Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Här rapporterade jag 12/4 min första länge enda trollhand!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=91946&fnr=1&sok=jan
Den mätte då 70x46 mm. I dag, cirka 190 dagar senare, var måtten 82x60 mm. Den har alltså blivit klart STÖRRE.
Två färska bilder på trollhanden och en på värdsvampen ’kantöra’.
Ett av många återbesök http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=93863&fnr=1&sok=jan
Triggas de igång nu efter frosten, eller fryser de till slem? Jag har varit på ett ställe där jag plockade litervis i fjol, men i år inte en enda där. (dock lite på andra ställen).
Om det inte blir snö, kommer det att finnas frostvaxingar så här sent?
Vad gör ni svampholister nu när säsongen är över tro? Knaprar törkad svamp hela vintern?
Själv har just storabborrfisket kommit igång:) Så nu fylls frysen med abborrefileér oxå..och en o annan gös då da..
Skulle va kul att få veta vad detta är för svamp (se bifogade bilder)vita i ser nästan ut som stearin/ister på ytan när man såg dom.
Dom stod intill ett kalhygge i Söderåsens Nationalpark
Jag har letat i flera svampböcker men ej hittat någon den enda som den kan ha likhet med i dom är Mousseronen men det va ej samma färg.
Tack på förhand
Visst är det märkligt !
Var fram på byn i ärenden och tog vägen över berget hem, kollade myren och vad hittade jag där.Lika mycket fick lämnas kvar, de var i dåligt skick, så ni som trår efter dem ut och titta.
Ett par dl tranbär fick också följa med hem men det var lite kallt om fingrarna att plocka dem för de var otroligt blött.
Jörg och Susanne Hermes hittade i veckan Vårmusseroner i Järna Sdml. jag har tittat på dem å dom e ok.
jag råkade en gång ut för vårmusseroner på hösten, fan va svårt det var att komma på vad det var, ville ju bara att det skulle vara någon höstsvamp
så lät det idag när jag plockade en korg trattisar och gul trumpet. kallt om händerna men solen höll humöret uppe. middagen innehöll svamppaj på gul trumpet samt små krustader med samma fyllning. kexskålar som tonåringen kallade dem…gott var det…julrosen blommar för fullt, ur led är tiden….
För oss svampfattiga skåningar som har plats över i frysen.
Citygross idag, köp 1kg valfri svamp för 29,90 och få en svampkniv på köpet.
Det blev 1kg Ostronskivling och 1kg Brun champinjon,tack för knivarna.
Sen slank Bo Nylens Svampar i skog och mark oxå ner i korgen(79kr)
Tack tack.
har länge undrat över den bleka kantarellen.är den en lövskogsvariant av kantarell?.jag har aldrig träffat på den i ren barrskog.det har alltid funnits inslag av lövträd runt den.är den en underart av vanlig gul kantarell?.gul kantarell träffar man ju på i både löv och barrskog.
Klickandet för storskogen har minskat de sista dagarna så nu får vi ligga i igen!
oj oj oj!.vaknade med jordens skallebang i morse.går ut till badrumsspegeln och möts av två stirrande gelehallon.en kväll med på tok för mycket rödvin får dom här konsekvenserna.men jag tar det med jämnmod.ingen annan än mig själv finns ju att skylla på.gårdagens älggryta blev fantastisk förresten.nähä nu drar vi till skogs och får lite frisk luft,så kanske man blir människa så småningom.
Vi var ute idag och hittade ganska mkt trattkantareller som var frusna efter nattens frost. Någon som vet om det går att låta dom tina och torka eller måste man förvälla dom direkt?
Hälsningar
J&S