Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 149 visningar
2 svar

sammetssopp och trattkantarell?

Göran

31 aug 2008 kl. 13:37

Hej sista inlägget för dagen:

Första bilden, sammetssopp?

Andra bilden, vanlig trattkantarell?

0 1979 visningar
7 svar

Kan trattkantareller växa på en stubbe?

Noob

30 aug 2008 kl. 20:23

Var ute och fick ihop en knapp liter trattisar idag. Det var ganska gott om dem, även om de allra flesta var väldigt små fortfarande, så de flesta fick stanna kvar.

När jag plockade märkte jag att några växte PÅ en stubbe. Väldigt gammal stubbe från ett ganka litet träd, kanske 1 dm i diameter. Nu när jag kom hem blev jag plötsligt nojig - kan de verkligen växa så? Stubben var visserligen väldigt gammal och övervuxen med mossa, men ändå?

Jag är verkligen extremt noga när ...mer…

0 211 visningar
8 svar

Tre jag inte vet

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 14:25

Här kommer bilder på tre svampar jag hittade idag. Hoppas ni kan hjälpa mig med vad det är för något.

1: Denna plockade jag aldrig för den var så fin där den stod och det såg inte ut som någon matsvamp.

0 5758 visningar
5 svar

Förvara torkad svamp?

Elsy ske-å

29 aug 2008 kl. 21:35

Visst går det bra att förvara torkad svamp i plastburkar/godis har bott där innan? De är praktiska stapelbara tar lite plats m..!
Tjing

0 203 visningar
6 svar

giftspindling?

Göran

31 aug 2008 kl. 13:12

Hej!

Känner att jag verkligen måste lära mig det här.

Är detta en giftsvamp eller vad är det?

0 214 visningar
6 svar

ytterligare en som jag inte vet ngt om

fyffes

29 aug 2008 kl. 16:08

vad kan detta tänkas vara, ngt på varma mackan eller kanske steget innan kistan?

0 149 visningar
3 svar

Vad är detta?

Boman

30 aug 2008 kl. 17:17

Nyfiken blev jag, den är vacker, och togs bara med i kameran. Hittad i rätt gammal planterad granskog med mycket ljus och ris.

0 185 visningar
2 svar

Toppig giftspindling

Lasse

30 aug 2008 kl. 16:06

Läste artikel i AB om bl.a toppig giftspindling. Heter inte svampen också spetstoppig spindelskivling?

0 892 visningar
4 svar

Är det här

Lena M

30 aug 2008 kl. 16:30

spadmurkling ?

Bara en bit bort på sidan av vägen i barrmattan fanns dessa svampar i varierande storlek. Den största var spadlik, de små mera vindlande och lite mörkare på toppen.

0 227 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Lasse

31 aug 2008 kl. 12:54

Vad är detta för svamp?

0 171 visningar
2 svar

vad är detta?

fyffes

30 aug 2008 kl. 22:24

vad är det för svamp?

0 154 visningar
6 svar

Vad är detta?

Anders.

30 aug 2008 kl. 16:44

Är det någon variant av murkla kanske?

Anders.

0 457 visningar
9 svar

Kremla och fingersvamp

Jan A, Uppsala

31 aug 2008 kl. 07:47

På en gräsmatta intill de rödbruna jordstjärnorna bodde en koloni med kremlor, “grå“huvade och lätt gråbenta och en hel massa fingersvampar i liknande färgskala.  Lägger ut några bilder på båda och när det ljusnat ska jag ta några bilder på hemmedtagna fingersvampar för komplettering - om så krävs.
Tacksam för hjälp!

0 1160 visningar
4 svar

"giftiga matsvampar"

fyffes

31 aug 2008 kl. 10:31

Hur är det egentligen med upptag av exv tungmetaller, radioaktivitet och annat otyg i svamp? Finns det någon kartering gjord av förekomster av skadliga ämnen i svamp i våra olika län?
Det är ju lite tråkigt att äta en massa god matsvamp och sedan visar det sig att det inte var vidare vettigt på grund av föroreningar…

0 163 visningar
0 svar

Svampförgiftad kvinna avled

Anna

31 aug 2008 kl. 11:53

Den kvinna i 50-årsåldern som vårdats på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg för svampförgiftning avled tidigt på söndagsmorgonen.

Det meddelade sjukhusets pressjour på söndagen.

Kvinnan, som var från Skåne, vårdades sedan några dagar på Sahlgrenska eftersom man där har beredskap för att kunna göra en levertransplantation.

Tillsammans med kvinnan togs även två andra svampförgiftade personer till Sahlgrenska i samma syfte. Deras tillstånd har förbättrats och de har få...mer…

0 205 visningar
4 svar

Uppsalabor!

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 09:31

I morgon söndag 31 augusti är det Stadsskogens dag i Uppsala.
Kommunens informatör har “glömt” att tala om att platsen inte bara är Stadsskogen utan vid Vattentornet i Stadsskogen.
Det finns mycket av intresse, bl.a. svamp, för naturintresserade och andra, t.o.m. andlig spis.
Läs
http://www.uppsala.se/calendar/templates/CalendarSearchPage.aspx?id=26534&CalendarEventID=29347
http://www.biotopia.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=35#ankarekalender
(långt ner)

0 233 visningar
1 svar

vad är det här?

Åke Jansson

31 aug 2008 kl. 10:42

Hittar ibland ett gäng svampar av den här sorten - vitrosa i kött, fot och hatten är mer tydligt rosa med ljusbrun/gul kant. Har letat i svampböcker men inte hittat något. Känner någon igen den?

0 189 visningar
3 svar

Upprättelse åt slemsvampen

Daniel Persson

31 aug 2008 kl. 10:29

Fantastiskt intressant artikel i DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=822529

I fortsättningen får man nog akta sig så att inte ett trollsmör kryper ner i ens stövel, där brukar ju vara både varmt och fuktigt…

0 292 visningar
9 svar

Kremla & champinjon, fråga

Peter, Linköping

31 aug 2008 kl. 02:08

För en gångs skull jobbar gulsticket i mina sent-på-natten-glödlamps-bilder i min favör.

Här är en kremla jag sett ett par gånger, den växer i blandskog med inskag av ek och andra lövträd. Den skiljer ut sig genom att vara gyllene på skivor och fot, en riktigt prydlig kremla faktiskt.

Men jag vet inte vad det är. I min Nylén-bibel finns två arter jag misstänker: guldkremla (fastän sällsynt) samt eksillkremla (men den luktar inte sillake, bara milt, liksom smaken).

Den är…mer…

0 298 visningar
6 svar

Vad har hänt med Skåne Karl-Johan

Stina Nordsjälland

30 aug 2008 kl. 19:00

Sist helg var skogarna fulla, men nu är det nästan tomt, och mycket lite nytt på gång, i varje fall i granskogen. Det var en kort säsong.
Är det likadant i resten av Sydsverige. 

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone