Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 331 visningar
2 svar

Små kuddar på stubbe

gunhild Nordås

6 jun 2010 kl. 13:01

Svagt rosafärgade men inuti hade dom samma färg som cinnobertickans undersida. Cinnobergömming?

0 525 visningar
10 svar

mikrobilder

Lennart S

4 jun 2010 kl. 15:45

Jag har sett att en del av deltagarna i svampforum tar fina bilder på sporer vis mikroskop. Jag har nyligen skaffat mig min första system digitalkamera och jag vore tacksam för några tips hur man får bra kvalite på mikrobilder. Vilken bländare, avståndsinställnin, ev. adapter etc. Finns det speciella kameror som är anpassade till mikroskop?

0 219 visningar
1 svar

art?

SK

7 jun 2010 kl. 01:06

Någon som vet vad det här kan vara? Växte ute i ett kärr.

0 351 visningar
12 svar

Murkelfråga

gunhild Nordås

29 maj 2010 kl. 12:00

Jag har tittat till mina långfotade murklor nu 2 veckor gamla. Min undran är om lågorna har nån inverkan på att murklorna kommer just där för andra året i rad på exakt samma ställe? Dom står på en rad längs med lågorna.

0 378 visningar
15 svar

En viktig fråga........

anithau

5 jun 2010 kl. 06:41

Avverkning mitt inne i ett bra svampområde, med “gammskog” och det finns skog kvar runt om avverkningen.

Hur stor blir påverkan på den omkringliggande skogen och hur långt från avverkningen blir det störningar? Tar det flera år innan det normaliseras igen?

Mycket tacksam för svar.

0 272 visningar
2 svar

soppar

kira

6 jun 2010 kl. 15:08

Hej hittade dessa i högt gräs i närheten av där jag brukar hitta smörsoppar, de är ju aningen förväxta och angripna ...  är det smörsopp..vädret är torrt och de var trots det något klibbiga….  verkar bara så himla tidigt..

0 785 visningar
3 svar

Rostsvamp på törel

Hans v E

4 jun 2010 kl. 10:44

Törelrost (Melanopsora) euphorbiae på bantörel (Euphorbia agraria) får jag det här till. Kan jag få ett medhåll eller en dementi?
Och vilket stadium? Inte är det skålroststadiet.

0 336 visningar
11 svar

SÅ ser den ut!

svampstaff

3 jun 2010 kl. 12:28

Sandskålen alltså, hittade ett gäng hemma i ett nedlagt grustag.

0 341 visningar
1 svar

Bläcksvamp vid alm?

svampstaff

5 jun 2010 kl. 20:06

Har ett par levande almar i parken på jobbet, och igår kom det upp vita bläckisar vid stambasen, fick en feeling av lundbläcksvamp?

0 374 visningar
7 svar

Blek eller vanlig?

svampstaff

2 jun 2010 kl. 20:16

Pokalmurkla? Ganska stora, 2ex. vid fornåsa kalkbrott?

0 329 visningar
3 svar

test

Hans

4 jun 2010 kl. 16:09

test

0 262 visningar
2 svar

Kronskål del2.

svampstaff

4 jun 2010 kl. 20:32

Dom börjar öppna sig, men det går långsamt.Blir det inte regn snart tror jag dom torkar bort?
Hittade på tre ställen till idag och det är långt fler än jag trott.

0 180 visningar
0 svar

Färgklickar

Lena M

4 jun 2010 kl. 14:07

Vargmjölk på barrträdsstubbe i brända skogen, men är det på bild 2 förstadiet innan det bildas kuddar ?

Klubbmurklingar vill jag ha det till.

Och 7 st toppmurklor i samma dåliga skick som Gunhilds, så nu får man focusera på andra arter.

0 210 visningar
3 svar

Att gå över ån efter.....

gunhild i Kåddis

2 jun 2010 kl. 20:26

Tänk att dom fanns bakom grannens ladugård! Där kom jag på att dom bränt skräp för nåt år sen. Tyvärr var jag för sent ute dom var för gamla och stora säkert 2 dm på höjden.
Tror jag måste kolla där vi haft majbrasan.

0 362 visningar
0 svar

Tidig åkerskivling

Lena M

4 jun 2010 kl. 08:39

tror jag, eller hur? Några torra ex. i gräset efter vägkant annars är det dåligt med svamp.
Mina vårmusseroner är så små och så torrt i markerna, blir intressant att se om de kommer eller tynar bort.
I.a.f.fräscha och fina glitterbläcksvampar. :)

0 625 visningar
5 svar

Ej svamp: Haverrot?

Peter, Linköping

2 jun 2010 kl. 21:23

Då inte bara svampkunskapen är hög härinne så gör jag ett försök med detta blomster. Det växte i ett dike. Tanken gick direkt till ängshaverrot, men det finns saker som talar emot det.

Bild på ängshaverrot: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/trago/tragpra3.jpg

Holkfjällen är på min bild som synes kortare än blombladen, vilket i så fall skulle betyda att det är underarten guldhaverrot det handlar om. Dessutom var den fullt utslagen sent på eftermiddagen, då ängshaverro…mer…

0 241 visningar
5 svar

Psathyrella och Galerina?

Karin W

3 jun 2010 kl. 07:30

Två arter som inte verkar så lätta. Gissar att första serien är en Psathyrella och andra en Galerina. Kan det stämma? I så fall verkar artbestämning ganska besvärlig, men tacksam för förslag.

Serie 1: Växte i blandskog med gran, tall och björk. Sporerna ca 17 mikrometer.

0 483 visningar
5 svar

Liten skräling med ring...

Jan A, Uppsala

3 jun 2010 kl. 21:46

I måndags kom hundpatrullen hem med några bilder - serie 1 - och en burk med svamp.
I går morse öppnade jag burken och följde idag med till lokalen, ett fuktigt motionsspår på ett glt tallhygge.

0 261 visningar
5 svar

Falukorvssvamp och jordstjärna

Helen i Bro

3 jun 2010 kl. 14:18

Hittade denna lustiga svamprelik (bild 1) och undrar om någon kan ge ett tips på vad det kan vara. Har vuxit i kalkpåverkad gran- (nästan -sump-) skog.
Bild 2 och 3 tror jag kan vara Mörk jordstjärna. Någon som har en anna uppfattning?

0 469 visningar
7 svar

Prisat svamparbete

Linnea

28 maj 2010 kl. 22:50

Göteborgs biologiska förening (som sköts av Naturhistoriska museum) har delat ut stipendium till ett arbete om svamp enligt motiveringen nedan

Det akademiska stipendiet på 2000 kr gick till Henrik Sundberg för hans arbete med systematiken hos en intressant svampgrupp med representanter både i Japan och i Sverige. Arbetet hade titeln Phylogeny of Lycophyllum section Difformia. Does the hon-shimeji (L. shimeji) occur in Sweden?

Hela texten hittas via denna länk:
http://www.biologiskaf...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone