Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Nu när man har tid för sånt:)
bra julklappar att önska sig..
mkt billigt och snabba leveranser..
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1187
obs!jag är INTE delägare i firman..
Frågade på denna för en månad sedan men hade inte tillräckligt med bildmaterial då, var ute någon dag senare men glömde bort att fråga på den igen men nu kommer den och frågan lyder alltså. - vad är det för en gynnare? Tyvärr har en bild mycket dålig skärpa, ja egentligen är det 2 som inte är riktigt 100 men det går säkert ändå.
Har plockat massor av trattisar i dag och hittade 6 st vad jag tror är kantareller men de är mycket mer orange än de bilder som finns här på kantareller. Annars stämmer alla likheter. Är det kantareller månne? Jag är alldeles ovan i svampdjungeln..
Är det värt att ge sig ut på trattjakt? Helena i Lund hittar inga. Finns det någon skåning som har hittat trattar i helgen? Eller är det inget trattår i år, hemska tanke?
Nu är det risk för frost, det bådar ju inte så gott för annan svamp.
Jag vill passa på och tacka alla skåningar som skriver rapport och uppmuntra alla som inte gör det, att göra det. Det är en sådan hjälp när man tvekar om det är lönt att ge sig ut.
Vet ngn hur det är om trollhanden växer saprofytiskt på kantöra eller är det så att kantörat bearbetat veden på nåt sätt så att trollhanden fått fäste? Jag vill veta mer om denna trollhand och är tacksam för information.
Hej på er Alla!
Jag har funderat på om man skulle kunna påverka att öka klicket för Ett klick för skogen genom att vi på forumet sänder länken till fem av våra vänner som vi vet att de inte klickar varje dag, och så uppmanar vi de fem vännerna att göra likadant.
Ska vi ha ett mål att försöka komma upp i 10.000 klick/vardag innan jul då gäller det att välja de vänner som man vet vill värna om att rädda gammelskogen!
TACK Brenko för ditt initiativ till insamlingen på s…mer…
Hittade denna sida på nätet, klla Stvov — «Trichia decipiens» на Яндекс.Фотках några fantastiska bilder/vide på slem och stiftsvamp! man fattar ju inget av vad som står där men ändå.
utom i landets södra delar, men då undrar jag. Vad har ni blivit mest glad, överraskad av att hitta i höst ?
Själv blev jag helt förstummad( i våras ) över alla toppmurklorna som växte efter en skogsväg där de avverkat barrskog.
För att inte tala om alla gyllenskivlingar efter en annan skogsväg, en härlig syn.
Och sist men inte minst. så mucket rödgul trumpet på en myr där jag plockat lingon men aldrig tittat efter svamp.
Nu vill jag gärna höra om era aha upplevelser, vad va…mer…
...på några fler av mina hässlesvampar?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=126709&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&15
Min hovslagare har hört att det ska gå att få murklor att växa i trädgården genom att man gräver ner en tidning. Är det ngn som vet om det stämmer? I så fall när är det bäst att gräva ner tidningen och hur lång tid tar det innan det börjar växa upp murklor?
Han frågar mig varje år om jag hittat några till honom och det kunde vara enklare att plocka samma dag så han kan ta till vara på svampen själv.
Om ingen vet får jag testa själv men det kan vara bra att få råd av ng…mer…