Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 315 visningar
3 svar

Vit ticka på stubbapil

H-O T på Hvilan

13 nov 2008 kl. 21:52

Vad kan denna vita ticka vara som växer på en stubbapil? Vitare i verkligheten, fotograferad sent i em. i sydskåne Tickan ser ung ut då den är väldigt ren.

0 240 visningar
3 svar

En port till .....

anithau

14 mar 2009 kl. 16:26

en annan värld kanske?

Tyckte att den var ganska festlig.

0 249 visningar
0 svar

Haröre

Grethe F

15 mar 2009 kl. 13:44

Jag hittade haröre i dag inte myckett men i alla fald där är flere på gång

0 272 visningar
1 svar

Dagens skörd :)

"JAS" Helsingborg

14 mar 2009 kl. 15:07

Idag var det första gången på 5 veckor som jag hade möjlighet att ta en titt på bokstocken som jag tidigare i vinter skördat 3 “kundkorgar” Ostronmussling på. Senast jag skördade så tog jag bara de största vilka var rätt små då, de största som jag lämnade var då var av en femkronas storlek. Trotts vinterväder snö och kyla så har tillväxten var förvånansvärt god. Idag skördade jag bara det som går åt till den stora svamppajen som vi skall ha till kvällsmiddag. Jag hade…mer…

0 496 visningar
18 svar

Verleskogen är räddad !

Johannes Glännman

13 mar 2009 kl. 16:51

Hallå där…

Lite nervös har jag idag varit för vad som skulle hända på kommunfullmäktige i Ale. Men det verkade gå bra..

http://www.ettklickforskogen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=27

0 227 visningar
4 svar

Vår och Ovårtecken.

svampstaff

14 mar 2009 kl. 21:06

Tussilago bl.a

0 281 visningar
0 svar

Jan A. Uppsala

"JAS" Helsingborg

14 mar 2009 kl. 17:52

Overview Översikt
Sporocarps erect, often in large colonies, deep red, fading to red-brown, crowded or gregarious, 1-2 mm total height. Sporocarps upprätt, ofta i stora kolonier, djupröd, bleknar till röd-brun, trångt eller sällskaplig, 1-2 mm total höjd. Sporothecae subglobose, ovoid or cylindrical, erect, 0.5-1 mm diam., expanding to 1(-2) x the original size. Sporothecae subglobose, äggformat eller cylindrisk, upprätt, 0,5-1 mm diam., Utöka till 1 (-2) x originalstorlek. Stalk dark…mer…

0 613 visningar
12 svar

Svampfrågor?

svampstaff

13 mar 2009 kl. 20:32

Undrar bara över skinn från idag?
Kan det vara fagerskinn?Ekskinn?
Sista vet jag inte.
Fagerskinnet Satt på (svart)vide och dom andra två på ek.

0 358 visningar
1 svar

Ticka på /svart)vide?

svampstaff

14 mar 2009 kl. 05:55

Den här har jag funderat över som jag hittade för ett tag sedan på salix.Förstorar jag den, så har den porer? Och det är inte kuddticka.

0 262 visningar
7 svar

Visst är det skönt...

anithau

13 mar 2009 kl. 10:46

att känna att jag inte måste veta och kunna allt. Att fortfarande känna kunskapstörst och glädje att få lära sig något nytt varje dag. Spelar ingen roll graden av kunskap.

Att kunna möta medmänniskor som berikar mig på min kunskapsvandring genom livet.

Att kunna glädjas när det går bra för andra - utan att känna avundsjuka.

Det gör en ödmjuk.

0 349 visningar
15 svar

Nog med snö!

gunhild i Kåddis

8 mar 2009 kl. 09:50

Kommer just in från en långpromenad. Det verkar som om det har tänkt komma mer snö. jag tycker att det räcker nu om det ska bli vår nån gång. Ska ta en skidtur innan skidspåret snöar igen. Minus 1 grad och mulet här runt Umeå just nu.

0 441 visningar
6 svar

Fredag 13 och fullmåne

gunhild i Kåddis

13 mar 2009 kl. 15:32

Tror ni på skrock? Sitter ni inne i dag för att inte råka ut för någonting hemskt? Våra hantverkare skyller på dagen när dom satt upp vår duschvägg och upptäcker att den har fel mått det fattas 10 cm för att den ska sluta tätt. En ny är på vägg från Danmark. http://susning.nu/Fredagen_den_13:e

0 339 visningar
13 svar

T-Skirt /klick för skogen

"JAS" Helsingborg

11 mar 2009 kl. 18:05

Jag har i alla fall köpt en. Kom igen nu, det är brådis och det ser mörkt ut.

0 276 visningar
2 svar

Avancerade lästips

Jan A, Uppsala

13 mar 2009 kl. 08:18

Ett par trevliga länkar för litteraturgalningar…

http://bibdigital.rjb.csic.es/ing/index.php
’Browse by author’ – t.ex.!

http://www.cybertruffle.org.uk/cyberliber/books_main.htm
Fries, Persoon, Seaver – det finns en del!

0 447 visningar
18 svar

Hjärnsläpp???

anithau

11 mar 2009 kl. 09:05

Kan ej komma på namnen på dessa.
Tacksam för hjälp. Trädslag - minns ej, bilderna är tagna i höst någon gång.

Hoppas någon orkar.

0 413 visningar
15 svar

Svampens former

gunhild i Kåddis

3 mar 2009 kl. 20:05

Jag blir så glad när jag hittar såna här björktickor. Fyll på med fler så vi får se variationerna.

0 370 visningar
11 svar

Man undrar ibland...

svampstaff

9 mar 2009 kl. 23:30

Vad man håller på med?
Jobbar häcken av sig några dygn i oskarshamn, sen hem igår kväll,vaknar och ut i naturen med kameran i solen:) Tog 86foton på 2timmar. 10-tal gamla svaveltickor,en rutten saffransticka i Ask, 30-tal fjälltickor i Ledberg, och ett otal med ektickor mm,mm
Sen alla dessa djur oxå på det?
Eftersom man inte kan delge alla dessa upplevelser, funderar jag på om man ska skippa kameran, och bara smälta det själv?och njuta?
Eller kanske luta sig tillbaka som Jonnie o Be…mer…

0 310 visningar
3 svar

Crepidotus ....?

NadaL, Umeå

11 mar 2009 kl. 10:49

Vid rötter av omkull fallen sälg växte små, spröda musslingar i hundratal,den största var ca. 2cm i diameter (slutet av september förra året). Lukten var mild och köttet geleartat under huden.När jag kom efter ett par dagar tillbaka och vill undersöka dom grundligare fanns inte en enda kvar. :(
Tacksam för era förslag.

0 409 visningar
4 svar

Bästa svampboken?

Henrik

11 mar 2009 kl. 21:46

Jag har läst lite här på forumet och det verkar som om flera av er tycker att den bästa svampoken att köpa om man är helt nybörjare, men intresserad, är Nya svampboken. Stämmer detta, eller tycker någon annorlunda?
Jag hörde dessutom att den skall komma i en ny utgåva i sommar; är det värt att vänta på den?

0 831 visningar
4 svar

Svampplockningskurs i Skåne?

Henrik

10 mar 2009 kl. 20:29

Hej!

Jag funderar på att ge min mamma en kurs i svampplockning i present - hon har alltid varit intreserad men vågar inte riktigt ge sig på plockningen. Vet någon om det finns någon sådan kurs i Skåne?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone