Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har plockat två mindre Stolt fjällskivling och förvällt dem tillsammans med Karl Johan. Nu har jag blivit nojjig - tänk om jag det inte var stolt fjällskivling utan en panterflugsvamp! När jag rensade den, dvs tog bort de vita skivorna under hatten blev undersidan på hatten helt svart. Svampen luktade jättegott. Blir panterflugsvampars hattar också svarta på undersidan om man tar bort de vita skivorna på den?
när jag plockade rimskivling så lät det så här intill.
Jag filmade men mest för ljudet
http://www.bohus-expo.com/media/
filmen heter MVI_2302.AVI
makens förslag var “groda i det mörka hålet”
Hej !
Skogen 250 meter härifrån är full med svamp och trots svampböcker, denna site och visst mod så plockar man kantareller.
Det finns ingen i närheten som kan lära en ? Har sökt på kvällskolorna, det är lättare att lära sig spela gitarr och knyppla än få ihop en hyffsad svampkorg.
har tyvärr ingen bild, jag plockade en hög med rodnande fjällskivlingar i min närliggande barrskog och döm min förvåning när jag kom hem och såg att en av dom inte rodnade, den blev istället knallgul, såg precis ut som dom andra svamparna, trodde senare att det kunde vara en kungschampinjon men skivorna var vita som de andra fjällskivlingarna. har aldrig hört om någon som blir gul?
Är sandsoppen den enda soppen som har blånande rör, och blir blånande i köttet?
...är nu klar för avsvalning!
Äntligen blommar kantarellerna i hagmarkerna, gula, halvgula, bleka, vita och med blommor i mitten! Och oändligt många är dom!
Men nu har dom lugnat ner sig i grytorna. Det blev inte SÅ mycket, bara ett par köksbord!
Finns det någon karta över Sverige där man kan se var kantarellen växer. Jag lyckas aldrig hitta några.
Jag undrar om det är fler än jag som har följande problem?
Jag är “hyfsat” duktig på många svampar. Jag känner till många matsvampar när jag är i skogen och kan identifiera dem till 98-99% men när jag kommer hem och skall tillaga dem så blir jag osäker - tänk om jag förväxlat dem trots allt?
...och så åker de ner i komposten istället för i stekpannan. De enda jag brukar tillaga är kantareller, taggsvamp och fram till idag soppar.
Jag trodde nästan alla soppar var ätliga…mer…
Jag menar absolut inte att ta någons svampställe men kan skulle ändå vilja ha tips på bra svampskogar inom en radie av 10-15 mil från Stockholm. Vill någon dela med sig?
Vad är detta för märklig sopp, som är så karaktäristisk och nu växer i min trädgård (Närke, helt nära Hjälmaren).
Är nybörjare i svampskogen som vill lära mer. Hittade svampar som växte i en perfekt cirkel med ca 1 meters diameter. Vad är detta?
Göran