Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag är bara nyfiken om du har börjat få in några kantareller än?
Vad får plockarna för pris så här i början på säsongen?
Vill någon tala om för mig vad den här svampen heter. Skivorna vita men mörknar med åldern, växte i gräs på vedrester.
Sen har jag bekymmer med en grön kremla som växte i tallskog, kan det vara grönkremla fast i ” fel ” miljö ?
Mera kremlor. Efter gammal skogsväg med barrskog på sidorna stod en grupp ljusbruna svampar, de ljusa fläckarna kommer sig av att det legat löv över dem. Måntro om det kunde vara mandelkremlan jag lämnade åt sitt öde, vad annars ?
Eftersom mitt smak…mer…
Ligger toxino.com nere? Jag kan i alla fall inte få upp några bilder. Nå´n som vet?
Hur ska man som grön gå till väga?
Ska jag torka svampen och etikettera påsen med troligt förslag och datum?
Om det blir en tio-20påsar varannan vecka menar jag.
Om man nu ska micra allt lustigt, vore det bra med en förklaring hur man enklast och bäst går till väga.
Framförallt om man har ett knippe fynd samtidigt.
Blev vansinnigt sugen på krustader till kvällen, men mitt gamla recept som jag inte använt på ca 20 år har förkommit. Om någon har ett pålitligt recept är jag tacksam! Tack på förhand!
Ingen kniv ingen korg jag skulle bara ta en promenad för att se om kantarellerna var på gång och så hittade jag en sänka där det är lite fuktigt och där var det alldeles gult!
Vilken lycka.
Här är väldigt torrt liksom övriga Sverige men nu har vi fått nästan 20 mm med regn och mer ska det bli.
Nu börjar säsongen änligen!!!!
Plockade 1 liter smultron igår och idag hittade jag ett ställe där jag kan plocka minst lika mycket,blåbär fanns det också mogna.
Det är väldigt ojÃ...mer…
Kom just hem från en härlig båttur tillsammans med sonen. Vi fiskade i en liten vacker sjö kantad av stora och fina svampskogar medan solen lyste vänligt över oss. Två gäddor (som fick gå tillbaka igen) och 2 fina gösar på 2,5 kg var blev resultatet.
Det var egentligen inte fisket som var det centrala utan upplevelsen av att fÃ¥ sitta tillsammans med nÃ¥gon jag älskar och njuta av att bara vara till. I min Ã¥lder ger varje sÃ¥dan dag ett stort avtryck i livets positiva minnesbank, ...mer…
Hej pÃ¥ er, nu har jag fÃ¥tt igÃ¥ng datorn här i Västervik. Det har varit blandat väder, förra veckan stor sol men kall vind frÃ¥n havet, inget regn. Denna veckan började med hetta runt 25-30 grder och lite regn pÃ¥ nätterna, nu sol men Ã¥ter kall vind frÃ¥n östersjön + 19 g. Jag har sÃ¥ klart hittat en del svamp men vi saknar en personal sÃ¥ det blir mest till att jobba. I början p¨å veckan hitade jag lite Kantareller och KJ men det mesta var svampangripet :(. Nu har det börjat plop…mer…
Har gått över mina bombsäkra ställen för tidiga kantareller.Jag har inte ens hittat ämnen till kantareller,eller annan matsvamp heller för dendelen.Men enligt prognoserna ska det komma rikligt med regn under nästa vecka ,så hoppet lever!Jag börjar så smått att räkna ner till semestern .Nu är det bara 2 arbetsveckor kvar.Önskar er alla en fin svampsommar/höst och ser fram emot fina svampbilder och anekdoter från era skogsbesök!.