Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 241 visningar
4 svar

Storkremla?

Mikael, Västergötland

5 aug 2009 kl. 22:41

Detta är väl storkremla?
Den har väl ingen riktig “dubbelgångare”?

0 257 visningar
6 svar

Kan

NadaL, Umeå

5 aug 2009 kl. 20:59

det här vara gullgröppa?

0 266 visningar
3 svar

Vilken svamp?

LW

5 aug 2009 kl. 00:58

Hittade den här svampen på tomten idag. Hatten är grönaktig på ovansidan. Vet inte om det går att se vad det är. Hade bara mobilkameran hemma idag:(

0 265 visningar
4 svar

Tips till er som torkar svamp

Tomas Hagelberg

4 aug 2009 kl. 22:39

Ett tips på användning av torkad sopp/trattis som jag “lånat” av kockarna i Göteborg som lagade galamiddagen till Seafish award. Se även recept :-)
Använd krossad sopp att panera fisk i före stekning. Utsökt

0 382 visningar
8 svar

Igelkottsröksvamp!!

Ewa lilliesköld

5 aug 2009 kl. 15:46

Hittade två ex i dag i ekhagen, vad glad jag blev!! :-)

0 743 visningar
2 svar

Fläckriska?

svampstaff

5 aug 2009 kl. 23:19

Riskor verkar lika riskfyllt som kremlor att gissa på, hittade ett gäng ganska stora i asp/björkskog kalkrik vid tåkern idag.

0 237 visningar
6 svar

Zonkam?

svampstaff

5 aug 2009 kl. 19:01

Den här undrar jag över, växer med Ek, och en bit ifrån jättekamskivlingarna, den har ju inga hyllrester på hatten? ca.20-25cm bred.

0 329 visningar
6 svar

svampmängd

Runa Åhlén

5 aug 2009 kl. 11:26

Plockar själv mycket svamp. Blir förundrad över vilka mängder en del uppger att de hittar, ta till exempel 60 liter kantareller. Några stora svampar blir lätt en liter.Då är det inte så svårt att få ihop den mängden.Säljer man svamp vägs den.Själv uppger jag svampmängden i vikt vilket jag tycker säger mer. Vad tycker ni andra svampentusiaster, spelar det någon roll.

0 573 visningar
8 svar

Kremla med gul mitt och gulröd kant

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 18:53

Jag hittade en kremla som ser ut som Äggkremla men med hattfärgerna omkastade, d.v.s gul mitt och gul/orangem kant?

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_lutea

Smaken är mild.

Den växte bland barrskog.

Kan det vara Äggkremla ändå trots att färgerna inte överenstämmer helt med examplaret i databasen?

En annan kandidat är Gulkremla -

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_claroflava

Jag kunde dock inte se några tecken på grånande kött trots att hatten var fullt utvecklad….mer…

0 274 visningar
8 svar

Vad är det

Lena M

5 aug 2009 kl. 19:36

Som jag hittade på en stubbe? Hatten sammetsmatt orange, kort fot och jag kände ingen utpräglad doft / smak .

0 295 visningar
3 svar

Gul vokssopp

Ingvild

5 aug 2009 kl. 22:11

rett og slett?
Funnet i gresset på kirkegård et godt stykke unna alle eiketrærne..
Kunne ikke kjenne særlig lukt av den.

0 397 visningar
1 svar

Fryst svamp

Carlis

5 aug 2009 kl. 21:03

Hur länge kan svamp ligga i frysen innan den blir dålig?

0 260 visningar
5 svar

Vad heter kremlorna?

Lis

4 aug 2009 kl. 19:58

Den röda är 8 cm hög, och hatten
har en dia på 9cm.
Den bruna är 7 cm hög, och hattens
dia är 8 cm.
Den bruna luktar illa, även det lilla exemplaret.

0 421 visningar
12 svar

Murkling i bäck

Karl S

2 aug 2009 kl. 15:26

Hej asco-experter! Ska klubbmurkling Mitrula paludosa ha en sådan här dyster färg och huvudet vindlat (på vissa ex.) som en hjärna?  I rinnande vatten i granskog, de flesta på björkkvistar, en på en kotte.

0 290 visningar
3 svar

Hvilken kremle

Ingvild

5 aug 2009 kl. 22:14

Også funnet på kirkegård, eneste tresort innenfor gjerdet var eik.
Mild og god smak.

0 292 visningar
4 svar

Hjälp med skålar!

Ewa lilliesköld

5 aug 2009 kl. 16:39

Denna första växte som ni ser på bilden, lite fuktigt och på marken. Ek och hassel i närheten.

Jag har förlagt min lupp i skogen….!!! Surt :-(

0 376 visningar
4 svar

Mangefarget rørsopp

Ingvild

5 aug 2009 kl. 18:14

Fant denne i dag på en kirkegård, ved eik. Aldri sett den før, men kanskje noen her som vet hva det er?

0 258 visningar
1 svar

Ärtröksvamp

gunhild i Kåddis

5 aug 2009 kl. 21:23

Gick en promenad med hunden på Kullaheden i morse där fanns gott om ärtröksvamp på väg upp ur sanden. Det är ju en fin färgsvamp om ngn behöver så gå ut och plocka.

0 253 visningar
5 svar

Rimskivling?

Fia A

5 aug 2009 kl. 19:55

Var i skogen säker på denna som en knopp av Rimskivling/Rynkad Tofsskivling, började vela nu hemma vid rensningen. Någon som kan bekräfta eller dementera så jag vet om den ska i pannan eller komposten? Tack på förhand :-)

0 269 visningar
4 svar

Vilken ticka?

Gula

5 aug 2009 kl. 20:23

Tycker den ser bekant ut men kommer inte på namnet…. Växte i blandskog på en nedfallen torr kvist (??)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone