Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Det var jag som skrev “hjälp med soppar” och tack för era svar.
Men nu kommer nästa grej… att stoppa i sig dem på bästa sätt. Vi är många i familjen och jag är ingen matmamma så det bör vara hyfsat lätt.
Jag fick ihop 3 st mellanstora KarlJohan, 3 st mellanstora brunsopp och 8 st små sandsoppar. (jag behöver inte ha med sandsopparna då jag inte vet om de är goda, kan torka dem eller steka dem för sig).
Vi är 7 i familjen och några är inte så förtjusta i svamp (galning…mer…
Okej, garvar inte läppen av er nu.. jag är lite allmänt nyfiken på vad detta kan vara för svamp. Jag är relativt nybörjare och var nyss ute en sväng i skogen och får då se denna svamp. Kom att tänka på svart trumpetsvamp, men den är väl mycket nättare i sin byggnad? Kan det helt enkelt vara så att det är en svamp som börjat ruttna och ändrat form? :) haha… Den har har en rätt grov fot och de svarta skivorna fortsätter en bit ner längs foten på svampen. Sorry för dålig ...mer…
...kan vara svårt…när man inte tar bilder “at location”
1. Se till att komma hem i tid (nästan omöjligt)
2. Använd ett neutralt underlag när ni lägger upp er svamp (frotte handduk ljusgul eller granit funkar bra)
3. Kom ihåg att visa både hatt och undersida samt klyvd variant
4. Numrering underlättar ( så vi vet vad vi diskuterar)
5. Berätta vilken skog ni vandrat i
ta det här för vad det är .......
gillar att slå i böcker och försöker hjälpa till ...vi ser alla på olika…mer…
Fråga; varför skall man tex skona att plocka kruskantarell, ametistkantarell etc etc för att de anses sällsynta?- svampens mycel lever väl vidare? inte så att man utrotar svampen eller hur??
Måste visa vilken mängd champinjoner som växte under gamla granar ett par mil sö om Torsåker. Jag räknade till dryga 50 st, allt ifrån knoppstorlek till äldre ex. Se kugghjulsmönstret på ringen och hatten ser aningen fjällig ut när man studerar den närmare. Vilken art skulle ni vilja säga ?
Ett 15-tal gamla rodnande fjällskivlingar på samma plats och en okänd liten fjällskivling också.
Men nu kurrar magen dags för nåt ätbart, jag får läsa alla inläggen senare.