Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 749 visningar
9 svar

Ej hussvamp

Andreas

4 nov 2008 kl. 21:35

Hej, hade tidigare en svampfråga som många trodde var hussvamp. Efter analys visade det sig att så inte var fallet :) Tydligen måste en annan analys göras för att ge svar på vilken svamp det är. Lägger upp lite fler bilder och hoppas någon kan ge ett säkert svar (kommer ändå analys).

0 283 visningar
4 svar

Kan inte...

Dieter Endom

5 nov 2008 kl. 11:03

Vad heter vi?

0 2034 visningar
5 svar

konstiga ägg!

stisse/mjölby

2 nov 2008 kl. 16:01

när jag rensar trattkantareller händer det att jag hittar en samling små vita ägg i foten.är det någon som vet vilken insekt som lägger dessa?.det är särskilt ett av mina ställen där svampen innehåller dessa ägg.har det med växtplatsen att göra?.är det fler som hittat ägg i trattkantarellerna?.finns det någon insektskunnig på forumet?.

0 388 visningar
1 svar

ger mig inte..

svampstaff

5 nov 2008 kl. 04:11

Hittar inget som liknar mina tickor?
närmast är nog svart eldticka.
dom är ju kolsvarta ovanpå och nästan vita undertill?

0 246 visningar
5 svar

Platt-tickefråga

gunhild i Kåddis

4 nov 2008 kl. 13:22

Om gallbildningarna ser ut så här i dag ska dom då kläckas först till våren? Någon som vet?

0 501 visningar
5 svar

Hit ska jag torsdag.

svampstaff

4 nov 2008 kl. 21:38

Tänkte jag.Motala ströms gamla otillgängliga ravin som står orörd.Blir intressant.

0 264 visningar
8 svar

Rödgul trumpet kan det

Sofia, Skåne

4 nov 2008 kl. 22:11

väl ändå inte vara i Skåne i november? Denna bit av hatt hittade jag i min korg med trattar idag. Jag tror att den hör ihop med svampbiten på bild 2 och 3. Undersidan tycker jag ser skum ut. Är det bara en missbildad tratt? Har luktat på den, men det luktar tratt i hela huset och jag vet ju inte hur en trumpet ska lukta.

0 426 visningar
5 svar

Jan.A / Lindblads Svampbok

"JAS" Helsingborg

30 okt 2008 kl. 23:27

Har glömt att fråga, har glömt vad tråden hette, jösses vad heter jag?? :) Nej skämt och sidor, det var planscherna jag tänkte på!

0 225 visningar
6 svar

Många musslingar

Tina Nordberg Kolsva

4 nov 2008 kl. 16:15

blev det idag vid bäckravinen hemmavid. Grömmusslingen, vintermusslingen, stinkmusslingen.
lilamusslingen klarade jag av, men den här rost/orange med ljus kant går jag bet på.
Bild 3 lilamussling.

0 305 visningar
8 svar

mormors tofs?

svampstaff

4 nov 2008 kl. 20:16

Hette den så? Den första tofsen i min tråd “dagens axplock”
Kanske bara är klubben för inbördes beundran som svarar varandra här.

0 234 visningar
9 svar

Man måste titta under!

gunhild i Kåddis

4 nov 2008 kl. 13:29

Lyfte på en död gren med rikligt med kantöra för att leta efter trollhand, undersidan såg ut så här.

0 189 visningar
3 svar

Sopp?

Magnus

4 nov 2008 kl. 13:48

Är detta någon variat på sopp?

Tack,
// Magnus;

0 334 visningar
10 svar

Pilfinger jomenvisst!

gunhild i Kåddis

1 nov 2008 kl. 18:43

Detta är en nytagen bild av pilfinger dvs seljepute. Vet någon fler namn på denna vedsvamp?

0 256 visningar
11 svar

Änligen 2

Tina Nordberg Kolsva

3 nov 2008 kl. 18:24

Har idag hittat vad jag letat efter i flera år. Snubblade över den när jag var på ostronmusslingjakt.Tyvärr inte i hasseln på gården men nära ändå, knappt 100 m från husknuten.De andra är åxå dagens, de räknas som bonus. Attans vad kallt och mörkt det blev snabbt. Nu avslutar jag höstsäsongen.

0 229 visningar
3 svar

Frostvaxing?

Madde Småland

4 nov 2008 kl. 00:49

Hej! Lyckats hitta svamp igen. Då jag bara plockat frostvaxing 1 gång innan så vill jag få bekräftat att det är det jag hittat igen.
Var tillräckligt säker för att plocka med alla hem som jag hittade men vill bli helt säker innan den hamnar i magen:)
Visst har jag plockat rätt?
Tack på förhand!

0 222 visningar
2 svar

Fundering/tryffel...

svampstaff

3 nov 2008 kl. 22:54

I och med att tryffeln inte sprider sig med sporer, utan genom att grisar bl.a sprider dom!Vore ju ypperligt nu då med alla tusentals vildsvin som bökar runt i skogen:) men det kanske måste vara kalkrikt oxå lr?Bara en tanke i natten..

0 225 visningar
2 svar

Äntligen

Tina Nordberg Kolsva

3 nov 2008 kl. 15:00

har jag hittat och ätit dem.Gotti, gotti.Perfekt bara 300 m från trappan. Men det var fasligt vad högt upp en del sitter. De sitter säkert.
Nu kom solen fram det äe +7, så jad tar en tur till bäcken, kanske…....

0 210 visningar
3 svar

Hjälp/ Svampar ?

"JAS" Helsingborg

3 nov 2008 kl. 22:02

Hej jag har några svampar på tråden ” Trött, hungrig, & besviken “JAS” Helsing… 10 08-11-02 ” som jag skulle vilja ha hjälp med.

0 239 visningar
10 svar

Bor man i skogen eller...

AnnaMaria Dalarna

3 nov 2008 kl. 09:48

Kolla vem jag hade på frukost igår morse!
Jag har ett fågelbord utanför fönstret som den stog på.

0 366 visningar
2 svar

Tryfflar

Svampsmurfen

3 nov 2008 kl. 14:23

Finns det några tryfflar i Sverige som man kan äta?

För bara någon vecka sedan såg jag en på Tradera som sålde hjorttryfflar, men hjorttryfflar är väl inte ätliga?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone