Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 403 visningar
17 svar

tickor från idag 1/12

svampstaff

1 dec 2008 kl. 20:20

Finns mkt. av dom här..

0 559 visningar
4 svar

cinnobergömming idag

svampstaff

1 dec 2008 kl. 22:07

Jag vet att bilden är grymt kass!!
Men med en sk..tkamera blir det inte bättre:(
ser ut som små hallon…

0 1432 visningar
7 svar

Gullkrös..

svampstaff

2 dec 2008 kl. 01:51

Är gullkröset hotat i Sverige oxå?Läste att det var det i Finland..krös nr.2 hittade jag igår, ihop med brunkrös och limsvampen.

0 299 visningar
3 svar

Korkmussling.

svampstaff

2 dec 2008 kl. 04:02

Hur länge måste dom sitta på stubben tro?För att bli så mossiga..

0 320 visningar
9 svar

Hörru Boman!

Helena i Lund

17 nov 2008 kl. 16:12

Jag mailade bums, men det studsade! Har du bytt mailadress?

0 379 visningar
3 svar

Två namnlösa

NadaL, Umeå

2 dec 2008 kl. 08:59

som är fotade 30/7

1.på murken tallåga.

0 1327 visningar
13 svar

Vit ticka på sälg - vilken?

gunhild i Kåddis

30 nov 2008 kl. 13:09

Har varit ute i regnet för att kolla “trollen”. På samma sälg växte kantöra,vinterskivling,strumpticka och denna vita ticka. Kan det vara mjölkticka eller snövit ticka eller nåt annat. den var inte bitter men seg och smakade starkt av svamp.

0 486 visningar
15 svar

Vad växer på kantörat?

gunhild i Kåddis

27 nov 2008 kl. 11:43

Av viss anledning spanar jag in sälgar och kantöra i synnerhet. Fick i dag syn på denna vad det nu kan vara som växer på kantörat.
Sista bilden bvisar en gammal mussling på en tallåga. Vilken?

0 299 visningar
6 svar

Tickboken

Nilla59

1 dec 2008 kl. 16:08

Jag har googlat på Tickboken men den finns vad jag förstår inte att få tag på. Någon som vet?

0 304 visningar
15 svar

Annat bööös från idag..

svampstaff

1 dec 2008 kl. 20:32

Lite smått o gott från eftermiddagen..

0 471 visningar
1 svar

Limsvamp svampstaff

gunhild i Kåddis

2 dec 2008 kl. 09:38

Vilka fina bilder av krös du lagt in speciellt gullkröset. Dom är vackra krösen speciellt i blötväder. visar min bild av limsvamp.

0 893 visningar
2 svar

Plockat svamp på Island?

gunhild i Kåddis

1 dec 2008 kl. 17:01

Har ngn. plockat svamp på Island? Sigridur i Lycksele planerar en gruppresa till Island i slutet av augusti för att titta på deras svampar m.m. det skulle vara intressant att åka med (flyga menar jag).
http://www.floraislands.is/sveppaval.htm

0 377 visningar
3 svar

Två svampar?

NadaL, Umeå

1 dec 2008 kl. 16:29

Är osäker.
Kan det vara puckelbläcksvamp på första och brun flugsvamp på andra bilden eller?
Tacksam för hjälpen.

0 247 visningar
3 svar

För er som kan finska

gunhild i Kåddis

1 dec 2008 kl. 16:43

Letade på internet om trollhand och kom in på denna sida. Skulle vilja fråga lite om Hypocreopsis lichenoides i Finland, men det verkar vara findska som gäller.
http://www.kotihiiri.com/polku/viewtopic.php?t=8744&start=15&sid=92b15e23d53e07c41751b88bd437fa60http://www.kotihiiri.com/polku/viewtopic.php?t=8744&start=15&sid=92b15e23d53e07c41751b88bd437fa60
Någon intresserad kanske kan lägga in en fråga åt mig.

0 361 visningar
21 svar

Vilken dag !

NadaL, Umeå

28 nov 2008 kl. 19:37

Alla hittade vi på ett ställe :

Hoppas jag inte tråkar ut er.:)

0 313 visningar
6 svar

Slovakien

Alf Pallin

30 nov 2008 kl. 00:24

Hej alla. Har nu äntligen börjat skriva om min resa med SMF till Slovakien. Det blir svamp, lite tåg och miljö. Du som vill kan följa resan på min hemsida, jag skriver lite då och då när jag får insperation. http://www.pallin.nu
klicka på svamp i mwenyn.

0 244 visningar
4 svar

Hjälp önskas

Totte Gbg

1 dec 2008 kl. 16:49

Vad har jag hittat?

0 913 visningar
7 svar

Skalnedbrytare

Skogsfrun i Obbola

26 nov 2008 kl. 09:04

Efter att ha ätit kastanjer häromdagen slängde jag skalen i komposten. Funderade därefter på om de någonsin skulle komma att brytas ned. Funderade vidare kring nedbrytning av nötskal och dylikt i största allmänhet. Är det lignin även i nötskal? Är det brun- och vitrötare som tar hand om dem? Några kända vedsvampar kanske? Någon som vet mer om detta, eller som kanske har egen erfarenhet av vad som händer i komposten?

0 359 visningar
0 svar

Sarcodon-DNA

Jan A, Uppsala

1 dec 2008 kl. 16:47

Har nyss fått mail från Johan Nitare. Ännu finns inget DNA-besked om glaucopus/“modestum”. Spänningen kvarstår!

0 349 visningar
18 svar

Vilken svamp

Lasse

27 nov 2008 kl. 08:33

Hej. En arbetskollega plockade denna svamp i somras. Osäker på sorten avstod han att förtära den. Vet nån vilken sort det kan va?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone