Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 185 visningar
5 svar

Fistulína hepática x2

svampstaff

19 aug 2009 kl. 20:23

Fanns oxå på ekarna, på omberg.

0 495 visningar
2 svar

Gula svampar?

Marie

19 aug 2009 kl. 21:41

För första gången i mitt liv har jag lyckats plocka en full korg med gula kantareller :) och mäkta stolt är jag och min 9 åriga dotter. Till saken nu, överallt i skogen växte det knallgula svampar med vita skidor under och vit fot. Antar att det är någon form av kremla eller riska. Ni alla smarta svampexperter vet säkert vad det är, dom ser goda ut i alla fall, tilläggas kan att dom växer i blandskog och alltid i närheten av kantareller. Tack för svar Marie och Wilma falun

0 269 visningar
3 svar

Konstig svamp

Göran

19 aug 2009 kl. 22:42

Hej!

Kan någon hjälpa mig och berätta vad detta är för svamp? Är den en omogen röksvamp eller?

0 318 visningar
7 svar

Massor av gula Kantareller!

SvampMaja

19 aug 2009 kl. 16:14

Plockat massor av dom i dag.Trattisarna är på intågande men behöver växa till sig men vojjne vilket överflöd dom kommer komma i.Fina präktiga Bleka Taggsvampar finns i mängder oxå.HÄRLIGT!

0 299 visningar
1 svar

Riska (gul)

Thomas

19 aug 2009 kl. 21:47

Hittat en riska som ser ut som en skäggriska men den var alldeles gul och blödde vitt när man bröt i den. Jag undrar om det är en ätbar riska och vad det är för sort

0 244 visningar
6 svar

konstig sopp

buffy

19 aug 2009 kl. 09:42

Igår hittade jag 2 soppar som inte liknar ngn jag har sett förut. De växte i en vägkant vid små ekar. De var mkt ljusa på fot och rörlager, hatthuden liknade en urblekt apelsinsopp i färg och struktur. Vi fotbasen var de lite blågröna och där det fanns skador var färgen indigoblå. Rörlagret på den stora svampen hade ljust beigegula slingmönster, men när jag nuddade rören blev det genast ett blått fingeravtryck. Det fanns inga fjäll på foten utan den var helt slät. Nu undrar…mer…

0 288 visningar
8 svar

Degerforsheden igen

;Lena J

19 aug 2009 kl. 09:10

Gjorde ett nytt besök i Degerforshedens naturreservat i förrgår.Trodde att kantarellerna skulle börjat växa till sig men de är knappt synliga ännu..

Hittade i alla fall dessa på en halvt stående/halvt liggande granlåga.
Vedmussling tror jag mig känna igen ,men vilka är de andra svamparna?

(Degerforsheden ligger i norra Västerbotten)

0 238 visningar
14 svar

Aurantíporus cróceus x2

svampstaff

19 aug 2009 kl. 20:20

Hittade jag bland ombergs jätteekar idag, men nr1 satt 5meter upp och tyvärr lite suddig.
Och jag glömde tumstocken Karl:)

0 319 visningar
7 svar

Bitter taggis

Karl S

19 aug 2009 kl. 15:16

Sarcodon fennicus funnen idag (Moratrakten).  Luktar starkt av såpa, bittermandel el dyl. (bensaldehyd).

0 429 visningar
2 svar

Visst är det kantareller ?

Domas

19 aug 2009 kl. 18:28

Tror bestämt att det är kantareller, men eftersom det var så länge sen, är jag inte helt säker. Hittade dessutom bara små, vilket förvirrar mig något.

Bilder:
http://www.pici.se/457799/
http://www.pici.se/457800/
http://www.pici.se/457801/
http://www.pici.se/457802/
http://www.pici.se/457803/

Bilder på ena växtplatsen:
http://www.pici.se/457797/
http://www.pici.se/457798/

0 326 visningar
16 svar

kände mig dum...

Birgitta F

17 aug 2009 kl. 19:18

...igår , såg en massa jättefina musslingar på en liggande trädstam , mest troligt ett lövträd. Jag hade kameran med mig och lade upp en undersida för fotografering men….jag tänkte att jag kan väl inte ha sån tur i höst att jag förutom mina andra fynd i år också springer rakt på ostronmussling…
Ungefär så här såg dom ut
http://www.panoramio.com/photo/3078091.
Vad tror ni , ska jag ge mig iväg med svampkniven och kameran i högsta hugg i morrn eller ?

0 1691 visningar
11 svar

Svampkorgar

MariaW

12 aug 2009 kl. 22:28

Finns det svampkorgar med flera fack i butiker någonstans?

Jag skulle vilja ha en korg med typ tre fack, ett stort och två mindre. Ett för känt matvänligt, ett för nyfiken på om matvänligt, ett för nyfiken men kanske giftigt eller extraordinärt. Som det är nu har jag en korg och massa påsar i fickorna ifall att.

Måste det beställas av de på hemslöjden hemma? (De binder allt)

0 250 visningar
6 svar

Bara några bilder!

Ewa lilliesköld

19 aug 2009 kl. 08:11

Tar tacksamt emot namnförslag!
:-)

0 251 visningar
6 svar

årets första tur

danne

19 aug 2009 kl. 14:28

Tänkte åka upp i skogarna runt kolsva o plocka kantarell (ja jag är en kantarell man). Nån som vet hur det ser ut och kanske något bra ställe o leta på.

0 23491 visningar
24 svar

Kantareller - vikt/liter

Göran

9 aug 2009 kl. 22:09

Hur många liter blir det av ett kilo kantareller? Är variationen stor beroende på svampens torrhet, storlek m.m eller kan man använda en genomsnittsvolym? Intressant att ta del av vad “gamla svamprävar” har för erfarenhet om detta.

0 945 visningar
22 svar

äntligen blomkålssvamp

Hasse

27 okt 2008 kl. 13:16

Tillslut, det känns härligt nu har jag hittat min guldklimp, en cirka 2 kg blomkålssvamp. Förmodligen är orsaken till att jag inte funnit den tidigare att jag inte riktigt haft blicken inställd mot de trädstammar där de häckar.

Jag ska nu försöka rensa och tillaga den, fårse hur det går.

0 261 visningar
2 svar

Kantarell eller?

Johanna

19 aug 2009 kl. 14:49

Hej… nybörjarplockare här!

Trodde jag hittat massa kantareller, men nu när jag ska jämföra med andra kantarellbilder stämmer det inte…

De jag plockade har som en slät fot och har som “strån” under hatten som lossnar väldigt lätt…

När jag ser bilder på kantareller så har den som skåror i foten…hmm… det har inte de jag plockade..

Går denna att äta???

Tack!

0 391 visningar
1 svar

Kantarell eller?

Johanna

19 aug 2009 kl. 15:02

Hej… nybörjarplockare här!

Trodde jag hittat massa kantareller, men nu när jag ska jämföra med andra kantarellbilder stämmer det inte…

De jag plockade har som en slät fot och har som “strån” under hatten som lossnar väldigt lätt…

När jag ser bilder på kantareller så har den som skåror i foten…hmm… det har inte de jag plockade..

Går denna att äta???

Tack!

0 549 visningar
13 svar

Inte svamp, ryggskott XO

Lilla My

18 aug 2009 kl. 16:22

...jag kan banne mig inte sitta, för hur jag än sitter gör det ONT!

Tips, snälla nån som vet vad jag ska ta mig till….och säg inte Alvedon, Ibumetin eller Zon, för det hjälper inte! Vrååååååål!

0 200 visningar
2 svar

Vad har jag hittat?

P2

19 aug 2009 kl. 12:09

Den låg under jorden/mossan intill lite gula kantareller. Kan det vara någon slags tryffel?
Fyndplats, Vendelsö Stockholm.

Nu ska jag försöka bifoga bilden…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone