Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 770 visningar
3 svar

Mussling på granstubbe

Caspar

4 sep 2010 kl. 19:45

Vad kan detta vara? Luktar eller smakar inget särskilt.

0 427 visningar
6 svar

Han-shimeji

Hans v E

6 sep 2010 kl. 08:24

Kan ingen hitta en sån också - i jämlikhetens namn :-)

0 568 visningar
8 svar

Leccinum in USA no longer edible?

Barbara

5 sep 2010 kl. 14:14

Hello,
Again, please forgive my english.
I ran across an interesting blog from the USA this morning regarding leccinum stating that they may no longer be edible there? This particular article was written last year, but has very recent entries (just from a couple of weeks ago).  Someone from the UK posted about it, too.
So I guess I am concerned that the leccinum here may end up not being edible?
This is the link:
http://leslieland.com/2009/07/wild-mushroom-warning-the-scaber-stalks-leccinum-spec...mer…

0 335 visningar
5 svar

Vilken sopp?

Oscar, Småland

6 sep 2010 kl. 16:54

Var ut och spatserade i en mossig granskog igår och stötte på ett gäng soppar. Plockade dom inte i förhoppning att dom växer till sig lite till.
Hatthuden är djupt rödbrun, slät, glänsande och ganska seg (läderartad) när den dras av. Rörlagret gult och foten är vit med små gula ‘prickar’ kan inte se något riktigt ådernät. Köttet är ‘kritvitt’.
Jag tycker framförallt foten ser ut som en grynsopp (men i granskog??) och hatten liknar någon av stensopparna.
Knivbladet i bilder…mer…

0 730 visningar
4 svar

Aldrig sett en sån!

Jan A, Uppsala

6 sep 2010 kl. 16:43

Två st växte på gl ved långt ner i vegetationen.  Trodde först att det var en taggsvamp – såg ut så på nån meters avstånd.  Men på närmare håll liknar den mest en dallergröppa med centralfot. Har aldrig hört talas om nåt sånt… Jag tog hem den ena för att titta på den.
Här kommer några bilder från skogen och några från kuvösen.
Jag är väldigt tacksam att få veta!

0 327 visningar
3 svar

Stor bläcksvamp

Lena M

6 sep 2010 kl. 13:32

Vilken art är det, hela svampens höjd är 18 cm, hatthöjden 9cm och samma mått på bredden. Färg gråaktig och radiärt fårad, växte på sidan av igenvuxen körväg med gräs, både gran och lövträd fanns i närheten. Grå, är min gissning eller finns andra av den storleken ?

0 361 visningar
7 svar

Sort?

Micke

6 sep 2010 kl. 10:10

Ja, kort och gott - Vad är detta?

0 7789 visningar
7 svar

tillaga stolt fjällskivling

Birgitta

5 sep 2010 kl. 17:19

Hur tillagar ni stolt fjällskivling? Skär man hatten i bitar eller steker man den hel. Äter man foten eller bara hatten?

0 337 visningar
17 svar

Härliga september...

Helena i Lund

4 sep 2010 kl. 17:35

Vilken dag det varit! Ensam med min korg i skogen i flera timmar, rena meditationen… Och vilken utdelning sen! :D
Rimspindlingen har verkligen kommit igång, och sandsoppen har börjat titta upp!

0 275 visningar
5 svar

fråga på rapportsidan

Bo E

6 sep 2010 kl. 16:04

....ska man väl inte göra men jag tar mig friheten att lägga över frågan i sitt rätta forum

finns det djävulsopp i småland?
Småland, Tingsryd, Mellan Åkerby och Älmeboda

jag misstänker att det rör sig om eld- eller blodsopp.

vad tror ni?

0 248 visningar
2 svar

Vilken Svamp på Stocken?

Martin

6 sep 2010 kl. 16:03

Hittade massor av dessa på ett par mossiga stockar brevid varandra, va kan det vara för sort? Det kan väl knappast va något att äta?

0 408 visningar
8 svar

Expressen:"Minst 15 svårt förgiftade redan"

Mickeleh

6 sep 2010 kl. 14:33

Ett tiotal som förgiftats av vit/lömsk flugsvamp samt 4-5 av giftspindelskivling.Låter som en ganska hög siffra men det kanske är normalt varje år?? Såg själv en “bebis” toppig mitt bland trattisarna idag men dem är inte speciellt lika, ens som små.Vit flugsvamp är väl den mest kända svampen som finns, undantag kantarellen kanske, men ändå blir så många förgiftade varje år. Snart dags för socialstyrelsen att på allvar lära svampplockare de farliga man bör undvika.En bra sv…mer…

0 276 visningar
4 svar

Svamptork

Katrin

5 sep 2010 kl. 17:49

Hej!
Är det någon som vill sälja en svamptork till mej? Antingen 1 OBH Nordica eller 1 EVERMAT.

0 299 visningar
2 svar

svampkurs 100905 fynd o ?

Bo E

6 sep 2010 kl. 13:52

gott om strävsopp och sandsopp, samt några rejäla stensoppar - även gott om rimskivling (har aldrig sett så rikligt av den som i år) och blek taggsvamp, enstaka kantareller (mycket smått som stannat i växten) samt begynnande trattkantareller.

Men vad är detta?

Växte i stenig, mossig blandskog med björk, asp och gran

ganska fast och trevlig i konsistensen men med en stark lukt som påminner om bränd plast eller överhettad elektronik
nån som har en aning???

0 283 visningar
6 svar

Sandsopp bakom huset

Kjell Rilbe

6 sep 2010 kl. 11:13

Hittade just massor av sandsopp i skogen bakom huset. Kul!

0 8662 visningar
4 svar

Tillagning taggsvamp

Novis

6 sep 2010 kl. 12:17

kan man äta allt på taggsvampen? Även den tjocka foten,,

0 195 visningar
0 svar

Svampkompis

Madeleine

6 sep 2010 kl. 11:34

Hej bor i Östergötland i Valdemarsviks kommun undrar nu om det är någon som vill följa med och plocka svamp då jag är intresserad och tycker det är roligt men väldigt osäker på vad som är giftigt och inte.
Mvh
Madeleine

0 1148 visningar
14 svar

Karl Johan eller???

Annika

4 sep 2010 kl. 15:44

Någon som kan bekräfta att alla dessa är Karl Johan?

0 452 visningar
2 svar

rödgul trumpetsvamp

mari

6 sep 2010 kl. 11:01

hej är inflyttad i södertälje
och skulle vilja hitta dom här okså vet så lite om trakterna här någon hjälp
snäll
mvh

0 218 visningar
2 svar

champinjon?

Tomas

5 sep 2010 kl. 22:23

Har ingen bild men hittade igår en stor svamp, ca 10-15 cm hatt som var klart champinjonlik till utseende och lukt. Skivorna mörkbruna så det är ingen vit flugsvamp. När jag tittar på bilderna “borde” det vara en snöbollschampinjon. Hatten är lite gulaktig ovanpå men köttet gulnar inte alls vid beröring eller snitt. Så jag har inte vågat äta den, det kan ju vara fel. Synpunkter?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone