Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 300 visningar
12 svar

Hjälp med artbestämning

Anders E

25 aug 2008 kl. 21:43

Jag tror att det är honungs skivling men är ej säker.

De växte på rötter på ett levande träd.

De var nästan fästa på undersidan av rötterna.

Och växte i klungor.

Tacksam för hjälp

0 545 visningar
3 svar

Långfotad sopp

Totte Gbg

26 aug 2008 kl. 22:59

Vad är detta för sopp?
Lång smal fot o brun sammetshatt, luktar lite fränt o smakar inget speciellt, växte i mossa i granskog….sammetssoppen är väl ljusare på hatten?

0 486 visningar
7 svar

Doft/lukt torkande svamp?

Lilla My

27 aug 2008 kl. 08:35

Håller på att lufttorka Karl-Johan för första gången på flera år, eftersom tillgången varit dålig länge, och slogs igårkväll av att de doftar ganska starkt, litet sött, under torkningsprocessen. Gick igenom alltihop och ingen av mina tunna svampbitar hade blivit dålig, de är nästan torra, men ska de verkligen lukta så starkt att de känns i rummet intill? Har fler tänkt på samma sak?

0 414 visningar
6 svar

Hjälp med soppar

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 11:51

Hej på er.
Har varit en idog besökare här sista dagarna… Har bara tidigare plockat kantareller, taggsvamp och fårticka och ibland en som jag tror heter brunsopp,den blir blå när man trycker på rören.

Men idag när jag var ute och plockade svamt tänkte jag att det var dags att lära sig lite fler soppar så jag plockade med mig några som såg goda ut och har nu letat i över en timme här bland guiderna men kan inte lista ut vad det är för något. Ingen stämmer till 100 % på besk…mer…

0 254 visningar
5 svar

Kommersiella svampnamn

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 09:35

I Dieters tråd “Torkat svamp” meddelade jag vad hans “gula kantareller” bör vara, men ingen bryr sig om den tråden längre, så jag gör en ny och lägger in samma inlägg, för att återigen tala om att Dieters torkadegulakantarellpaket torde innehålla rödgul trumpetsvamp.
Så här skrev jag i “Torkat svamp” 2008-08-26 18:44:28:
“Dieter, ditt paket med texten “Gula kantareller, Funghi gallinacci gialli (Finferla)” är i min värld Cantharellus lutescens, rödgul trumpetsvamp…
Lämpar si…mer…

0 667 visningar
12 svar

Annorlunda ädelsopp?

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 22:44

På långt avstånd (15 m), och även på nära håll, trodde jag mig se en vanlig Leccinum av orange till tegelfärgad typ.  Men icke sa Nicke!  Hattfärgen lite speciell (1). Och lagd på sidan (2), också annorlunda! Porerna var då ganska guldgula och foten ådrad (3).

0 674 visningar
8 svar

Ung Lärksopp

Pelle

25 aug 2008 kl. 21:30

Jag hittade vad jag tror var en liten Lärksopp idag. Jag var helt övertygad om att det var en sopp. Tog med hem och kom fram till att det måste vara en Lärksopp. Kom sedan på att jag hade hittat den i närheten av en Lärkskog.
Undersidan var täckt av ringen. När jag delade på svampen såg jag dock att det inte var lodställda rör. Fråga: Kan rören vara ej lodställda på unga exemplar av Lärksopp?

0 166 visningar
1 svar

Hur giftigt är det...

Ma

27 aug 2008 kl. 08:41

Det är jag som är svampplockaren i familjen men sambon följer gärna med och fotar i skogen.

Ibland händer det att han fotar svamp och han har med sig en kniv och delar svampen och fotar. Ibland kommer han med ätbara svampar som också fått utstå denna behandling, med samma kniv som till alla andra.

Är det någon risk att förtära den ätbara svampen som blivit delad med samma kniv som nyss använts till giftiga svampar??

0 230 visningar
7 svar

Kremlor o jag , pust!!!

Totte Gbg

26 aug 2008 kl. 23:01

Ätlig ja för den är mild men vad är det för kremla, går det att säga?

0 563 visningar
7 svar

Mycket märklig svamp.

Sara

26 aug 2008 kl. 19:45

Idag på svampjakten hittade jag en svamp jag aldrig tidigare sett. Hade tyvärr ingen kamera med mig, så jag ska försöka beskriva den. Den var liten och såg ut ungefär som en taggsvamp i färg och form (därför stannade jag). Men när jag tittade närmare så var det som stora röda droppar höll på att tränga ut ur hatten. Det såg ut som bloddroppar och lämnade en orange fläck på fingrarna. Vad var det jag hittade?

0 291 visningar
5 svar

Vilken sopp?

Fredrik

27 aug 2008 kl. 00:14

Hittade denna i halkvöppen barrskog i Göteborg

0 275 visningar
10 svar

min dotter och delvis jag

Birgitta F

25 aug 2008 kl. 20:24

vill ha lite hjälp med dessa 10

0 275 visningar
2 svar

Märklig svamp

Mia

26 aug 2008 kl. 22:29

Kan inte identifiera svampen i fråga. Den är mellan 10-15 cm hög, växer i massor i en fuktig äldre park med blandträd. De är snarare fristående än något annat. Påminner om kluppsvampen, men högre och smalare utan den karakteristiska klubbformen.

0 228 visningar
2 svar

rodnande flugsvamp

Nina A

26 aug 2008 kl. 19:54

senaste dagarna har jag hittat något jag tror är rodnande flugsvamp (både skogsvarianten och parkvarianten)

jag har läst på om olika flugsvampar och tycker mig ha lärt kännetecken

är det någon här som äter det?
finns det _någon_ annan flugsvamp som rodnar,har fjällig fot och är lite rosatonad på undersidan

är det en god matsvamp? är väldigt nyfiken och tänkte väl lägga upp lite bilder senare för identifiering
kommer absolut absolut inte smaka förrän jag är 99%säker

0 225 visningar
2 svar

Tack alla ni...

Maggan

26 aug 2008 kl. 22:33

...som tar er tid att dela med er utav er kunskap till andra!

En stor eloge!

0 280 visningar
9 svar

Årets första goliatmusseron

gunhild i Kåddis

20 aug 2008 kl. 23:33

Den första men inte den sista hoppas jag. Den kom lagom till första träffen i vår studiecirkel om svampar. Några små trattkantareller hittade vi också.

0 287 visningar
3 svar

Champinjoner

Lena M

26 aug 2008 kl. 17:03

i barrtäcke under gamla granar finns det mycket av nu men att artbestämma dem är svårt.
De gulnar vid skarapning, har vidgad fotbas och doftar av mandel. Kan det vara knöl- sommar- eller lökfotad snöbolschampinjon eller rent av någon annan ?
Tacksam för förslag !

0 1004 visningar
6 svar

Kantarelliknande svampar

Per

26 aug 2008 kl. 16:22

Hittade lite olika kantarell-liknande svampar, som jag skulle behöva hjälp med att artbestämma.

Vad tror ni?

0 349 visningar
6 svar

Ätbar ?

Martin

26 aug 2008 kl. 22:18

påminner om stolt fjällskivling men färgen stämmer inte riktigt ?

0 235 visningar
4 svar

Vad är det för strävsopp?

Susanne E i Dalarna

26 aug 2008 kl. 22:38

Hittade denna som jag först trodde var en asp-eller tegelsopp, men den är ju så annorlunda i växtsättet, så vad kan det vara? Hatten är mycket rödare också. Inte alls så orange som dem.
Växte i blandskog. Tall, gran, björk…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone