Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 6734 visningar
7 svar

Dålig av trattkantareller?

Camilla

29 sep 2008 kl. 10:21

En konstig fråga kanske men jag har på senare tid upptäckt att när jag äter trattkantareller så blir min mage jättedålig. Det är bara på denna svamp jag reagera så.

Är det någon mer än jag?

Varje gång det händer (för jag kan ju inte låta bli det är ju så gott) så tror jag givetvis att jag fått med någon giftig svamp. Det är bara jag som bli dålig ingen annan som äter av maträtten blir dålig. Så jag kan ju inte skylla på dålig matlagning :-)

0 507 visningar
10 svar

Sopp-stopp

zingo123

29 sep 2008 kl. 01:25

Snälla ni duktiga svampkännare
jag är kass beträffande soppar.
Svamparna förutom den mörkbruna antar jag är något åldriga men ni kan säkert se ändå.
Nr 1 Trodde det var en björksopp förutom att den har samma färg som mörk choklad - blir de så mörka? Köttet vitt inga färgskiftningar. Fanns i torr mossig barrskog mellan en liten björkslana och tall.

Nr 2 Såg ut som ett freak med en rosa ton. I ljung och blåbärsgranskog nära dofttaggsvamp.

Nr 3 Stor och ståtlig dock nagg…mer…

0 559 visningar
26 svar

älgmöte

stisse/mjölby

28 sep 2008 kl. 13:45

var i gryningen på trattisjakt i boxholmsskogarna.jag stod böjd och plockade vid en bergskam när det plötsligt brakar till på min vänstra sida.ca 10m ifrån mig springer en ko med kalv förbi.vilken känsla det var!längesedan jag såg älg i skogen,så det var kul.är det några fler på forumet som kan berätta om viltmöten i skogen?.kan tillägga att trattiskorgen blev full.

0 266 visningar
2 svar

Vilka hättor?

Tanja i Gagnef

29 sep 2008 kl. 20:20

Jag kom på att jag trots min motvilja mot stubbsvampar ;-) fotat några vackra hättor på en stubbe! Vad kan det vara? Vet tyvärr inte vad stubben var av för träd, det var i alla fall nere i Skövde och det fanns både gran o lövträd i skogen. (Kolla in herr Pluggskivling som bevakar det hela..)

0 248 visningar
1 svar

har en annan kul ...

Birgitta F

29 sep 2008 kl. 19:14

...i kameran
Bild kommer strax

0 461 visningar
3 svar

Superenkla svamptorken

zingo123

29 sep 2008 kl. 01:00

Torkställning
Billigt insektsnät (brukar finnas paketerat med kardborrband för en billig peng)
Universalklämmor från lågprisbutik

Hur enkelt kan det bli? Gäller bara att ha lite plats över i lämpligt utrymme.

0 304 visningar
0 svar

Hur gör man om man ska koka av en pudrad trattskivling?

Sofie

29 sep 2008 kl. 19:31

Har hittat en del och är nyfiken på att prova den, men kan inget om svampar och har hört att man kan bli dålig om man inte kokar av den först, men hur länge ska man koka och finns det några andra recept på denna svamp som man kan prova?? ALLT är av intresse! Och om någon provat den, hur smakar den och vad kan den passa till? Tacksam för alla svar!

0 307 visningar
6 svar

gifthätting ?

Birgitta F

29 sep 2008 kl. 18:18

Sprang på denna då jag var på trattkantarelljakt. Jag känner mig ganska säker på vad jag burit hem.
Kan någon tala om jag jag hittat den alldeles själv för första gången ?

0 214 visningar
2 svar

Vinterskivling

Dieter Endom

29 sep 2008 kl. 13:47

Finns redan två rapporteringar inlagda.
Jag hittade mina första tre i lördags i nordöstra Uppland:

0 709 visningar
8 svar

Vilka svampar?

Camilla

28 sep 2008 kl. 20:41

Skulle behöva lite hjälp med några svampar jag hittat:)
Jag är rätt försiktig med det här med svamp och plockar än så länge bara ett fåtal olika svampar som jag har bra koll på.
Vill lära mig lite nya arter dock och hittade väldigt mycket av dessa två i skogen idag.
Har inte planerat att äta upp dom:)
Vill bara veta vad det är.
Den gråbruna ser ut som en citronslemskivling.
Den växte i blandskog med mestadels gran.
Slem undertill och klibbig hatt.Gulnande fot.
Kan man äta den…mer…

0 332 visningar
4 svar

Är den stora sämre?

Helena i Lund

29 sep 2008 kl. 16:14

Jag hittade stor lökbrosking igår! Trampade runt på trattjakt, och plötsligt luktade det vitlök, mmmmm! Jag hade trampat på några smala trådiga svampar med svart “stjälk”, och tänkte på JAS’s bilder för några dagar sen! Dom är nu torkade, och jag längtar efter att få prova. Det står i min ena svampbok att den stora inte är lika bra som den lilla, vad säjer ni som provat? Hur mycket ska man använda? Jag hittade inte så himla mycket, och vill inte slösa bort dem på att provl…mer…

0 407 visningar
6 svar

Blod - eller Eldsopp?

Patric

28 sep 2008 kl. 22:26

Ny i denna bransch. Efter att ha studerat bilder och läst här på siten så gissar på blodsopp.
Den blev blå omedelbart i snittytan. Saknar den röda zonen ovanför rören som visst eldsoppen skall ha. Plockad i blandskog i Trosa (Södermanland).
Gissar jag rätt?

0 254 visningar
3 svar

Stolt fjällskivling!

Helena i Sthlm

29 sep 2008 kl. 18:05

Se så fina! Kunde inte låta de små stå på tillväxt pga risk för insektsangrepp. Sniglarna var också alldeles för intresserade av dem för att jag skulle känna mig trygg att låta dem vara en vecka, så jag tog med alla hem.

0 289 visningar
3 svar

Vad?

Sofie

29 sep 2008 kl. 16:20

Vad är detta?

0 282 visningar
7 svar

Nytt kalhygge

Nilla59

29 sep 2008 kl. 12:04

En trevlig skog som jag brukade gå i. Det fanns många rödskiviga kaneler längs vägen till den. Nu ser det ut så här:

0 1354 visningar
8 svar

Tips på vad man gör med fårtickor?

Susanne Roberton

24 aug 2008 kl. 22:24

Och är dom goda eller bara “sådär”?
En del svampar som är ätliga är ju inte automatiskt goda…

0 5280 visningar
1 svar

Recept på fårticka?

Rolf W

29 sep 2008 kl. 16:31

Jag har hittat massor av fårticka i helgen. Kunde bara ta hand om en mindre del - men det blev ändå ganska mycket.
Hur använder jag den lämpligast? Jag brukar använda den i pytt-i-panna. Vad mer?

0 348 visningar
2 svar

Vilken spindling?

gunhild Nordås

29 sep 2008 kl. 10:34

Vilken soindling är detta som växer i fuktig gammal granskog.

0 261 visningar
4 svar

Fråga om sotvaxing

Madde Småland

28 sep 2008 kl. 20:33

Plockade idag vad jag tror är sotvaxing men blev osäker pga färg skillnader. De luktar likadant och skivor liknar varandra så det är färgen jag undrar över. Är alla 4 på bilderna samma? Tog kort på 2 ljusa och 2 mörka

0 236 visningar
2 svar

Boman!

Helena i Lund

29 sep 2008 kl. 13:05

Hej på dej du! Jag skickade ett paket till dej i lördags morse, ( skäms på mej så långsam jag är…) så det borde dyka upp hos dej nu i veckan!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone