Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 237 visningar
1 svar

Sprängticka ?

gunhild i Kåddis

19 mar 2009 kl. 16:56

Det första som växer på en björkstubbe är sprängticka men det andra vad är det?

0 287 visningar
1 svar

Sidenmussling?

NadaL, Umeå

19 mar 2009 kl. 09:02

Tredje gången giltig,sägs det.

I slutet av september förra året fotade dom här musslingar på en murken låga.
Tacksam för era förslag.

0 270 visningar
2 svar

Torkad svamp

Vimsan

18 mar 2009 kl. 18:44

Hittade glasburkar med torkad svamp som jag glömt bort (skäms på mig). De är mellan fem och tio år gamla. Törs jag äta svampen?

0 246 visningar
1 svar

Hjort och Hjort ingen svamp.

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 17:32

Idag kom jag ut ur skogen smygandes men de tog till flykten snabbt som ögat så jag fick bara med hälften och med fel objektiv så klart. Men detta är en rätt vanlig syn på Söderåsen. Tyvärr ingen bra bild men hjort är hjort:)

0 406 visningar
3 svar

Olga från Volga!

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:28

Har ikväll avnjutit det första glaset med “Olgavin”, uppfriskande och gott faktiskt. Jag hade i ca: 2,5 dl socker när jag gjorde satsen och nu efter 7 dagar så var inte allt “uppätet” utan drycken var lite mosserande, söt och frisk, har man mindre socker så lär hon väl äta upp allt och drycken blir mindre söt, nu står hon inte så varmt heller, skafferi svalt så hade hon stått varmare så hade kanske även då allt socker varit uppätet. Vore kul att höra vad ni andra som har henn…mer…

0 289 visningar
3 svar

Okänd svamp

Jan

18 mar 2009 kl. 12:47

Någon som vet var den är hittad?

0 288 visningar
10 svar

Vad heter denna?

Svampsmurfen

17 mar 2009 kl. 22:49

Bilder från gamla gömmor, som jag hittat i dagarna, och som skulle vara roligt att få identifierat.

Någon som vet?

0 293 visningar
20 svar

Klick

Totte Gbg

7 mar 2009 kl. 10:03

Klickar ni för skogen i länken till vänster?
Klick !

0 594 visningar
4 svar

Dagens Helge

Enelie, Linköping

10 mar 2009 kl. 23:01

Jag brukar kolla nya Helge nästan varje dag i lokaltidningen.
Om det finns några fler Helge-fans så byter det ‘Helgar’ varje dag på den här länken, tror jag.

http://www.corren.se/mer-pa-corren/serier/halge/

0 315 visningar
7 svar

Svampfrågor.

svampstaff

14 mar 2009 kl. 21:11

Hittade nån skål idag.Kotteskål under gran?
Sen ett stort krös på björkstubbe?
Och en ticka(med fot) på död gren.

0 1166 visningar
11 svar

Kefir svamp

Ann-Britt

9 mar 2009 kl. 19:32

Har läst om Olga från Volga. Spännande. Hittade den här annonsen på Blocket om någon är intresserad
http://www.blocket.se/vi/20438451.htm?ca=17_s

0 223 visningar
4 svar

Nu kom jag ner...

svampstaff

16 mar 2009 kl. 20:16

På jorden tack vare Klas:)
Får fota vanliga svampar, vad dom nu heter?

0 370 visningar
9 svar

Oj! Viken fullträff:)

svampstaff

16 mar 2009 kl. 14:56

Skulle bara hämta fjällsoppen!
Men sprang på nåt mkt.intressantare:)

0 396 visningar
15 svar

EN DEJT!

Meriona, Trollhättan

15 mar 2009 kl. 23:27

Vad säger ni om en träff i Verleskogen i sommar? Vi är ju många som engagerat oss i flera olika forum om detta, kunde det inte vara kul att träffas och fika, strosa i “vår” skog och bara förundras över allas engagemang?

0 399 visningar
9 svar

Tråkigt men sant!

svampstaff

16 mar 2009 kl. 01:09

Jobbar inatt IGEN! Och kollar runt på artportalen bl.a.
Och ser på dagens bilder över 189trollhänder!?
Som, visar sig vara läderskålar.
När ska det bli obligatoriskt med bildbevis över sina fynd?
Fågelrapportering ligger mil före vad beträffar noggranheten.

Ser oxå att nästan alla topp 10 i artligan “lav/mossexperter” hittat sprängtickor:) Kul, för jag har ingen sett ännu, trots idogt letande bland svarta svulster på björk var o varannan dag.
Undrar hur verkligheten ser ut? om…mer…

0 249 visningar
7 svar

Underbart

Tina Nordberg Kolsva

16 mar 2009 kl. 12:53

Det här kunde vi njuta av hela dagen i går. Visade den sig hos er?

0 265 visningar
3 svar

Vilken spindelskivling

Svampsmurfen

15 mar 2009 kl. 16:30

Vilken spindelskivling är detta?

0 296 visningar
1 svar

Finns en och annan

E.G

16 mar 2009 kl. 11:30

Sätt gärna namn

0 439 visningar
16 svar

svampfrågor,igen!

svampstaff

15 mar 2009 kl. 20:38

Först en ticka/skinn på vildapel?
Sen ett skinn (gran).
Kan det vara björkdyna på 3:an?

0 286 visningar
2 svar

Trollhänder

NadaL, Umeå

15 mar 2009 kl. 21:34

Jag kunde inte sitta hemma,trots att snön är upp till knäna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone