Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Undrar egentligen hur många som hittat den?
Och sen tycker jag mig inte sett några här på forumet?
Dom riktiga verkar vara väldigt stora?Dom jag fann var ca.20cm allt som allt? Och har mera utseendet som halva höstkantareller? Stämmer med M kriekorevs bild i databasen..Sen verkar dom som sagt vara mkt.tidigare på säsongen..
Hej alla forumister.
Kan någon av er svara på vad detta är för slags “trädsvamp”, trots usel bild tagen med mobil och blixt,som jag såg på promenixen vid Mälaren i dag
i eftermiddagsmörkret?
Sen visar jag även en bild på vad som stack upp ur löven en bit i från, .... dom fick stå kvar.
Men kul ändå!
Hjälp vilke recept är det jag har flera stycken??????????
Undrar vad ni har för intressen vid sidan om svampen?
Själv har jag EN grej jag aldrig missar!!
Veidec festival på Mantorp!!
Top fuel dragracing med bilar på en 7000hk nitrometan…OBS!! ingen miljöförstöring då bränslet förbränns direkt…Det är en grej jag bara måste ha, kontra svampplockning resten av året:)
Och Daedaleopsis confragosa kanske?
HUR sällsynt är tegeltickan?
bra länk förövrigt jag hittade:
http://212.3.3.183/fungi/gallery/album59?page=1
Jag vill rikta ett stort tack till alla er på SvampGuiden som stöttar vårt arbete för att rädda Verles gammelskog.
Tänk på Verleskogen när ni handlar julkort och julklappar…
Ha det bra alla ni och en riktigt God Jul till er alla!
önskar Eva K.
hej alla svampvänner!.jag sitter och funderar på något annorlunda till julbordet i år.något där svamp är med som ingrediens.jag har tappat fantasin fullständigt!.kan någon av er alla duktiga svampälskare på forumet hjälpa till med förslag?.alla förslag mottages tacksamt.förresten…. en riktigt fin advent önskar jag er alla på forumet!.
Kan bara konstatera att mina högt älskade trattisar gjort sitt för i år. De jag fann i morse var sladdriga och ihopsjunkna. Vitmossan däremot såg väldigt fräsch ut, så det blev en full kasse, som säkert räcker till hela staken. Ha en trevlig första advent!
En pasus bara..
Drev en fiskebutik i 10år, med dålig framgång.
Försökte med jämna mellanrum att locka folk dit.Vid ett flertal tillfällen bjöd jag på nyrökt vätternröding och lax, med knäckebröd och lättöl…
Oj vad folk det kom!!!För at ÄTA!!
Inte en pinal köpte dom?Folk jag aldrig sett tidigare?
Men priset tog tant “elsa” som sa till sin gubbe,”ät nu så slipper vi laga kvällsmat”??Då beslutade jag att lägga ner verksamheten..
På ansvarslösa hundägare!Som släpper hundar lösa i naturen!
Det kvittar hur snäll eller lydig din hund är. Idag vid dalen kom en mamma med barnvagn och en lös hund? Den galopperade mot mig och “ozzy” (min kopplade hund).Och det var en rottweiler! Och min är en “mördarhund” amstaff!! Det funkar inte!! Fick springa för livet för att inte rottisen skulle komma ikapp!! Och då tänker jag inte på skador på mig eller min hund! Utan skadorna min hund kan åsamka andra…Med rubriker som ...mer…