Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 467 visningar
12 svar

Dags att städa

Lena M

7 jan 2010 kl. 09:19

bland bilderna och få hjälp med att namnsätta endel frågetecken.
B.l.a den här tickan som jag såg i Bourlongerskogen i somras, växande på lind ( tror jag ). Vet någon dess namn ?

0 244 visningar
1 svar

Stora svampar

Bengt Sandh

7 jan 2010 kl. 21:39

Min favorithustru Svea Silfverstolpe-Johansson har varit hos plastikkirurgen och köpt sig nya stora svampar.

Jag tycker att det är patetiskt men hon och doktorn tycker att det är patt-etiskt…

0 391 visningar
23 svar

Vem har kallast?

Elisabeth Jansson

5 jan 2010 kl. 13:41

Här är det bara 18 grader,och jag eldar i både kakelugnen och pannan och matar alla fåglar som behöver extra mat.

0 541 visningar
7 svar

Naturfenomen!

Elisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 19:27

Här kommer en länk om en sjö som tömmer sig på vatten ibland!
Belägen efter Bergslagsleden några km från Degerfors.

I Degerfors finns det stora grytor som stenar skapats när inlandsisen fanns här och forsen lär ska ha varit lika stor eller större än Niagarafallen efter de beräkningar som har gjorts!

Hoppas att länken fungerar!
Om inte goggla då på Tunntappen!

http://outdoors.webshots.com/album/13707443YDhacpnORf

Har du något ovanligt eller fantastiskt som du sett i naturen!...mer…

0 302 visningar
4 svar

VILKA SVAMPAR ÄR DETTA?

Karin Odelblad

2 jan 2010 kl. 16:42

Hittade de här utanför Vrinnevisjukhuset i Norrköping i början av december

0 370 visningar
5 svar

Dags att, till Michael Krikorev

"JAS" Helsingborg

5 jan 2010 kl. 17:24

Göra en insatts eller rättare sagt en “INSÄTTNING” på PlusGirokonto 617 15 72-8 igen, det var rätt mycket runt detta för något år sedan, sedan har det varit tyst. Nu är det ju nästan bara vi “entusiaster” kvar här som vanligt och det är väl vi som borde bidraga med mest eller hur, så kom igen nu, det är dags att spendera alla pengar vi fick i julklapp på något bra;) Om inte jag har missat något så har jag inte sett än enda, God Jul och Gott Nytt Års hälsning till Michael Kr…mer…

0 321 visningar
4 svar

Mer gamla bilder

Egon

4 jan 2010 kl. 18:24

Kan detta va någon form av trådskivling, bild 1,2? eller vad?
Vet ej växtplats.

0 385 visningar
0 svar

Svampfråga!

Mr Fungi

6 jan 2010 kl. 20:30

En ticka/poring troligtvis på naken ekved, med rihzomorfer?

0 981 visningar
24 svar

Myxomyceter och andra ?

Karin W

1 jan 2010 kl. 22:57

Gott nytt år till alla. Vid en skidtur förra året såg jag en asp (bild 1) som jag kände att jag ville återvända till, vilket jag gjorde idag. Vid basen av stammen växte en myxomycet (bild 2) tillsammans med ett litet vitt ? (bild 3).

0 638 visningar
18 svar

Rovdjursslakten!

Bo Reyer

25 dec 2009 kl. 18:26

Har någon en vettig förklaring till att 27 vargar ska mördas fr.o.m. den 2/1 av drygt 12 000 blodtörstiga jägare?

Sedan följer lodjursslakten.
Varför i helvete talas det aldrig om den starkt växande vildsvinsstammen som nu uppgår till drygt 150 000 individer i jämförelse med våra drygt 200 vargar fördelade över hela vårt avlånga land.

Som svampplockare med åtskilliga timmars vistelse i skogen de senaste 45 åren kan jag inte på något sätt förstå kritiken mot våra rovdju…mer…

0 267 visningar
0 svar

Dum rubrik blev det!!??

"JAS" Helsingborg

5 jan 2010 kl. 17:28

Såg att det ser ut som om tråden “Dags att,till Michael Krikorev” är till Michael och det är den ju delvis men först och främst till “forumisterna”

0 274 visningar
5 svar

Kallt

Lena M

5 jan 2010 kl. 11:24

tycker också våra fåglar !
De har nyss fått små ostbitar och nötter i det bistra vädret, minus 20 grader.

0 357 visningar
4 svar

Fler funderingar?

anithau

2 jan 2010 kl. 17:14

Dessa har jag inte lyckats artbestämma.

Tacksam för tips.

Anitha

Bilderna är tagna i oktober och november -09

0 300 visningar
6 svar

Vilken ticka?

Egon

3 jan 2010 kl. 11:31

Gammal bild. Växte på lövträd.

0 657 visningar
13 svar

Grattis Grattis!

Elisabeth Jansson

2 jan 2010 kl. 17:06

Vill jag säga till en av de mest entuiastiska forumisterna på svampguiden Lena Melin Fyller år idag!
Hurra Hurra!

Med en enkel tulipan på bemärkelsedan
Vi har den äran
Vi har den äran
och gratulera!

Hoppas dagen är och blir bra!!!!

0 218 visningar
0 svar

Idag.

svampstaff

3 jan 2010 kl. 19:07

Tog en sväng motvilligt, men tror jag fick rosenskinn och algröppa iaf.

0 216 visningar
2 svar

Vad är detta?

Egon

3 jan 2010 kl. 11:23

Hittade ett par gamla bilder. Någon som har förslag?

0 473 visningar
3 svar

Vit ticka!

Ewa lilliesköld

2 jan 2010 kl. 01:00

Gott Nytt År alla, här kommer en ticka som jag inte vet vad det är. Har ridit förbi den flera gånger och undrat vad det varit. Idag pulsade jag dit för att fota både ticka och träd (vild gissning: fruktträd). Visserligen insluten i is men kanske någon har en aning med hjälp av den oranga färgen man ser!!
Tacksam för hjälp…
:-)

0 234 visningar
2 svar

Gamla bilder?

svampstaff

2 jan 2010 kl. 19:56

Lite revision av -09 man hoppat över, bild1 känns som grånavling på murken eklåga?
Bild2 som stoftskinn på asp?

0 302 visningar
5 svar

Två finingar idag.

svampstaff

23 dec 2009 kl. 21:19

Luft måste man ju ha även under julen, tror jag hittade ormticka på ask idag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone