Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
MÃ¥ste höra om nÃ¥n annan förstÃ¥r detta…. När jag är ute och plockar svamp har jag god hjälp av min näsa. Kantarellerna har ju en stark, litet kÃ¥dig doft som kan kännas i luften särskilt soliga dagar, och som mest när de hÃ¥ller pÃ¥ att bryta fram, fortfarande smÃ¥. BlomkÃ¥lssvampen doftar ocksÃ¥ starkt, litet som mandel, och jag har varit med om att hitta den pÃ¥ nya ställen bara genom att vädra efter doftstrÃ¥ken, som en annan hund :P
Är det bara jag som gör sÃ¥, eller är vi…mer…
Det här är mitt första år som jag börjat plocka svamp. Plockat mycket kantareller ( det enda jag med 100% säkerhet känner igen)
Tror jag hittat karljohan ocksÃ¥ men jag är för feg för att “chansa” Jag är nästan säker pÃ¥ att det är det, men hur ska man kunna veta?
I en liten snÃ¥rig fulskog strax norr om Ystad brukar jag skörda trumpeter med lie, det blev bortÃ¥t 100 liter förra säsongen. Var där för drygt en vecka sen, och hittade absolut ingenting! Inte ens embryon…. Det är som sagt ingen promenadskog, och jag är ganska säker pÃ¥ att ingen annan kravlar runt i snÃ¥r o geggamoja. Efter att ha läst i forumet har jag förstÃ¥tt att efter ett riktigt bra Ã¥r ligger svampen i träda. FörstÃ¥eligt, visst, men jag vill ju PLOCKA!! Jag hoppas pÃ¥ bÃ...mer…
Ska vi våga äta denna rodnande familj eftersom den växte i granskog? Ge mig ett råd!
Hej!
Ett klick för skogen behöver personer som affischerar och delar ut flyers.
Jag har tänkt att anmäla mig för att hjälpa till och få medelsvensson att klicka och ungdomarna!
Det är extra viktigt nu att vi sprider information för att kunna rädda gammelskogen utanför Göteborg!
Hänger med på att sprida affischer på skolor arbetsplatser m.m. läs hur du gör. I ett klick för skogen. Rubrik i kanten.
HJÄLPA TILL
Här är snart bara kalhyggen!
Ställer du upp? Att bevara Svensk…mer…
Har som sagt frågat tidigare och fick veta att det fanns visst både gulriska och kokosriska bland annat.
Då tänkte jag slut fråga, tills den dan jag hittar ölriska, men det har jag juh inte gjort :-) *ironi*
Men idag vid en liten svamppromenad så hittade jag ytterligare en. Den var mörkbrun, nästan lite sammetsaktig.
NÃ¥gon som vet?
Och kom inte nu och säg att det är mörkbrun sammetsriska!!!! :-)
Har fyllt mitt eget förrÃ¥d för de närmaste Ã¥rets behov, vänner/grannar/arbetskollegor har ocksÃ¥ fÃ¥tt sÃ¥ de är nöjda. Vem kan ha intresse av skogssvamp - snälla hjälp mig för jag älskar att plocka…
Måste det vara glasburkar eller kan man anv plastburkar med tätslutande lock till torkad svamp?
Nu är det dax för regn här på ostkusten. Torrt i skogen, Kantareller från i dag torra lika med trattisarna. Inga K-J så långt ögat nådde alla soppor halvruttna
eller hårt angripna.
Lite svårare, tyckte jag själv.
Fick 5 rätt av 10.
http://www.expressen.se/levabo/1.1286034/vad-kan-du-om-svampar
Finns det nÃ¥gra soppar som är giftiga som ser ut som “vanliga” svampar, dvs inte röda, eller extrema pÃ¥ annat sätt. Vanliga bruna hattar och ljusbruna eller vita ben? Gallsoppen ska ju vara oätlig, men det känner man ju när man biter i den har jag förstÃ¥tt.
Jag tror mig ha hyfsad koll, men ibland blir man osäker och dÃ¥ kan det vara bra att veta om nÃ¥n är giftig…
Det har regnat här i natt och regnet hänger i luften. För några dager sedan tog jag en bild på liten lila svamp. Bilden blev misslyckad men idag hittade jag en liknande svamp. När jag försiktigt tog så ser det ut som den växer på ett multnande ekblad. Bild 1 och 2.
Bild 3 är en brun svamp som kan vara i förruttnelse,
Går det att se vilka svampar det är?