Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 312 visningar
4 svar

fångst och bifångst

fyffes växjö

11 okt 2008 kl. 19:59

måste ju passa på innan 6.5:orna börjar vina i backen..och nu har jag hittat en murkling, inte stor risk till förväxling där direkt.

0 340 visningar
12 svar

rekord

stisse/mjölby

11 okt 2008 kl. 15:33

skulle vara kul att höra hur sent på året ni plockat kantareller.själv plockade jag en massa kantareller 18 december för tiotalet år sedan.det var en gråkulen dag.alla löv på marken var svarta .när jag kom fram till ett av mina favoritställen,formligen lyste det gult.gissa om det blev kantarellomelett på julbordet!.naturligtvis beror det på var i landet man bor.det här var i skogarna runt ödeshög i östergötland.det var en speciell känsla att se kantarellerna när allt annat va…mer…

0 381 visningar
23 svar

Vojne, vojne - vilken dag

anithau

11 okt 2008 kl. 17:56

I dag beslutade jag mig för en fotodag. Skörden blev imponerande.
Om det är vinternagelskivling som visas på de två första bilderna, så har jag sett hundratals idag på olika lokaler. Kan jag få bekräftat att min tanke är rätt?
I övrigt hittade jag mycket olika spännande objekt.
Tack på förhand.

0 242 visningar
8 svar

En fundering...

svampstaff

11 okt 2008 kl. 20:11

först kommer kantareller,karljohan mm.Sen kommer slemmiga kremlor och prylar snabbt, och ruttnar ner lika snabbt?Men kantarellerna och blek taggis mm finns kvar läääänge fortfarande?Det måste ju bero på att det är skillnad på människofödan kantareller kontra slemmiga kremlor? Tror absolut gud menade nåt med det:)

0 1923 visningar
18 svar

Svamp i komposten

Brenko

11 okt 2008 kl. 12:56

Gick ut och slängde en påse i komposten och fick se ett par svampar som inte jag slängt där. Mycket svamprens där annars. :) Lite bleka blåmusseroner eller vad? Luktar och smakar speciellt. Tycker det stämmer med bränt gummi, men kan ju vara hjärntvättad av inläggen här.

0 246 visningar
3 svar

Går det inte att svara?

Östgöten

11 okt 2008 kl. 16:38

Försökte att använda svarsknappen, men den ville inte fungera.

Fick bara upp “The page cannot be found”.

Hoppas att det ordnar sig snart.

0 252 visningar
8 svar

min sjunde blommis :)

svampstaff

10 okt 2008 kl. 19:34

kommer en bild straxt..kanske:)

0 262 visningar
7 svar

Snopet

Lena M

6 okt 2008 kl. 17:46

Skogen som jag passerar igenom för att ta mig till mitt rödgula trumpetställe håller nu på att staplas efter vägen för vidare transport.
Skogsvägen var så sönderkörd så jag genade igenom ett tallbestånd och där fanns redan frostvaxskivling, kul med det iallafall.

0 269 visningar
6 svar

Dagens skörd

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 14:34

En liten bild med dagens svamp nu skriker magen efter mat. Ska faktiskt gör utan svamp.(tror jag).

0 280 visningar
5 svar

Fjällskivling?

Solis

11 okt 2008 kl. 18:06

Är detta någon fjällskivling? Hittade den bland stenarna i bron upp till höloftet igår

0 301 visningar
15 svar

At gissa på...

Hans Myhre

10 okt 2008 kl. 22:06

Sopp ser ikke altid ut som i bøkene…

0 254 visningar
0 svar

Experthjälp, vad kan det vara?

Renée

11 okt 2008 kl. 18:21

Jag och min man tömde växthuset på gammal jord sen 10 år tillbaka och jag råkade gräva upp en klump långt ner i jorden. Jag skojade med gubben och sa att det kanske var tryffel, men det trodde inte han.

Klumpen är porös, luktar lite citronaktigt, vet inte ens om det är en svamp.

Vore tacksam för hjälp med vad detta kan vara.

VH

Renée

0 254 visningar
1 svar

stolt fjällskivling, men vad mer?

Birgitta

11 okt 2008 kl. 17:49

Svampen längst till höger tycker jag är stolt fjällskivling. Men vad är den till vänster och den lilla i mitten? Rodnande fjällskivling med brun fot?

0 299 visningar
5 svar

Vilken stubbsvamp?

Pita

5 okt 2008 kl. 14:34

Trots att jag plockat olika sorters svamp i ca 10 år, har jag aldrig vågat mig på stubbsvamparna.
Kan någon tala om, om detta är rökslöjskivling.

0 633 visningar
9 svar

Vad kan det vara

NadaL, Umeå

7 okt 2008 kl. 07:23

för svamp som växer kring tallstubbe???
Tacksam för namnförslag.

0 262 visningar
5 svar

svarttrumpet växt hastighet

Christian

10 sep 2008 kl. 09:08

hej hittat massor av svart trumpet i huddingeskogarna men små... hur långtid behöver de för att bli fullvuxna?

0 268 visningar
0 svar

Vilka sorter är detta

Robban

11 okt 2008 kl. 17:33

Vilka sorter är detta

0 278 visningar
0 svar

Tryffel?

Renée

11 okt 2008 kl. 17:20

Hej!

Skulle vilja ha lite experthjälp. Vi har grävt ut all jord i vårat växthus sen 10 år. Fick upp en klump (gick sönder lite), sa till gubben på skoj att det kanske var tryffel, men han tror att det är någon mögelklump.

Det luktade citronaktigt i början men nu när jag luktar så luktar det faktiskt mögelost (kvibille gräddädel). Den är lite cementaktig i konsistensen och skör, går lätt sönder.

Tacksam för svar och tack på förhand!!

MVH

Renée

0 253 visningar
5 svar

1 liten och 1 större

Geraldine Vällingby

10 okt 2008 kl. 17:43

Hittade denna i veckan, vad är det?

0 626 visningar
4 svar

Björkticka?

Geraldine Vällingby

10 okt 2008 kl. 22:01

Kan detta vara björkticka?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone