Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 329 visningar
7 svar

Dagens.

svampstaff

11 okt 2009 kl. 18:29

Var en sväng till en älglusskog, jag ratar annars, men mkt. kantareller och trattisar fanns)
Även annat jag gillar bättre, som ärggrön kragskivling jag inte sett i år tidigare!

0 350 visningar
1 svar

Kantarellfärgad öronmussling?

Ingrid B

11 okt 2009 kl. 23:32

Idag såg jag en svamp som såg ut som Öronmussling men den var kantarellfärgad. Den växte på rutten ved precis som öronmusslingen.Vad kan det vara för något?Tyvärr ingen kamera.

0 504 visningar
27 svar

Vaxingar 091009

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:16

Så nu var jag på väg mot Vombs fure och blev fikasugen men då måste an ju hitta ett “bra” ställe att fika på. Nu var jag på okända vägar men jag hade sett en skylt men “naturskydsområde” på så jag ansåg att förutsättningarna var goda. Så dyker betes/ängsmarken upp med en vacker enebacke. Fick känslan av att här borde det finnas vaxingar och oj vad rätt jag fick. Nu är jag inte så hemma på dessa, så jag komer inte ens att chansa på några namn utan det blir ett gäng ???...mer…

0 417 visningar
14 svar

Lite mer från idag.

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:04

Serie 1 en Bläcksvamp men vilken av de 50-70 arterna, växer på gammal boklåga.

0 367 visningar
1 svar

rödskimrande skålsvamp?

svampstaff

11 okt 2009 kl. 05:23

Har ingen bra bild (ännu), hittade en som jag tror kan vara nåt sånt, men artportalen säger stor mosskål, och endast ett enda fynd i Sverige 1975?
Har den bytt namn, eller emigrerat?

0 371 visningar
24 svar

S. Sanby 091009 ?

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:00

Inga frågetecken i första serien bara några bilder på Fnöskticka:)

0 386 visningar
8 svar

Vilka småsvampar?

SvenD

11 okt 2009 kl. 15:42

1. Brunsporig,hatt 2-3 cm, fot mörk,ingen spec doft eller smak,
svårt att få upp hela svampen-nedersta delen av den bräckliga foten stannar kvar. Skogsvägskant med blandskog.
2. Vitsporig, 2-3 cm, ingen spec doft eller smak. Mitt på grusig och jordig skogsväg på löv och pinnar.

0 252 visningar
0 svar

Dagens fynd..

gunhild i Kåddis

11 okt 2009 kl. 20:53

Än finns det gott om svamp i naturen. Tyvärr både djupfrysta och fastfrusna.I går plockade jag motaggsvamp. Bifogar bilder av några matmusseroner och en kalle som fick stå kvar. I morse hade vi minus 7.

0 482 visningar
2 svar

Sylta frusna trattkantareller?

Skogsmullan

11 okt 2009 kl. 16:36

Visst går det bra att sylta frusna trattkantareller?
Tack på förhand!

0 596 visningar
14 svar

Tre skönheter

Jan A, Uppsala

24 sep 2009 kl. 18:08

Hundpatrullen kom idag hem med bilder på små skaftade för JAS och en blek men skön Ramaria för den hugade - och med två levande spindlingar som vi behöver hjälp med, bilder från ”fönsterateljen” i serie 2.

Spindlingarna växte i sydsluttning med blåbär tills. m. svart trumpet. Yngre-medelålders björk, gran, asp. Fanns fler, den största kvarlämnade c 15 cm. Köttet oföränderligt ”vitt”. Ingen påtaglig lukt,  smak småningom en aning - men tydligt - skarp på tungan.

0 288 visningar
2 svar

Riska?

ES

11 okt 2009 kl. 17:25

Växte mellan en gammal tall och en gammal ek, lite vit vätska från skivorna när de bryts men inte från köttet. Luktade gott av svamp, lite sött. Smakade gott med en liten skärpa på tungan.

0 627 visningar
14 svar

Vilken ticka?

gunhild i Kåddis

4 okt 2009 kl. 11:03

Den här växte i ung tallskog tätt intill marken i mossan. Den var väldigt blöt hade dragit åt sig mycket av nattens regn, kunde kramas ur, men vilken är det.

0 362 visningar
2 svar

Ticka på björk?

Frida T

11 okt 2009 kl. 16:28

Hej,
Flertalet på en gammal död björk. Luktar som vattenmelon. Brunt kött vid snitt. Den var mer gulaktig i verkligheten än på bilderna . Stora fruktkroppar , mellan 10-30cm breda.
Någon som vet?

0 216 visningar
6 svar

bara cortinarius

greger

11 okt 2009 kl. 09:20

hej
några bilder fr ifjol
ursäkta bildkvaliten!
biotop gammal granskog

0 385 visningar
6 svar

Blekksvamp

Ingvild

10 okt 2009 kl. 18:29

Jeg vet ikke om det heter det på svensk, men heter hvertfall coprinus comatus på latinsk ;-)
Jeg har funnet store mengder, og nå lurer jeg på om det går an å tørke denne soppen. Noen som har erfaring med det?

0 358 visningar
4 svar

nytt fr igår

greger

11 okt 2009 kl. 15:33

hejsan
sena svampar fr tallhed
2 cortinarius och en som jag är osäker på
bild 1+2 liten skivling (cortinaius?)stor som en pingisboll
bild 3-4 liten cortinarius
bild 5-6 fryst myxacium? hedspindling?

0 264 visningar
2 svar

En annan ekhage!

Ewa lilliesköld

11 okt 2009 kl. 16:50

Tog en tur bland ekarna i en hage strax norr om Hjo och hittade ett praktex av korallticka och vad jag tror är vackra ängsvaxingar!
:-)

0 644 visningar
19 svar

Intresant från 091009

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:33

Första serierna är från samma plats som vaxingarna. Serie 1 2 fingersvampar eller?

0 249 visningar
2 svar

Mussling?

EG

11 okt 2009 kl. 09:40

Fann denna mussling på en lövlåga
Ca 5 cm
Tacksam för namnförslag

0 918 visningar
21 svar

Kruskantarell? Grå kantarell?

Mian

10 okt 2009 kl. 18:15

Skulle jättegärna vilja ha hjälp att bestämma 1-2 kantarellarter. De ser inte likadana ut tycker jag (en har tydliga åsar, den andra slät som en röd-gul trumpetsvamp).
(Trattkantarell eller svart trumpetsvamp är det inte, det ser jag tydligt.)

Växer på olika växtställen (50 meter från varandra) i samma lövskog: björk, hassel och ek.
OBS: Bilderna i själva blogginläggen är klickbara till ökad storlek.

http://miansblogg.blogspot.com/2009/10/rariteter.html

http://miansblogg.bl...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone