Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 761 visningar
14 svar

Svampsort till paj??

Maria T

10 sep 2008 kl. 16:40

Hej,vart så sugen på svamppaj så tänkte slänga ihop en ikväll! Frysen är full med olika sorter,men kan fan inte bestämma mig…Trattisar,rödgultrumpet,svarttrumpet,kantarell,taggsvamp,KJ,rimskivling,brunsopp mm.  Så mkt vet jag att jag ska ha västerbottenost i den,så nån kulinarisk smak ide från er?? Vilken svamp tror ni blir tipp topp med osten? Tack på förhand :)

0 454 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Lena i Luleå

6 sep 2008 kl. 20:56

Jag var ute i barrskogen idag och på många tallstubbar hittade jag en för mig okänd svamp. Den hade brun hatt och skiftade i nyanser. Den hade vita/gråvita skivor och strax under hatten var foten vit varefter den blev brun och luden. Foten var dessutom kompakt, blånade lite vid beskärning och var ganska vattnig. Vad är det för svamp jag hittade? Eftersom jag inte var säker så slängde jag svampen, men det vore roligt att veta mer till näsa gång.

Tack för all hjälp.

0 317 visningar
2 svar

Fingersvamp

Lena i Luleå

11 sep 2008 kl. 14:28

Jag har hittat massor av fingersvamp. De är gula och växer i grönmossa. Hur är det med dessa svampar egentligen? Rekommenderas det att äta dem?

0 423 visningar
10 svar

För en

NadaL, Umeå

10 sep 2008 kl. 08:07

månad sedan hittade denna lurviga svampen på undersidan av en murken lövgren, (rönn eller sälg) och sedan den här lilla geleaktiga musslingen.
Har någon förslag?
Hittar inget som stämmer.

0 401 visningar
3 svar

Blodsopp?

Dagny

11 sep 2008 kl. 11:58

Fynd från morgonpromenaden. Jag har gått här i trettio år, men det är första gången en sådan här kommer i min väg. Nog är det väl en blodsopp? Växte på en åsrygg på betesmark i närheten av ek i Mellanskåne.

0 318 visningar
5 svar

Nåt att bita i

Boman

11 sep 2008 kl. 13:46

eller kanske inte. Försökte mig på att hitta namn åt denna riska som växer i massor på mossan, på hällen. Mycket Islandslav och lite ljung där också.
Vit saft, ingen speciell doft, smakade inte.

0 373 visningar
8 svar

Ingen svamp men vad?

Charlotte Borneklint

11 sep 2008 kl. 11:21

Det här är ingen svamp men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå. I skogen idag hittade jag ett område hetl fullt med dessa. Vad är det för något? Har inte sett dem förut.

0 342 visningar
10 svar

I trädgår´n hos en 2-åring

Lotta, Kungälv

8 sep 2008 kl. 21:06

Hej på er! Har en liten tjej som lagar allsköns mat i vår trädgård. Sand brukar vara huvudingrediens men det mesta åker med. Självklart blir man nervös när det poppar upp diverse svampar i gräsmattan. Kan ni hjälpa mig med dessa rackare så jag vet om de är farliga.
Hoppas verkligen på er hjälp!
/Lotta

0 324 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Majsan

11 sep 2008 kl. 12:15

Har tyvärr ingen bild men skall försöka beskriva så jag kan börja någonstans att leta bild till.

Färg: Brun påminner om en brun mocka jacka.
Skivor som även är bruna men ej så mörka som hatten.
Foten är brun och kompakt inte ihålig.
Växte i grupp i olika storlekar lite som kantareller.
Smakade och direkt ingen besksmak men efter en stund kändes det något beskt.

0 556 visningar
5 svar

3 spindelskivlingar?

Enelie, Linköping

10 sep 2008 kl. 21:53

Tar tacksamt emot hjälp med artbestämningen. av de här 3.

Nr.1 Blodskivig kanelspindelskivling?
Växte i klungor i mossa vid gran och björk tillsammans med Röd flugsvamp.
Storlek (den största): Hatt 6½ cm, fot 7 cm.
Köttet ljust.
Ingen doft (tror jag)

0 478 visningar
10 svar

Spindelskivling?

Enelie, Linköping

9 sep 2008 kl. 12:24

Växer med ek i gräsmatta.
Hatt 7 cm, fot 6 cm.
Mkt. slemmig hatt vid väta.
Ingen lukt.
Jag funderar på Lundspindelskivling men hattfärgen är så brun.

Några förslag?

0 298 visningar
1 svar

Liten brun skivling

P3

11 sep 2008 kl. 10:37

Växte mitt på en stig. Norra Norrland.

0 298 visningar
1 svar

Hjälp! Vad är detta?

Emma

11 sep 2008 kl. 10:12

Vi var ute på svampexkursion med skolan och hittade denna mystiska svamp. Våran biologilärare och vi är helt förstummade… Vi antar att det är någon sorts bläckskivling, men har inte hittat ett passande namn. Snälla experter, hjälp oss!

0 567 visningar
14 svar

Vad har jag hittat?

Ingrid

9 sep 2008 kl. 21:48

Växte under en lind i en park.
Ängsvaxskivling?

0 273 visningar
3 svar

Vad är det här för söt familj?

Eva K

10 sep 2008 kl. 22:47

Hittade den här samligen i afton. Tyvärr blev kortet i dagsljus lite suddigt (tar nya i morgon om det behövs).

Hattarna är på ovansidan lite silverskimrande gråbruna.

Kan någon tala om vad detta är, utifrån dessa bilder?

0 359 visningar
3 svar

Sammetssopp?

Kajsa

10 sep 2008 kl. 21:21

Är det trattkantareller i förgrunden och sammetssopp med röd fot i bakgrunden?
Tack!

0 855 visningar
4 svar

frågor om kantareller

amatörkantarell

11 sep 2008 kl. 00:58

Hej!

För några år sedan köpte jag en tomt på drygt 7000kvm som till 2/3 består av skog. Till min stora glädje visade det sig växa ganska mycket kantareller i denna lilla skog! Detta år har det dock vuxit väldigt lite kantareller. Kan jag och eventuella andra plockare/besökare av misstag påverkat kantarellernas återväxt negativt på något sätt? Upphör återväxten (nästkommande säsong och frammåt) om man t.ex: trampar på dem, plockar dom för tidigt på säsongen eller tar u…mer…

0 413 visningar
12 svar

Rimskivling

Ragnhild, Vällingby

7 sep 2008 kl. 17:24

Idag hittade vi rimskivlingar där allt stämde utom att de inte skimrade på hatten. Vår teori var att skimret kanske försvinner i fuktigt väder. Och det verka stämma för efter tag inne så hade skimret kommit fram. Har någon annan gjort samma iakttagelse?

0 557 visningar
4 svar

UNT idag/2

Göran H

10 sep 2008 kl. 11:31

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=12-AV_ID=795068,00.html

Det verkade inte funka i förra tråden. Provar igen. Sen ger jag upp.

0 372 visningar
14 svar

Säg att jag äntligen hittat...

Salasias

10 sep 2008 kl. 13:02

..rimskivling. Hur stor är sannolikheten att detta är rimskivling? Det var blött idag så någon rimfrost ser jag inte, men annars då?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone