Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 356 visningar
8 svar

Skåne 091009

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 11:41

6 bilder från skånska landskapet igår. Jag var på väg till något som heter “Vombs fure” i södra Skåne för att träffa Helena från Lund men man är ju som man är “nyfiken” och det är svårt att åka förbi intressanta motiv och skogspartier. Svamprapporter kommer i några trådar snart men vill bara visa lite annat så länge, hoppas att det är ok. I serie 1 får jag känslan av en Olivträds allé jag såg i Sydspanien för några år sedan.

0 372 visningar
1 svar

hjälp

robert

11 okt 2009 kl. 16:02

är det någon som vet vad detta är för svampar förra året stod det lärkträd på denna plats och då växte det smörsoppar på denna plats men jag sågade ner dom i våras

0 270 visningar
10 svar

Rädda skog

Helena i Lund

9 okt 2009 kl. 22:48

Hallå alla, ni glömmer väl inte att klicka? Klicka på alla datorer ni kommer åt, varje dag! :)

0 231 visningar
1 svar

Vacker ticka

Karl S

11 okt 2009 kl. 12:57

Kan Broder Klas bekräfta att denna (på björk) är en zonticka, Trametes ochracea? Ovanligt vacker färg tycker jag, men den kan visst ha nästan vilka färger som helst (T. multicolor!)

0 286 visningar
1 svar

Vid foten av en alm

Tobias

11 okt 2009 kl. 06:35

Jag hittade denna svamp växandes alldeles nedanför en alm någon som vet vad det är?

0 314 visningar
2 svar

lik kantarell

greger

10 okt 2009 kl. 23:03

hejsan
hittade denna idag i tallskog
foten ihålig som på trattisarna
lukt rättikliknande
stort ex av nåt jättevanligt?

0 355 visningar
10 svar

Fungi TV!

Ewa lilliesköld

9 okt 2009 kl. 23:16

Här finns ett videoklipp från nystartade Fungi TV ;-)
http://www.grunditz.com/korallticka

0 321 visningar
1 svar

ni som letar svamp på ek

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 23:24

denna är en rödlistad art tror att det är en VU. den heter Perenniporia medulla-panis Brödmärgsticka på svenska, jag har den på några ekstubbar, och levande ek i mina trakter, har hört att den skulle vara vanligare i jönköpingstrakten

0 666 visningar
13 svar

Gransvamp.

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:33

Från igår, på eller intill granlågor.

0 397 visningar
2 svar

Två små svampar på aspved

Karin W

10 okt 2009 kl. 23:41

Är det någon som vet vad dessa är? Själv har jag ingen aning och vet inte var jag ska börja. De växte på klen död asp(tror jag)ved. Musslingen var mindre än 1 cm och “plätten” ännu mycket mindre.

0 1107 visningar
13 svar

Stor stor kantarell

Åsa J Umeå

7 okt 2009 kl. 07:09

Hittade en superstor kantarell och min fråga är om går dessa bjässar går att äta? En granne sa att den skulle vara för besk och oaptitlig…

0 458 visningar
4 svar

Stor lökbrosking?

svampstaff

10 okt 2009 kl. 23:05

Den ska väl egentligen i finnas i min trakter står det, om det nu är stor lökbrosking?

0 946 visningar
6 svar

Rosa ticka

Ingvild

10 okt 2009 kl. 22:10

Noen som kjenner denne? Vokste på morken stubbe, men jeg husker dessverre ikke type tre…

0 644 visningar
7 svar

Blomkålssvamp

Kalle

4 sep 2009 kl. 21:47

Är det någon som vet i vilken “terräng” blomkålssvamp finns i, har förstått att den växer vid gamla tallar och inte längre upp än stockholmstrakten men inte mer än så, har hittat en och vill gärna hitta fler!

0 570 visningar
4 svar

Vedsvamp.

svampstaff

10 okt 2009 kl. 21:40

Nu börjar ju den underbara årstiden med alla diffusa, konstiga tickor och skinn igen.
Dom här är på granlågor, tänkte jag skulle finna rynkskinn som hittats vid “storpissan”, men jag vägrar lyfta på stammarna för att hitta skinnen.

0 261 visningar
2 svar

Murkla?

Ebba

10 okt 2009 kl. 21:51

Hej!
Hittade den här murklan (?) i en gräsmatta, vid björkar och ett vattendrag. Är det en biskopsmössa? På de bilder vi sett på biskopsmössa har foten varit mycket ljusare samt hatten mer rödbrun är vårt exemplar. Kan någon hjälpa oss?

0 655 visningar
9 svar

Kejsarspindling?

HIK

9 okt 2009 kl. 19:24

Får en Kejsarspindling(i bokskog)se ut så här? Hatten är 14cm bred och hatten går lite i oliv,
hatten och bulben blir blodröd av KOH.

0 261 visningar
10 svar

dagens.

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:27

Den här musslingen känns obekväm?
rosa/aprikos utan skivor, taktegellagd på ändträ av asp?

0 571 visningar
3 svar

Hur får en klibbticka se ut?

Frida T

10 okt 2009 kl. 19:55

Hej

Har lite funderingar på klibbtickan. Såg i dag vitaktiga “klet bollar” växande på gran låga. Tog in en som var mer formad till en ticka. Och jag kanske är helt fel men jag tror att detta kan vara en klibbticka.
Den ser ju inte ut som det jag i vanliga fall skulle kalla klibbticka men alla är väl barn ibörjan? Brukar klibbtickan växa så oregelbundet så det ser ut som “kletbollar” ?
( kom ej på något bättre förklarande ord än kletboll)

0 332 visningar
8 svar

Trattisar..

Stefan hbg

9 okt 2009 kl. 20:56

Tuvade brukar man se men grenade,,!?
För er som håller till på söderåsen, trattisar nu i mängder. Får klart växa till sig lite, men snart :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone