Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag tycker det har varit mycket magert med kantareller,“trattisar” och trumpetsvamp i år!,jag bor själv i lundatrakten och har verkligen letat både på nya och de platser där jag fann mycket av nämda svampar!,möjligt det förekommer “svampår” för dessa ädelsvampar?,ok jag har funnit mycket annan go svamp och är mkt nöjd och glad för alla naturupplevelser man får på “köpet”.
Här kommer lite kort tagna idag. En bild på vår vinter utsikt, en bild på frusen svamp i vedhögen och vår frusna skörd som ligger och tinar upp innan den går att rensa.
Eftersom en av våra svampkorgar gått sönder hade vi en rostfri skål med i skogen och det klingade härligt för varje frusen trattis och kantarell vi la i. :)
Än finns det matnyttigt i skogarna:)
Vart tog du vägen? Du ville kolla på svamparnas underbara värld. Här kan du se den på video. tyvärr med tysk tal.
http://video.aol.com/video-detail/wunderbare-welt-der-pilze/4237205682
Hej. Någon som kan hjälpa mig med vad detta är för svamp. Det är dom största svampar jag sett - fotat dom brevid en kryddburk. Den bruna liknar en brunsopp men den vita vet jag inte måtten på svampen är 23 cm hög - foten 22 cm i diameter och hatten 19 cm i diameter och är gul på undersidan. Den vita är 17 cm hög - foten 23,5 cm i diameter och hatten är 13 cm i diameter. Den är liksom sammetslen på undersidan.
Jag matar alltid småfåglarna på vintern, just nu har vi typ 1 dm snö och 5 -6 minusgrader. Och mitt ibland talgoxar o andra är det en koltrast. Den borde ha flyttat söderut för länge sen! Den verkar äta av fröna som de andra fåglarna tappat på marken. Min fråga är - finns det nåt speciellt jag kan lägga ut som mat åt koltrasten? Tänkte att bland alla naturintresserade här på forumet borde finnas nån som är duktig på fåglar..!
Klickandet för storskogen har minskat de sista dagarna så nu får vi ligga i igen!
jag läste i någon tråd om att torka trattisar i ugnen.någon skrev att det bara blev en svart sörja av allting.jag gjorde likadant och fick samma resultat.jag tog ut dom och torkade klart på tidningspapper.dom ser ut som torkad svart trumpet.nu undrar jag om dom går att äta ändå?,eller är dom förstörda.
vad gör ni svampälskare så här på fredagskvällen?.själv står jag vid spisen med ett glas rött medan älggrytan med trattkantareller puttrar på spisen.värmeljusen är tända och skapar stämning.ibland är det skönt att leva!.hösten må vara mörk och kall men det går ändå att göra den till något mysigt.ser utanför fönstret att det snöar.förhoppningsvis går den bort snabbt,för jag vägrar tro att svampsäsongen ska ta slut redan.avslutar med en skål för svampen!.
En fråga jag ställer mig… hur gamla bör barn vara innan de får äta sin första maträtt med svamp?
Och är det några matsvampar som de ska undvika?
Hos mig. Kom just hem från en längre promenad med syrran och det sista vi sa, för 5min sedan var: Jadu, snart kommer snön…
Jag vill att den ligger kvar. Jag läääängngngngngtar till skidbacken!
Och varm trattsoppa med vitlök/scharlottenlök och jordärtskocka i mattermosen.
Tar mig friheten att skapa en ny tråd där länkarna finns med, för att göra det bekvämare.
Förstärks den där speciella rökslöjskivlingssmaken av torkning? Gjorde en liten pastasås på blandsvamp, och det var bara några stycken hattar röksl. i, men det smakade jättemycket rökslöj..
Någon som märkt nåt liknande?
Eller kanske var det bara så att de hattarna jag torkade var ovanligt smakrika?
Är det någon som kan berätta vad detta är för svamp? Den väste i en gräsmatta i Göteborg. Mörkbrun, Två-tre centimeter hög fot. Hatten är veckad i sin helhet. Varken rör eller skivor synliga. Om man bryter upp svampen är den ihålig i hattdelen. Jag hittar den inte i mina svampböcker. Angenäm doft.
Valle