peter

8 sep 2010 kl. 17:52

Efter många timmars nötande fann jag till min stora glädje idag äntligen en blomkålsvamp!
Den var inte mer än 5 cm bred och sitter kvar på tallen jag fann den.
Hur lång tid tror ni det tar för den att växa till plockbart skick?

0 374 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Mackan

5 sep 2010 kl. 15:26

Hej. Jag undrar om det är någon som vet vad detta är för sorts svamp. Den växte under några granar.

0 353 visningar
3 svar

Vad är detta???

Tittit

9 sep 2010 kl. 09:44

Funnen på ett lövträd-alm tror jag- i Dalsland.

0 181 visningar
1 svar

Bra Svamp sida

Rauli

9 sep 2010 kl. 09:25

http://sienet.luontonetti.com/se/kuvaajat.htm
SVAMPGUIDEN är så klart bäst men denna sidan är kul och nyttig med

0 221 visningar
1 svar

Svart trumpet!

Kjell Rilbe

8 sep 2010 kl. 12:02

Vi var lite ledsna att vi flyttade ifrån vårt gamla ställe med svart trumpetsvamp i Görväln-området i vintras. Men nu passade min fru på att smita ut en sväng bakom “nya” huset medan sjuka lillan låg och sov och jag satt och hemmajobbade. Så kommer hon hem med minst en liter svart trumpetsvamp! Och en hel del annat dessutom. Nu är bara frågan om hon hittar tillbaks…

0 237 visningar
3 svar

Apropå identifiering

Jan A, Uppsala

7 sep 2010 kl. 08:56

Tycker möjligen någon att en del bilder som visas är en liten aning otydliga och därför något svårtolkade, så skulle ni ha varit med i söndags. En person kom in på utställningen i Fytoteket ock plockade ur en korg fram en plastburk med lock.
Jag hjälpte till vid Svampklubbens arr, hade namnbricka på mig, och blev första bästa att fråga.
Plastburken innehöll förvälld/kokt svamp. Gissa fråga och svar!
Svaret blev inte annorlunda hos ordinarie stab.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone