Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 596 visningar
19 svar

Ekmusseron?

svampstaff

11 aug 2009 kl. 01:30

Skulle det kunna tänkas vara det?
Under Ek.

0 375 visningar
12 svar

Att gissa på!

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 18:23

Idag blev det bara en kort ensamvandring med besök hos trollskäggen, uppföljning av ’myxomycetutveckling’, svampplockning till lunchen – och en koll av en favoritsvamp i ”bästa skogen”. Den brukar visa sig i september, men det finns en där redan nu.
Den som är säker på vad mina bilder föreställer kan väl vila på hanen.
Mitt i den dåliga, första bilden finns den – inte lätt att se om man inte vet hur och var den brukar växa.
Bild 2 på närmare håll – med mm-skala. ...mer…

0 924 visningar
14 svar

Klunga med svamp

Lill

11 aug 2009 kl. 14:05

Hittade i dag i en granskog med inslag av björk en stor klunga med svamp. Det var säkert flera hundra svampar som satt fast med en gemensam bas.
Hade tyvärr inte kameran med mig så jag tog hem några stycken.
Hoppas någon kan hjälpa mig identifiera svamparna.

0 432 visningar
8 svar

Kräftor!

Bo Reyer

11 aug 2009 kl. 15:30

Efterssom vissa retade upp sig på mina tjuvfiskade kräftor förra hösten vill jag bara meddela att jag nu är på g igen. Den första skörden bestod av både flodkräfta och signalkräfta.

0 256 visningar
2 svar

Svampdag

Tina Nordberg

11 aug 2009 kl. 14:31

Det blir den 6/9 på svampens dag.
Vi ska vara vid Kolarbyn i Skinnskatteberg som förra året.
Det finns några bäddplatser kvr i Kolarkoja för den son bestämmer sig idag.

Intresserade hör av sig till mig för att få inbjudan.

tina_nordberg@hotmail.com

0 381 visningar
3 svar

Tillbehör till stolt fjällskivling?

Kjell Rilbe

11 aug 2009 kl. 19:48

Sedan förra året har jag en stor burk med torkade bitar av stolt fjällskivling. Tänkte jag skulle göra nå‘t gott av den till min födelsedag på torsdag.

Så, vad rekommenderar ni? Det rör sig alltså om torkade bitar - inget annat. Bitarna är ungefär som sockerbitar i storlek.

Kunde passa att göra en sås eller stuvning, eller smörsteka, men kanske inte som “huvudrätt” i sig, utan snarare som tillbehör till… tja… vaddå? En biff? Renskav? Fisk? Bara göra en svampsås till pa…mer…

0 576 visningar
4 svar

Skogsriska?

gunhild Nordås

11 aug 2009 kl. 22:17

Det växte massor med skogsriskor och kanelspindlingar vid bäcken där jag fiskade i kväll,jag har aldrig sett så många tillsammans tidigare, kan man ta tillvara skogsriskor? Måste nog dit med korgen och plocka färgsvampar, för det är väl såna?

0 390 visningar
2 svar

grå lärksopp?

svampstaff

11 aug 2009 kl. 21:20

För en tid sen hittade jag en grotesk sopp i lasarettsparken, nu har det kommit en ny mindre, och det sas finluden stensopp?
Men hur jag än gör får jag det inte till det.Den blånar svagt på rören, nu när den legat en stund.Möjligtvis att det finns gamla lärkstubbar i parken?

0 300 visningar
2 svar

Oranget i ekhagen!

Ewa lilliesköld

11 aug 2009 kl. 21:09

Kan någon hjälpa mig med den här som även den finns i ekhagen bland betande ungdjur med hemska horn!!
:D

0 218 visningar
3 svar

Vet inte vad detta är

Johanna

11 aug 2009 kl. 14:27

Hej

Jag ska göra ett nytt försök med bilderna.
Någon som vet vad detta är?

Jag hittade tegelsopp och undrar hur jag ska tillaga det.

Tack i förhand.

0 372 visningar
3 svar

Sprucken hatt!

Ewa lilliesköld

11 aug 2009 kl. 20:55

Näe, jag vet inte vad detta är heller. Växer också i ekhage. Kan någon svaret?
:-)

0 432 visningar
15 svar

3 stycken. Vad heter dom.

Lis

3 aug 2009 kl. 20:39

Den första är 4 cm hög, hattbredd
3,5 cm, den växer i massor på stubbar.
Den vita storlek som ett ägg.
Den sista smakar illa, kan det vara en gallsopp?

0 383 visningar
7 svar

Fingersvamp m.m.

Karl S

11 aug 2009 kl. 15:01

Någon kan hjälpa mig med denna Ramaria?  Granskog, i häxring på marken. Sollerön.

Bild 2: Vad denna lilla godbit är vet ju alla?  Först inkomna rätta svaret öppnas.

I övrigt fanns i skogen Cortinarius solis-occasus (solnedgångsspindling), C. fervidus (eldkanelspindling) och C. patibilis (känslig spindling) (namnen är mina egna, då dom kanske inte har populärnamn).

0 239 visningar
8 svar

behöver identifieringshjälp

Birgitta F

11 aug 2009 kl. 14:18

Hittade dessa 2 idag , hoppas någon kan hjälpa mig med identifiering.
Dom växte i sandbacke högt läge med både tall och granskog.

0 413 visningar
13 svar

Några

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 10:56

bilder från veckan:
Serie 1.
1.1 - rostnavling,
1.2 - stoftkremling,
1.3 - lökbrosking

0 385 visningar
3 svar

ostronmussling?

Ingemar

10 aug 2009 kl. 14:16

Dessa växte på en murken trädstam som troligtvis var en björk. Jag tror att det är ostronmussling men det är en ganska ny art för mig. Tycker färgen är för ljus och några hade för långa fötter. sen är det väl lite väl tidigt också?
Kan borsten vid fotbasen finnas på flera arter?
kan tilläggas att köttet var rätt segt.

0 393 visningar
1 svar

Lundvaxing?

Kim N

11 aug 2009 kl. 13:21

Hittades intill en ek, i en annars hasseldominerad skog. Har samma konsistens, och liknar till stor del en kantarell. Hatten något inrullad på vissa ex. Mild, “angenäm” lukt.

Kan det vara lundvaxing?

0 222 visningar
5 svar

Vet inte vad detta är

Johanna

11 aug 2009 kl. 12:18

Hejsan
Vet inte vad detta är. Kanske någon här kan hjälpa mig.

Mvh Johanna

0 506 visningar
13 svar

Kantareller+fästingar

Bitte, Umeå

11 aug 2009 kl. 08:25

I söndags var jag i Uppsala (Gåvsta) och plockade 2 kg kantareller. Blev varnad för fästingar men eftersom jag är från Umeå tog jag inte detta på allvar. Nu har jag hittat 2 st otäcka pyttesmå fästingar på kroppen fy så hemskt. Plockade i shorts och linne. Fick också med mig ca 10 st kantisar som var angripen av småmask, är det vanligt?

0 360 visningar
3 svar

Tuvskivling

Tina Nordberg Kolsva

28 aug 2008 kl. 18:31

Är det mörk tuvskivling. Hittade massor och de är så fina. Någon som vet om de är giftiga, läste att arten inte är utredd.
Skulle så gärna ploska dem. Växte bland gran. Och massor med fina doftvaxingar,de inbjöd inte till måltid.För stark såpadoft.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone