Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 236 visningar
2 svar

abstinens..

fyffes växjö

11 okt 2008 kl. 14:16

Flexade ut 1430 igår, svampabstinensen hade satt in tungt…. och de skogsfientliga barnen (vill aldrig följa med mig) skulle hämtas klockan 17, bråttom ut i skogen. Som tur var högg det friskt och fångsten slutade på 6-7 liter :-) innan stresskörningen till dagis/fritids drog igång.

0 780 visningar
25 svar

svart trumpet /hjälp

/solis

8 okt 2008 kl. 19:27

Jag letar förtvivlat efter svart trumpetsvamp är det någon som kan hjälpa mig på traven,här finns nästan ingen ekskog men lite bok och hassel men jag hittar ingethar letat i åratal, finns det några andra svampar som ofta växer på samma ställe som kan vara till ledning? Är det någon som har bilder (vy) på mark där de växer (inte närbild på själva svampen)så vore jag jätte tacksam

0 355 visningar
3 svar

Svampartikel i UNT inför älgjakten.

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 11:17

Svampartikel med Anders Dahlberg i UNT idag. (Micke med på ett hörn också)
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=812040,00.html

0 353 visningar
5 svar

underbart....

Titti

10 okt 2008 kl. 15:05

måste ge er alla forumnister en eloge! Så härligt att läsa om era fynd och ta lärdom av era kunskaper! Tusen tack!

Nackdelen är att jag blivit fullkomligt osocial eftersom varenda ledig minut läggs i skogen….
I år har jag hittat: svart trumpet, blomkålssvamp, kantarell, trattisar helt ljuvlig att våga plocka och äta! Och idag fann jag blåmousseron! livet är toppen!

0 709 visningar
4 svar

Fantastiska svampböcker!

Elisabeth J

11 okt 2008 kl. 00:56

Nu har det skrivits en del om svampböcker på guiden jag skulle vilja att det tipsades om lite utländska “bra att ha” böcker eller vackra att äga och titta i eller någon annorlunda svampbok.

Här kommer en länk till en fantastisk vacker fotografisk svampbok på tyska,jag fick den i present av mina tyska vänner med författarens namnteckning.
Jas det är något för dig att kolla med dina fina bilder!
http://www.amazon.de/Faszination-Pilze-Blick-eine-r%C3%A4tselhafte/dp/3405160219/ref=pd_...mer…

0 283 visningar
0 svar

JAS

anithau

11 okt 2008 kl. 09:34

Om inte Jan har sina planscher kvar så har jag 4 st av det du önskar.
I så fall kan du kontakta mig på
anithalundberg@hotmail.com

0 376 visningar
13 svar

Test, blåmusseron

Lena M

10 okt 2008 kl. 15:40

Tänker för första ggr. proväta blåmusseronen och det stär att man skall koka av den först. En gång eller ? Och hur länge ?
Är den godast att smörstek ?
Tack på förhand !

0 262 visningar
2 svar

Jan A

Brenko

10 okt 2008 kl. 23:08

Hur var det nu med giftigt och gott?

0 262 visningar
6 svar

tre frågor från en okunnig..

svampstaff

10 okt 2008 kl. 20:22

nr1 fårticka i låååånga lååånga banor i skogen nu!!är det plockvärt? (tungt blir det)..
nr2. rosa skönheter i massor.nåt att ha?
nr3..salmiakdoftande små raringar som man känner lukten av på långt håll…ätbart?

0 265 visningar
6 svar

korg tillo svärfar 59år :)

svampstaff

10 okt 2008 kl. 20:11

modell mindre korg än svärmor fick.Men den blev rätt skaplig med min sjunde blomkål oxå:)

0 343 visningar
8 svar

Böcker/tjo!

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 16:55

Idag var jag först och hämtade Michaels “bästa matsvamparna” så kom jag hem och då var brevlådan full med beg. böcker 5 st., 2 Nils Suber, en Korhonen och inte mins D:R M.A. Lindblads Svampbok från 1901. Tyvärr så fattas så klar färgplanscherna som skall vara med men man kan inte få allt. Jag har just kommit hem från en svamptur på Hallansås, kommer med lite bilder senare skall nu i badet och mysa lite med lite ny litteratur.

0 312 visningar
10 svar

Lite höstfärger

Tina Nordberg Kolsva

10 okt 2008 kl. 18:14

bjuder jag på inför helgen.

Ha de gott.

0 322 visningar
40 svar

ifall ni missat..

svampstaff

10 okt 2008 kl. 20:52

Så kommer en bild till på korgen..host host..

0 447 visningar
30 svar

Har jag lyckats hitta rätt?

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:06

Nu gäller det, efter mycket kollande , smakande och jämförande så har jag idag, tror jag i alla fall plockat Rökslöjskibvling. Vad säger ni?
Serie 1 Den smakar ok lite äror kanske elle rlite metall!
Vad har jag i serie 2. Smakar nästan samma fast lite mindre tydligt, inte besk eller bitter, vad ?

0 307 visningar
3 svar

Svart trumpet i Dalarna

Susann

8 okt 2008 kl. 11:21

Kan man hitta svart trumpet i Norra Dalarna? Någon som vet? Var ska jag leta?

0 300 visningar
1 svar

Boman

Maric / Arlanda

10 okt 2008 kl. 22:26

You got mail in your guestbook.

0 276 visningar
8 svar

skönt i skogen nu...

svampstaff

10 okt 2008 kl. 20:15

När all skitsvamp är borta!Och kantarellerna lyser som stopplyktor i dunklet.bara godingar kvar, blek taggis, blomkål och kantareller!inga slemmiga kremlor :)

0 301 visningar
4 svar

Blåmusseron?

Geraldine Vällingby

10 okt 2008 kl. 22:16

Är detta en blåmusseron? Har prövat med och utan blixt, den är mer blålila än på fotona. En är lite suddig. Luktade inget speciellt. Växte under gran, blandskog.

0 520 visningar
5 svar

kan nån hjälpa?

Farbror Bosse

10 okt 2008 kl. 21:55

Nr1 luktar salmiak lång väg i skogen.
Nr2 lyser rosa i mängd..

0 614 visningar
11 svar

Orange kantarell?

AEN i Degeberga

10 okt 2008 kl. 09:26

Hittade en grupp med mycket små, oranga kantareller och undrar om dessa kan vara just Orange kantarell; Såg att den är mycket sällsynt? På bild nr. 2 ligger en “vanlig” kantarell till höger som jämförelse.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone