Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 270 visningar
0 svar

Matsvamp

Lena M

11 aug 2009 kl. 12:24

Årets första stolta fjällskivling idag i Gästrikland och så såg jag de första trattkantarellerna . Hittade även några fina karljohan så kanske att kvaliten förbättras nu framöver.

0 357 visningar
5 svar

Söndagsgubbar, vildsvinsbad m.m.

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 07:44

Fick följa med hustrun till MITT gamla svampställe i Jumkils s:n som jag inte kunnat ta mig till på några år… (i fredags var vi i grannsocknen Börje.)

Jag undrar förresten varför Artportalen använder sig av ”församling”. Län och församling är ju bara administrativa enheter, som ändras efter myndigheternas godtycke; landskap och socken är förhoppningsvis för alltid beständiga storheter.

Det började trivsamt, med en välkomnande och -doftande liksvamp som hedrade oss vi…mer…

0 258 visningar
2 svar

undrar

Jenny H

8 aug 2009 kl. 22:31

Jag undrar om någon har hittat den här tiden som jag den goliatmusseron i år eller är det för tidigt än.Hittat två st.

0 687 visningar
3 svar

Tratticka

Lena M

11 aug 2009 kl. 09:12

vill jag få det till men är osäker eftersom jag aldrig tidigare har sett den. Matt hatthud och sammetsbrun längst ner på foten ??? Fanns bara ett ex.

0 393 visningar
14 svar

många grovtickor +frågesvampar

Mattias Andersson

9 aug 2009 kl. 19:40

Hittade grovtickor på flera olika ställen idag. Någon som har sett mycket av den i år? Jag bifogar även några svampar från tallhed i Västernorrland från förra året som jag vill ha förslag på. Är inte 100 själv faktiskt på alla.

0 1159 visningar
5 svar

Frystorkad svamp

gunhild i Kåddis

5 aug 2009 kl. 08:26

Vill bara visa en bild som jag just fick från Kjell som frystorkat några av mina toppmurklor och sparat för framtiden.

0 312 visningar
7 svar

stora svampar.

svampstaff

10 aug 2009 kl. 20:15

Har inte brytt mig så mkt. om alla dessa stora skivlingar/kremlor som växer i ekhagarna.
Men får väl börja göra det, nu när det är brist på annat.

0 458 visningar
4 svar

En mussling på gran

Karin

10 aug 2009 kl. 10:15

Denna mussling växte på en granstock i blandskog. Jag har ingen aning om vad det är, kan någon hjälpa mig i rätt riktning.

0 778 visningar
5 svar

Oxtunga.

svampstaff

10 aug 2009 kl. 20:03

Börjar komma nu, dom vackra.
Bild2 är ett frågetecken på Ek som vanligt:)
En gul (blödande)sak 4meter upp i en spricka(på ek).
Bild3 vanlig rottryffel? i en ekhage?

0 320 visningar
2 svar

Mask/snigelangrepp

Toivo H

10 aug 2009 kl. 19:56

I Kilsbergen ovanför Garphyttan (Närke) är kantarellerna svårt angripna av mask eller sniglar, det är väl inte vanligt? Undrar vad det kan vara?

0 501 visningar
6 svar

Hjälp mig !

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 14:23

Var ute på kantarelljakt idag och visst fanns det gulingar i skogen samt en o annan sopp men när jag gick där i skogen så plockade jag denna svamp. Har för mig att en gammal dam som jag plockade svamp med för länge sedan plockade denna som matsvamp. Jag kommer inte ihåg vad den heter eller om den är ätlig ( eller om den gamla damen plockade den ! )( ni vet hur det är, man är i sin egen värld när man letar svamp)

Frågan kvarstår dock :
Vad är det för svamp ?
Växer allmänt i ...mer…

0 322 visningar
6 svar

Lackticka

Lena M

10 aug 2009 kl. 08:12

Måste visa mitt fynd från igår på lacktickan. Fast jag gått i dessa skogar i nästan 30 år så är det första gången jag hittat den, gissa om jag blev både glad och överraskad.

0 262 visningar
0 svar

Tråkskivling..

Irene A

10 aug 2009 kl. 19:33

Man borde ju ha koll på vad som växer på den egna gräsmattan, så vad gör man när det dyker upp en grågulbrunaktig anonym trådskivling?

Jo, kollar om den har cortina (uppenbart - eller ser jag fel?) och ser efter med lupp hur stor del av foten som har cystider (ungefär en tredjedel). Sen tittar man på sporer (amygdaloida, 9-11 x 5-6 my) och cystider i mikroskop (hittar rejält tjockväggiga metuloider både på skivegg, cheilocystider, och på skivornas sidor, pleurocystider).

Sen ta…mer…

0 690 visningar
11 svar

Kritvit gräsand.

Bo Reyer

9 aug 2009 kl. 21:30

Vid Månsolsbadet i Sala vistas en albinogräsand sedan en tid. Tyvärr kan jag inte bifoga någon bild då jag är alltför oteknisk när det gäller att skicka bilder. Detta har min son hjälpt mig med fram tills att han nyligen flyttade hemifrån. Det är bara att bryta ihop och erkänna sina brister.

0 508 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp?

Susanna

10 aug 2009 kl. 17:38

Är det någon som vet vad detta är för en svamp?

Hatt och fot är bruna och gula skivor under hatten. Foten är alldeles luden, sammetslen. Hatten är också sametslen men inte lika mycket som foten. Svampen är ganska stor, hatten är ca 15 cm i diameter. Hittade den på samma ställe som det växte kantareller.

0 355 visningar
6 svar

För torrt i Östergötland?!?

Lilla My

7 aug 2009 kl. 16:38

Har hittat mindre än hälften av normal mängd kantareller i år, och är minst sagt missnöjd med säsongen. Sopparna är inte heller på gång, det verkar bli magert i år! Torrt som tusan i markerna i norra delen av länet… nån annan som har samma problem eller har jag bara lyckats plocka i fel skogar i år?

0 1942 visningar
7 svar

BLODKREMLA?

Bo E

30 jul 2009 kl. 14:11

Hittade en grupp av en liten kremla med tydligt röd hatt och rodnande fotbas. Två små ex. var sammanväxta i hatten men hade varsin egen fot!
Den hade ingen tydlig doft och smakade lite friskt, men inte brännande.
Den växte på en skogsbilväg, i gruset vid kanten.
Naturen omkring var på ena sidan vägen hygge med enstaka kvarlämnade tallar och uppväxande lövsly. På andra sidan tät planterad ungtall. Högt läge med sandig moränmark där vägen gick upp på en ås efter att ha passer…mer…

0 737 visningar
7 svar

Några frågetäcken ???

NadaL, Umeå

10 aug 2009 kl. 15:07

Serie 1.

2 champinjoner som växer på en myrstack,under gammal gran, med mild lukt och den vita köttet ändrar inte färg varken i snitt eller vid tryck.

Är tacksam för era förslag.

0 543 visningar
5 svar

En vit ticka på asp

Karin

10 aug 2009 kl. 10:08

Jag blir inte klock på denna ticka. Växte på en asphögstubbe i ett skogsbryn mot åker. Tickan är upp mot 10 cm bred och sisådär 5 cm tjock

0 2632 visningar
9 svar

Plocka svamp med GPS hjälp

Malin

22 jul 2009 kl. 10:20

Hej! Är det någon som kan rekomendera en bra GPS som jag kan ha med mig i fickan när jag är ute i skogen ? Jag har jätte dåligt lokalsinne i skogen så jag vågar inte gå ut i skogen som jag vill pga rädsla att gå bort mig. Det skulle underlätta med en GPS som kunde visa mig vägen tillbaka . Någon som vet någon bra GPs ?  Kram Malin

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone