Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 145 visningar
1 svar

Gråmusse?

Dille

27 aug 2008 kl. 20:29

Eller vad tror ni?

De är gråbruna. Liten doft. Foten spricker upp i trådar lätt.

0 268 visningar
15 svar

liten söt!

Boman

26 aug 2008 kl. 23:03

Måste bara visa en fin en.

0 6762 visningar
6 svar

att tillaga mina soppar

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 14:42

Det var jag som skrev “hjälp med soppar” och tack för era svar.

Men nu kommer nästa grej… att stoppa i sig dem på bästa sätt. Vi är många i familjen och jag är ingen matmamma så det bör vara hyfsat lätt.

Jag fick ihop 3 st mellanstora KarlJohan, 3 st mellanstora brunsopp och 8 st små sandsoppar. (jag behöver inte ha med sandsopparna då jag inte vet om de är goda, kan torka dem eller steka dem för sig).

Vi är 7 i familjen och några är inte så förtjusta i svamp (galning…mer…

0 176 visningar
5 svar

Vilka svampar?

Ragnhild, Vällingby

27 aug 2008 kl. 17:55

Kan någon hjälpa mig med dessa? Den första växte i en liten grupp som lyste så vackert lila. De andra växte på en tallstam. Den tredje växte i små grupper här och där i skogen. En champinjon, men vilken?

0 158 visningar
1 svar

Vad är detta?

Daniel

27 aug 2008 kl. 19:41

Vad är detta för svamp?
Foten är väldigt kompakt och tung.
hatten blev brun när man tvättat av den, hittades i mossig barrskog.

0 454 visningar
3 svar

Är dessa svampar ätbara/i ätbart tillstånd?

Lars

27 aug 2008 kl. 14:07

Sopparna måste väl vara stensopp och de andra föränderlig toffsskivling. Sopparna plockades när det regnade och är fortfarande blöta. Den större är slemmig på hatthuden. Går de att äta eller ska jag slänga dem?

0 239 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Robert

27 aug 2008 kl. 18:23

Okej, garvar inte läppen av er nu.. jag är lite allmänt nyfiken på vad detta kan vara för svamp. Jag är relativt nybörjare och var nyss ute en sväng i skogen och får då se denna svamp. Kom att tänka på svart trumpetsvamp, men den är väl mycket nättare i sin byggnad? Kan det helt enkelt vara så att det är en svamp som börjat ruttna och ändrat form? :) haha… Den har har en rätt grov fot och de svarta skivorna fortsätter en bit ner längs foten på svampen. Sorry för dålig ...mer…

0 218 visningar
4 svar

att fotografera svamp....

Birgitta F

26 aug 2008 kl. 23:54

...kan vara svårt…när man inte tar bilder “at location”

1. Se till att komma hem i tid (nästan omöjligt)
2. Använd ett neutralt underlag när ni lägger upp er svamp (frotte handduk ljusgul eller granit funkar bra)
3. Kom ihåg att visa både hatt och undersida samt klyvd variant
4. Numrering underlättar ( så vi vet vad vi diskuterar)
5. Berätta vilken skog ni vandrat i

ta det här för vad det är .......
gillar att slå i böcker och försöker hjälpa till ...vi ser alla på olika…mer…

0 165 visningar
4 svar

Vilken sopp??

Boman

27 aug 2008 kl. 17:25

Försöker lära mig att skilja på några nya soppar. Hittade denna idag, fast den fick stanna i skogen.

0 297 visningar
12 svar

Hjälp med identifiering

Anders

26 aug 2008 kl. 20:42

Funna i Skrylleområdet i Lunds kommun.

Nr 3 Luktar såpört
Nr 5 luktar mandel
Nr 7 luktar lite fränt citron
Tack på förhand

0 293 visningar
8 svar

Hjälp med soppar nr2

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 11:59

Här kommer två bilder till

0 166 visningar
4 svar

Vilken sopp??

Tobias

27 aug 2008 kl. 15:11

Hittade dessa, kan dom vara goda att äta eller bara skräp??

0 435 visningar
4 svar

Vacker svamp.

ThereseT

26 aug 2008 kl. 20:55

Hittade en vacker svamp i dag i hästhagen. Växte i en hög med hästbajs. Fotat med mobilen, hoppas det går att se ändå. Vad kan det vara för en svamp?

0 426 visningar
2 svar

sällsynta svampar

chris

27 aug 2008 kl. 15:02

Fråga; varför skall man tex skona att plocka kruskantarell, ametistkantarell etc etc för att de anses sällsynta?- svampens mycel lever väl vidare? inte så att man utrotar svampen eller hur??

0 150 visningar
0 svar

Tallkalle

Lena M

27 aug 2008 kl. 16:09

Den här säsongen har jag hittat rödbrun stensopp i blandskog tall / gran. De är första gången jag sett det men ingenting är liksom lagom i år, allt är så mycket.

0 207 visningar
5 svar

Vad är detta??

Tobias

27 aug 2008 kl. 15:03

Hittade ett gäng av dom här filurerna, ser suspekta ut i form. Detta var den som var mest “normal”

0 692 visningar
6 svar

Sammetstaggsvamp

Michael Krikorev

26 aug 2008 kl. 23:14

Ville bara dela med mig av bilderna av sammetstaggsvamp. Har en sammetsluden hattöversida och orangefärgad fotbas. En väldigt vacker art och väldigt ovanlig här i Sörmland. Detta fynd är från Grödinge i Botkyrka.

0 310 visningar
10 svar

Vilken fegis jag är!

Nina H, Sthlm norr

26 aug 2008 kl. 22:38

Jag är så gott somm säker på att det är det. De växer i massor och ser så fina ut. Men ändå vågar jag inte riktigt. Mest för att de växer tätt, tätt ihop med panterflugsvampar.
Antagligen missar jag något.

0 301 visningar
4 svar

Vittryffel?

Ulf Ludwigs

26 aug 2008 kl. 21:40

Hittade dessa längs strandpromenaden i Alvik utanför Stockholm. Stjärnhovstryffel/vittryffel eller något annat? hur konservera/tillreda?

Tack för hjälp!

Ulf

0 212 visningar
2 svar

Repris champinjoner

Lena M

27 aug 2008 kl. 11:44

Måste visa vilken mängd champinjoner som växte under gamla granar ett par mil sö om Torsåker. Jag räknade till dryga 50 st, allt ifrån knoppstorlek till äldre ex. Se kugghjulsmönstret på ringen och hatten ser aningen fjällig ut när man studerar den närmare. Vilken art skulle ni vilja säga ?

Ett 15-tal gamla rodnande fjällskivlingar på samma plats och en okänd liten fjällskivling också.
Men nu kurrar magen dags för nåt ätbart, jag får läsa alla inläggen senare.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone