Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Den låg lite under jorden och mossan bredvid lite gula kantareller. Helt lös, ingen fot eller så. Kan det vara någon sorts tryffel tro?
Nu ska jag försöka bifoga bilen…
Var ute en sväng. Det är kruttorrt i skogen (västra Stockholm) och inte en svamp så långt ögat kunde se.
Nordmaling verkar ha mycket att erbjuda när det gäller goda svampmarker. Naturreservatet Långrumpskogen verkar vackert och intressant, men är det någon som kan svara på hur svamptillgången är där? Och vilka svampar man kan finna. Tacksam för svar:)
Jag hittade en drös med underbart fina gul/bruna taggsvampar igår. Men så minns jag att jag tykte de var lite beska och inte så värst goda. Och så minns jag, igen, att någon hade lagt in dem i kräftlag (?) och att de då både såg ut som och smakade som kräftrumpor på burk?!
Vad behöver jag? Hur gör jag?
Tacksam för svar - hittar det inte i recepttråden
Hoppas ni har en god svampsäsong!
Det har jag, såhär långt.
glömde tillägga att det gäller Holmsjön utanför Umeå!
Hej svampvänner i Västerbotten.Jag skulle så gärna vilja hitta rödgul trumpetsvamp, är det nå´n vänlig svampplockare som skulle vilja tipsa mig om var dom trivs!? Vad för slags skog/vilken markvegetation kan det vara lönt att leta i? Tack på förhand/Skogsmulle
finns det några bra ställen för kantareller och annan god matsvamp i närheten av Holmsjön?
tack på förhand!
Hej,
jag är kantarellplockare men till hösten har jag anmält mig till svampkurs så här ska markerna utvidgas:)
I mitt föräldrahem stektes alltid kantarellerna i stekpanna med smör. Själv har jag fortsatt på samma bana men lagt till lite lök också.
Läste igår i min svampbok (Vår Svambok av P Holmberg o GK Näslund) om förkkokt svamp där svampen ska puttra 10 min under lock i sitt spad o sen tar man av locket och låter spadet koka in. Där stod dessutom att ju mindre bitarna va…mer…
Jag har två arter till ifrån gårdagen som jag vill ha bekräftad.
Den första tror jag är en dropptaggsvamp, växte på berget, i mossa. Både gran och tall, vitmossa, endel hattar var rosa några vita och jag kände ingen doft, smakade aldrig. Vad tror ni det är ?
Den andra har jag faktiskt inte en aning om. Växte på en död alkvist i sumpområdet, geleartad och det fanns även minimusslingar på samma stam. ?
Säkert finns det någon som vet eller har en aning om vad det kan vara så...mer…
Har hittat ett gäng små fina fjälliga taggsvampar. Har hört att man kan lägga in dem som sill. Är det någon som har något recept, och ska de förvällas först? Tacksam för svar
Känner mig riktigt besvärlig nu med alla mina frågor, men det känns ju som att det verkligen finns massor med experter på denna forum.
Jag har aldrig vågat på mig att plocka någonting annat än soppar, kremlor och kantareller, men idag när vi var ute och plockade så sprang vi på några så fina tickor att vi inte kunde låta bli att plocka dem.
Sitter och kikar lite i boken och på internet och det verkar ju se ut som bröd-/fårticka, vad tror ni ? Tyvärr har jag råkat ta bort bil…mer…
När jag var ute och plockade kantareller i helgen i trakten av Klippan - där det för övrigt finns ovanligt mycket detta år - sprang jag på kantareller som var nästan röda på hatten. De lös i färgnyans som var närmare rött än orange. Jag har aldrig sett katareller som varit så åt det rödaktiga hållet. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Men min fråga är om någon annan stött på dessa färgnyanser och räknas de till någon egen varitet inom arten kantarell?
Jag tycker å det bestämdaste att kilogram är det mått som bör användas vid en vederhäftig beskrivning av mängden svamp man har plockat. När man säger att man har plockat 22 liter svamp (eller mer/mindre) så har man troligen plockat runt 15 liter ren svamp, resten är oftast luft (lite beroende på hur mycket man skryter, och hur stora svamparna är). SÅ därför, uppge svampens vikt, inte dess volym. Det blir mer vederhäftigt så.
fast jag snackar ju mest skit :D ...
Hittade två exemplar av vinterskivling i helgen, växandes på en stubbe. Med svartluden fot och allt.
Är det inte lite tidigt?
Funderar över alla som hittar mängder me dessa gula, jag blir inte riktigt klok på vilken terräng man ska leta!! Många säger ju att man mer eller mindre måste “krypa runt” för att hitta kantareller, ja har nästan gett upp nu!! Är ute mycke o plockar andra, men har inte lyckats hitta når bra ställe. Men jag är kanske i fel sorts skog då!!!! Tipsa mag gärna!!!!
Har roat mig med att försöka definiera vad en svampplockare egentligen är, och har nu sammanställt mina observationer. Ta dem med en nypa salt, lite svartpeppar och en skvätt grädde är ni snälla…. Fast det kanske finns ett uns av sanning i mina definitioner?
Släktet Compare - Svamplockare
En enkel guide.
Hushållsplockaren – Comparo Domestis. Allmänt förekommande art som siktas i svenska blandskogar från slutet av juni till mitten av september. Lättast att få syn på lör…mer…
Är tämligen säker, men vill ändå ha det bekräftat. Alla dessa är väl björksoppar ? :
http://www.pici.se/457404/ (klicka på bilden för att se den i fullstorlek).
Den här är jag lite lur på. Är en svamp som jag helt klart känner igen, och har förut ätit, men skulle vara kul att identifiera den vid namn också:
http://www.pici.se/457414/
http://www.pici.se/457415/
Och sist men inte minst så har jag den här som jag är lite nyfiken på också. Samma sak gäller här, en svamp ...mer…