Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Även jag har fått en bit Olga, kom idag. Olga lär bestå av en jästsvamp och en bakterie:
Om ättikbakterier (Acetobacter Xylinium), som finns i luften överallt, oavsiktligt får tillträde omvandlar de alkoholen till ättika och vinet blir surt av ättiksyra, d v s vinet blir misslyckat.
Om man avsiktligt låter ättikbakterierna fortsätta omvandlingen av vinets alkohol får man vinäger.
Saccharomyces är ett släkte i riket svampar, lat. fungi, som innehåller många arter av jäst. S…mer…
Håller på med ett temaarbete om mykorrizasvampens ursprung och evolution.
Någon som har några förslag till bra källor?
Hittar väldigt lite. Mitt arbete ska bestå av minst 6 A4 så jag behöver lite att skriva om.
Tackar så mycket på förhand för alla förslag!
Lovade i höstas att återkomma med resultatet av hur Svaveltickan blir efter att ha konserverats. I stort sett var all ursprunglig smak försvunnen och de lite äldre bitarna var segare än i färskt tillstånd och de mindre/yngre bitarna var helt utan spänst och tuggmotstånd, alltså inget bra resultat. Återkommer när jag testat en av de andra burkarna.
På det 4: de året har jag nog varit med
på forumet och lärt mig fantasktikt mycket, men även läst så många plumpla insändrae.
Varför smutkastar ni varandra, kritiserar foton e. t.c.
Ingen är odölig, jag fick en dom idag, aggresiv cancer och med det menar jag bara, var rädda om varnadra istälet för att klaga på baggateler.
En återkommande gäst hos mig är Nötkråkan(bild 1). Man kan se henne ofta sittande högt upp i nå´n björk, rullande sina R ut över nejden.
Men i år är det första gången jag sett henne vintertid. Flera gånger har hon kommit fram till fågelbordet och då alltid tillsammans med Nötskrikorna (bild 2). Tyvärr är bilderna av undermålig kvalité, men det beror på att hon är så skygg. Den här gången stod jag mitt inne i vardagsrummet och plåtade med max zoom genom fönstret. Vid ...mer…
Först vill jag börja med att gratulera Stefan HBG till fyndköpet i veckan.
Det verkar som min gps har gått sönder. Displayen visar bara en svart ruta.
Fråga:
Jag behöver bara enklast tänkbara gps där jag kan ta fram koordinater.
Några förslag på märke , modell etc
(Nu har jag en Garmin, Geko och jag använde inga andra funktioner på den än just de här.
Jag brukar aldrig gå vilse,...peppar, peppar:)
Jag startar en ny tråd här om insamling till Verles gammelskog efter förslag som har kommit in i en annan tråd.
Jag vet inte om det finns möjlighet att organisera det en gång till men de som kan tänka sig att vara med kan ju anmäla sitt intresse här till att börja med.
Jag är med.
Fr.o.m.den första mars blir våra lodjur fredlösa. I mitt län tillåts mord av 5 djur medan man från jägarhåll ville mörda 20. Länsstyrelsens beslut har redan överklagats av mördarkåren. I vårt land finns ca.3000 björnar, ca:1500 lodjur,samt ca:200 vargar, som ligger i riskzonen om inte folk börjar reagera.
Dessutom har vi en ständigt växande vildsvinsstam som i nuläget överstiger 100 000 djur, vilket faktum aldrig nämns från jägarhåll.
Vid en snabbkoll på forumet konstaterar jag att kvinnorna står för mer än 50% av inläggen!
På detta enkla sätt vill jag därför uppmärksamma den internationella kvinnodagen på söndag. Jag förväntar mig att den manliga minoriteten på forumet uppmärksammar detta faktum.
Behövs det en sån dag?
http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?PublicationId=1442
Ja inte handlar detta heller om svamp…...men idag har jag sett 8 st Tofsvipor i Fässberg/Mölndal.
Det är ett vårtecken för mig :D…tyvärr ingen kamera med mig då jag åkte från jobbet….