Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 605 visningar
15 svar

svamp!

Lena J

1 maj 2009 kl. 23:21

Har ju faktiskt även svampar som jag undrar över!
Gick idag till en gammal ödetomt med många gamla lövträd björk,asp,hägg,rönn mm.(sökte eg efter lysticka)
Det hittade jag inte men en del annat som jag vill ha hjälp med.
serie 1: på björk

0 631 visningar
3 svar

Norsk svamp och svenskt träd

Viktoria, Finland

3 maj 2009 kl. 10:20

Min vän bad mig identifiera en svamp och ett träd från sin resa, ska just börja slå i min svampbok men jag misstänker att jag kommer behöva er hjälp :)

Svampen är från Narvik i Nordnorge. Trädet är stockholmskt.

SVAMP
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/Kiruna-resan065.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/Kiruna-resan064.jpg

TRÄD
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/Kiruna-resan005.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/Kiruna-resan004.jpg

0 417 visningar
10 svar

Några från igår ?

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:16

Först var vi i en granskog men marken är frusen än och det är fläckvis med snö.Ändå, hittar man något som kan strykas från önskelistan:Piceomphale bulgarioides, vårkotteskål (serie 1.)

0 445 visningar
13 svar

inte svamp-bäver!

Lena J

1 maj 2009 kl. 22:01

Hej!
Jag måste bara få visa vad jag träffade på i dag när jag gick ner till älven (Åbyälven i norra Västerbotten) för att se hur långt islossningen kommit.

0 369 visningar
5 svar

Cinnoberticka, mm.

Alf Pallin

2 maj 2009 kl. 22:18

En cinnoberticka också idag, ursäkta men kan inte låta bil två fågelbilder. Bilen är ett utmärkt ställe att gömma sig i.

0 297 visningar
1 svar

Krypens värld.

svampstaff

3 maj 2009 kl. 00:36

Sambon fotar allt annat än svamp??
en nyckelpiga jag inte hittar på nätet?
En anisnyckelpiga kanske:)
Röd med vita prickar??

0 1071 visningar
14 svar

STOR aspticka.

svampstaff

30 apr 2009 kl. 19:39

Säger jag:) efter dagens kontroll i min ädellövlund på asp, där oxå jag funnit koralltaggsvamp och hundratals tegeltickor, ingen eldticka eller sälg där inte.Eller vad säger du Klas?

0 280 visningar
0 svar

Svampfynd idag

Alf Pallin

2 maj 2009 kl. 22:11

Tickmussling på granstubbe, björkeldticka vid roten på björk,
gamla rävtickor på asp.

0 951 visningar
12 svar

Vårskål och tulpanskål

Alf Pallin

29 apr 2009 kl. 20:34

18 skarpt lysande röda scharlakansvårskålar och 2 tulpanskålar.

0 384 visningar
3 svar

Vårmusseron?

Bo Reyer

2 maj 2009 kl. 17:49

Finns det någon i vårt avlånga land som redan hittat vårmusseroner, eller är alla gräsmattor lika torra som här i Sala?

0 358 visningar
4 svar

karljohansvamp

stisse/mjölby

30 apr 2009 kl. 08:35

En kompis till mig hittade enligt egen utsago en fullväxt karljohansvamp i mitten av maj för tiotalet år sedan.Jag ställer mig skeptisk till fyndet.Har någon hört talas om något liknande?.

0 477 visningar
18 svar

Äntligen

Lena M

28 apr 2009 kl. 17:51

fick jag en bild om än lite suddig på tjädern ( för det är väl en sådan )
Ser dem ofta uppe på skogsvägarna på berget och idag lyckades jag krypköra, zooma in och veva ner fönstret och ta ett par kort innan den flög.
Skulle titta om det kommit flera scharlakansröda vårskålar men det var tvärtom, 3 små ex. kvar Är det så att de inte förkommer rikligt varje år eller beror det på att det börjar bli torrt måntro ?

0 385 visningar
7 svar

Stenmurkla

gunhild Nordås

1 maj 2009 kl. 19:32

Nu är dom på gång lite tidigt tycker jag men vi har ju varmt och snön har just smält ute på hyggena. Det var ändå knastertorrt där jag gick i kväll. I skogen ligger det kvar en del snö.

0 426 visningar
22 svar

Klick

Fritjof Gbg

20 apr 2009 kl. 12:41

Nu går det att klicka igen!

0 314 visningar
5 svar

Vilken ticka är detta?

siv Norberg

1 maj 2009 kl. 22:10

Hej kan någon hjälpa mej med vad är detta för ticka? Den växte på död björk.
Siv N.

0 465 visningar
4 svar

Coltricia cinnamomia, kanelticka

Alf Pallin

1 maj 2009 kl. 11:41

På plats efter bränt ris från cyrenhäck, liten ticka 2,5 cm hög smal fot zonerad hatt 18 mm diameter, stora porer. Gissar på kanelticka, skall leta upp gammal skinnticka och jämföra.

0 323 visningar
3 svar

Perichaena

NadaL, Umeå

30 apr 2009 kl. 11:06

corticalis tror jag växer vid aspskålar? Har jag gissat rätt?

0 241 visningar
6 svar

Skål vadå?

"JAS" Helsingborg

29 apr 2009 kl. 22:36

En liten från idag på murken boklåga. Vilken är det, jag har ingen aning.

0 253 visningar
3 svar

Brasan

gunhild Nordås

30 apr 2009 kl. 22:32

Ni i södra Sverige som inte får elda kan ju njuta av vår brasa från Västanfjället.

0 360 visningar
2 svar

Mini-svamp, men vilken?

Svampsmurfen

30 apr 2009 kl. 20:48

Denna lilla svamp, här förstorad två gånger, växte fram ur jorden på mina förkultiverade växter.

Men vad heter den?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone