Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 216 visningar
5 svar

Behöver hjälp med en?

svampstaff

4 sep 2009 kl. 23:42

Får inte till den här hattmurklan?
Dels färgen och storleken, dom var 5-10cm höga och helgrå?

Sen kan jag för intresserade trattisjägare meddela att det finns otroligt mkt. stora trattisar redan i mossiga skogar.

0 289 visningar
4 svar

Fjällskivling

Karl S

4 sep 2009 kl. 21:15

Kan någon ge mig ett tips om denna lilla vackra Lepiota innan jag börjar mikra den?  Sollerön idag i gles skog med björk & gran.

Lukt 0 eller mycket svag, aning kryddad.  Absolut inte som L. cristata (syrlig f.), och kragen är betydligt kraftigare, liksom fjällen.

0 261 visningar
3 svar

vitriska med tall

greger ö-falun

4 sep 2009 kl. 18:54

hej jag heter greger och är med i föreningen skogsriskan i falun-borlänge. vid en av mina exkursioner hittade jag en luden vitriska (ganska säker på det).
riskan är välvd från början vit och sammetsluden (inga fransar)- fruktkroppen blir efter hand gul ovanpå hatten därefter bildas bruna sprickor (liknar bränt bröd). hatten blir senare helt brun med en vit kant runt om. har letat på internet men man kommer inte så långt. Svampen växer med tall.
tacksam för alla svar
greger ö ...mer…

0 659 visningar
17 svar

Sanslöst!

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:00

Man går ner i sin egna lilla skog hemma, den kalkrika mulldungen med ek,hassel,asp och vad hittar man? Jo violett fingersvamp,kruskantareller murklor mm mm.

0 588 visningar
5 svar

Rycka eller kapa?

Putte

4 sep 2009 kl. 08:55

Jag undrar vad som är bäst vid svampställen.
Ska man rycka upp svampen med roten eller kapa den med kniv så att roten sitter kvar i marken? Vad är bäst för tillväxt nästa år?
Jag har alltid ryckt upp svampen, men hemmar man tillväxten då?

0 282 visningar
4 svar

Vad är detta för slemmig sak?

Tanja i Gagnef

4 sep 2009 kl. 20:25

Vi hittade denna extremt slemmiga svamp i dag. Trodde först att det var en olivvaxing, men den här har beigebruna skivor. Luktade lite fruktigt, åt sotvaxinghållet. Slemlagret var verkligen tjockt och alldeles glasklart.

0 217 visningar
6 svar

stockholmare eller besökare

klas jaederfeldt

3 sep 2009 kl. 18:36

i dag när jag var på väg till radiohuset, gick jag genom Humlegården på Östemalm, och i parkens hörna, som vätter mot Sturegatan och humlegårdsgatan,hittade jag tre stora fruktkroppar av den för våra trakter sällsynta Jättetickan , ett tips hara om någon vill se svamparna

0 355 visningar
11 svar

karbolchampinjon?

svampstaff

1 sep 2009 kl. 19:30

Undrar ja om det kan vara det?
Ingen angenäm anisdoft, stenhård fot väldigt träig, växte ihop med jätterökisar på en kvävegynnad grässträng i ett hundratal.

0 278 visningar
2 svar

pickels-kantarell

Birgitta F

4 sep 2009 kl. 19:25

ikväll har jag gjort pickels av mina pyttesmå kantareller
Jag hittade grunden för pickels i “svamp ta tillvara laga till” av Sigri Sahlin
Sen gjorde det inget att jag hade 2 lagerträd på tomten = )

0 331 visningar
3 svar

Någon fjällskivling

Lena M

4 sep 2009 kl. 16:09

Hittade denna uppe på en bergsluttning med mestadels tall, lite björk längre upp. Jag har aldrig sett någon hatt som varit utan fjäll, är det trots allt en stolt fjällskivling ? Foten är vattrad, svampen rodnar inte och den är 20 cm rakt över.

0 231 visningar
1 svar

Dagens skörd

Tanja i Gagnef

4 sep 2009 kl. 20:22

Idag fick jag med mig en ny svampkompis och vi gick till ett område här i närheten där jag inte varit tidigare, men dit blir det fler utflykter! :-)

0 311 visningar
4 svar

En spindling

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 17:49

i exponerad,  torr backe i vårmussesgranskogen.
Hatt 10 cm. Kände ingen speciell lukt/smak. Vad kan det vara?

0 579 visningar
11 svar

Salig blandning.

Lis

25 aug 2009 kl. 19:36

Är bild nr 1 och 2 pluggsvamp?
Vilket är bäst att göra med mandelriska om man vill spara den,
förvälla och frysa eller frysa rå?
(Jag har provat att frysa kantarell,
men tycker att den blir seg, går det bättre med mandelriskan?)
Tacksam för svar.

0 12727 visningar
38 svar

Var hitta kantarell?

Lottiz

9 jul 2009 kl. 18:51

Söker efter kantarell i skogarna, och visst hittas det en del nu. Vad jag inte begriper dock - alla kantareller jag hittar växer på stigen. Jag går rediga genomsök i markerna runtom utan att hitta någon. På vilket underlag hittar man kantarell? Finns de bara på stigen?

Västsverige, blandskog m. övervägande tall.

0 1181 visningar
17 svar

Torkade kantareller

Hanna K

21 sep 2008 kl. 09:42

Jag har alltid hört att vanliga gula kantareller kan man inte torka, dom blir beska då. Men jag smakade nyligen på en sås med torkade kantareller, det var jättegott! Någon annan som har försökt?

0 404 visningar
18 svar

Cinobertickor igår:)

svampstaff

3 jan 2009 kl. 15:27

Man blir alltid glad när man hittar nya fynd:)

0 340 visningar
5 svar

Sopptorsk..

Stefan hbg

4 sep 2009 kl. 14:54

Då har man snöat in på en sopp igen, vad är det här?
I gräs och fjolårslöv under björk. Riktigt mörk hatt nästan brunsvart, blåfläckig i den del av fotbasen jag lyckades få upp hel annars oföränderligt vitt svampkött. Någom mörk variant av fläcksopp kanske….
Några förslag??

0 280 visningar
13 svar

Otäckt och täckt

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 08:05

i gräsmattan i veckan

De otäcka (serie 1) är rätt vackra att se på, men inte bra att äta, ffa för barn och hundar.

De täcka (serie 2) är jag tacksam för hjälp med…
De är kanske också otäcka?
Dessutom en annan gräsmattefråga; varför fick den svartnande vaxskivlingen inte längre heta så? Det är ju precis det den är!

0 530 visningar
13 svar

Rodnande fjällskivling?

MariaW

3 sep 2009 kl. 16:20

Hittade dessa nedanför åkrarna längs åkanten idag när jag var ute och plockade rönnbär. Tror jag rätt om jag tror det är rodnande fjällskivling?

0 190 visningar
2 svar

fingersvampar

Lena M

4 sep 2009 kl. 11:56

Rosen- och maskfingersvampen känner jag igen men vad för art i mitten ? Den går åt gult men grönt uppe i toppen,de växer på grannens gräsmatta.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone