Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 227 visningar
2 svar

Taggsvamp ???

Lena M

16 aug 2009 kl. 18:07

men vilken ?
Den växte på en gammal liggande asp och doftade, smakade ingenting vad jag kände.Vad är det för taggsvamp ?

0 232 visningar
8 svar

Ännu en tickfråga....

Gula

16 aug 2009 kl. 20:11

Hittade den här på marken där det normalt är ganska fuktigt. Dumt nog gjorde jag ingen ‘genomskärning’.... Träd runt omkring: björk, ek, al, asp och diverse sly. Och ganska små var dom som syns av omgivande blad…

0 548 visningar
2 svar

Pytte taggis!!

Ewa lilliesköld

16 aug 2009 kl. 20:43

Fick denna bild från min bror idag för hjälp med artbestämning, men här går jag bet. Är det någon som kan hjälpa till? Växte i barrskog i Sthlm-trakten!
:-)

0 295 visningar
5 svar

Ärggrön kragskivling?

Mathias

16 aug 2009 kl. 15:51

Såg denna förra året och tyckte dom såg lite lustiga ut, bilden vart inte så bra.
Vart och fundera över vad det är för sort.

0 749 visningar
4 svar

svamp i fjällen

Lena J

16 aug 2009 kl. 21:31

Kom hem i eftermiddag efter en vecka i Västerbottensfjällen.
Har en del frågetecken!
Bild 1-2 någon jordstjärna?
växte på ca 750-800 m höjd på vandringsleden
Bild 3 på ungefär samma höjd men bland sten.

0 364 visningar
10 svar

Sagosvamp

Birgitta F

16 aug 2009 kl. 15:01

I år fanns den igen på samma ställe som ifjol

0 250 visningar
3 svar

Färgglatt efter regnet

gunhild Nordås

16 aug 2009 kl. 20:25

Gick en tur i gammal granskog på väg hem från heden, tyvärr hade det börjat skymma.

0 264 visningar
0 svar

Kan det vara vitriskor?

Anders B

16 aug 2009 kl. 21:57

Hej på er!

Var ute på en liten kantarellrunda nu ikväll och hittade då även dessa svampar.

De är helt fasta i köttet, går att bryta sönder, växte nära lövträd i mossig blandskog, brännande skarp på tungan.

Jag har inte tänkt äta dom utan är mest nyfiken på vad det är.

Mvh Anders

0 323 visningar
15 svar

Vilken champinjon?

Madde Småland

5 aug 2009 kl. 01:02

Hittade några idag som jag blev nyfiken på. Hade givetvis ingen kamera med mig så jag plockade med mig 2 som jag nu fotat här hemma.

De växte båda på samma ställe på gräsmark bland björkar. Det fanns ett tiotal av varje utseende. Kanske är det samma men olika åldrar?

Den större och mörkare är ca 17cm i diametern men det fanns de som var större.
Den mindre var ca 11cm i diametern, även den fanns det de som var större av.
Båda 2 har mild lukt och har nu gulnat i snitt yta…mer…

0 236 visningar
5 svar

Farliga

Lena M

16 aug 2009 kl. 08:25

men vackra liksom alla flugsvampar tycker jag !

0 357 visningar
2 svar

Svampställen?

Christian

13 aug 2008 kl. 19:13

Hej!
Har ngn lust att dela med sig av svampställen i och runt göteborg?
Är ute en del i markerna men har tyvärr inte så stor tur.
Hade varit hyggligt med lite tips!

0 246 visningar
5 svar

Taggsvamp.

svampstaff

16 aug 2009 kl. 19:21

Tänkte jag försöka mig på, hittade bara en sort tyvärr idag.

0 363 visningar
1 svar

Champinjon? och ?

Sarah

16 aug 2009 kl. 20:50

Hittade den vita svampen mitt i ett samhälle på gräs. Är det någon sorts champinjon?
Den bruna svampen hittade jag i skogen gran/blandskog, foten känns luden. Vad kan det vara?

0 461 visningar
5 svar

Fårticka med brun hatt ?

micke

16 aug 2009 kl. 21:03

Är detta också en fårticka ?

0 215 visningar
3 svar

Fårticka ?

micke

16 aug 2009 kl. 20:41

Är detta en ätbar fårticka ? vad passar den i så fall till ?

0 245 visningar
0 svar

Vilka taggsvampar är detta?

gunhild Nordås

16 aug 2009 kl. 20:23

Dom växer på tallheden. Är osäker på vilka det är. Tvåan och trean är samma.

0 241 visningar
1 svar

Vad är det för streck svamp?

Boris Uppsala

16 aug 2009 kl. 20:08

Jag hittade dem i Heby trakten men inte svampböckerna.

0 243 visningar
1 svar

Rotsopp?

HIK

16 aug 2009 kl. 18:49

Kan detta vara rotsopp? porlagrett blånar vid tryck.

0 221 visningar
5 svar

Ännu en okänd skönhet?

Barbro

16 aug 2009 kl. 19:38

Gissar att det är någon sorts ticka. Är det någon som känner igen denna vackra svamp?

0 266 visningar
3 svar

Hur "skarp" får en kremla smaka?

Tomas H

16 aug 2009 kl. 18:40

I flera beskrivningar av kremlor står det mild smak men unga exemplar något skarp smak. Giftkremlan har jag lärt mig hoppa över. Men ändå råkar jag titt som tätt ut för någon med lite skarp smak som jag därmed lämnar. Tips ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone