Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 550 visningar
10 svar

100 saker man måste äta

Göran

6 nov 2008 kl. 10:16

Har ni setta denna lisat på 100 sker som man måste äta innan man dör? Svamp finns med högt upp.

http://taffel.se/artiklar/taffelse-rekommenderar-100-saker-att-ata-innan-du-dor

0 1472 visningar
10 svar

Flamskivling eller slöjskivling

Anders

5 nov 2008 kl. 17:35

Gul slöjskivling växer sent på hösten och skall ju vara en god matsvamp. Växer äver gul flamskivling under oktober-november. Jag misstänker att i söndags jag plockat gul flamskivling i stället för gul slöjskivling. När jag jämfört svampen med bilder och beskrivningar i flera svampböcker lutar det åt att jag plockat och anrättat gul flamskivling. I beskrivningen har den fin konsistens, mild smak och luktar fruktigt men klassas som oätlig. Varför är den oätlig? Jag testade och…mer…

0 466 visningar
3 svar

Vådan av att torka svamp...

Salasias

7 nov 2008 kl. 08:26

...som inte är larvfri!!
Några rökslöjskivlingar blev så här efter några dagar….

0 447 visningar
4 svar

På gräsmattan i går

Jan A, Uppsala

6 nov 2008 kl. 18:47

Småttingar, 2-2½cm. Vad är det?

0 423 visningar
3 svar

Igår,

NadaL, Umeå

7 nov 2008 kl. 16:03

före jobbet tog jag en promenad vid Umeälven medan min man fiskade.
Man hittar något att fota i den frusna naturen(-2 grader)ändå.
1.platticka,
2. gulskinn,
3.björkmussling,

0 292 visningar
2 svar

Artiklar i "Naturvetaren"

Värmdöbo

7 nov 2008 kl. 18:16

Läste precis en artikel om Michael Krikorev och Svampguiden i tidningen “Naturvetaren” (nr 7/2008) och det är så lustigt för i samma tidning finns ett reportage om min dotters karriär på
sidan 8:-)

0 659 visningar
8 svar

Fina stubbar

Eva K

5 nov 2008 kl. 16:53

Hej!

På bild 1 & 2. jag såg inte de små gröna förrän jag hade norpat lite gula hattar. Synd. Det hade blivt bättre bild med rökslöjdingarna kvar. Vad heter den gröna?

Bild 3. Tillsammans de föränderliga tofsskivlingarna växer vaddå?

0 257 visningar
1 svar

Höstfärger

gunhild i Kåddis

6 nov 2008 kl. 22:19

Den här taggsvampen som först var vit har nu blivit “höstfärgad” och illa medfaren av frost och regn men har sin tjusning i alla fall.

0 300 visningar
1 svar

Svampnyheter

Lotta

6 nov 2008 kl. 15:40

Svampkonsulenterna har en “nyhetssida” som innehåller del spännande kring svamp.

http://www.svampkonsulent.se/index.php?id=350

0 372 visningar
1 svar

Lyflykt

Jan A, Uppsala

7 nov 2008 kl. 13:21

Tyvärr ‘perfekt’ oskärpa. Vad det svarta är vet jag inte!

0 254 visningar
7 svar

efterlyser mattias andersson!

baobab

5 nov 2008 kl. 16:18

hej!
det är jag som tjatar om vitaminer och mineraler…

mattias jag skulle behöva lite experthjälp.
skriver ett arbete i detta ämne.(läser svampkunskap I på umeå uni.) hade redan innan du tipsade om din artikel läst den, mycket intressant!, men jag behöver mer.

då särskilt när det gäller D-vitamin och kantarellen.
vill du hjälpa med tips och råd?

tack på förhand!

0 266 visningar
5 svar

Jag ser Er...

anithau

6 nov 2008 kl. 17:25

Den här lilla tickan håller kollen på sin omgivning.

0 323 visningar
12 svar

Från dagens tur

Tina Nordberg Kolsva

5 nov 2008 kl. 18:49

Några av de jag hittade vid bäcken idag.
Vill kalla dem:
Pappersgröppa
Mjukmussling (lite väl rosa på bilden)
Hjortticka.
Får jag ris eller ros?

0 299 visningar
7 svar

Småttingar

Tina Nordberg Kolsva

6 nov 2008 kl. 19:16

De här puttarna hittade jag i rishögen i augusti på lövkvist.
Bild 2 visar hur de utvecklas.
Pyttesmå dryga millimetern.
Är det någon Comatricha ?

0 262 visningar
1 svar

Fredagsnotis

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 08:41

Nu när det bara blir kallare o kallare, är bäst att boa om sig till natten.De här var ute i god tid.

0 282 visningar
4 svar

5 november...

AEN i Degeberga

6 nov 2008 kl. 09:05

En timme på Linderödsåsen… Det mesta verkar ha klarat frosten bra, dock något vattniga kantareller.

0 481 visningar
9 svar

Så gula trattkantareller

Lena M

5 nov 2008 kl. 14:40

tror jag inte att jag sett tidigare, kan inte vara vanligt, eller ?
Och det fanns även mkt. rödgul taggsvamp i närheten, ingen svamp jag brukar plocka, men nu är jag nyfiken om någon här har tillagat den och vad då. Värd att plockas ?

0 328 visningar
8 svar

Rädda skogen!

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 13:53

Jag sände iväg en hel drös med mail i går kväll om att “klicka” för skogen. Fick svar av min 19 årige son. - Rädda skogen? Ät en bäver! :) Men jag är ju vegis så det får ni ställa upp på.:))

0 4632 visningar
8 svar

röd flugsvamp

jocke

1 nov 2008 kl. 21:49

hur giftig är den? alltså kan man dö av den? har aldrig hört någon som gjort det av den men då man var liten varnade alla en för den

0 340 visningar
4 svar

Är sommaren slut eller

Tina Nordberg Kolsva

6 nov 2008 kl. 13:15

Kolla kaprifolen jag fotade idag.
Nu på eftermiddagen har den tinat upp,hur många frostnätter månne den klara. De andra ser ut som de brukar den är tiden på året.Det är de sista höstfärerna som går nu.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone