Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 420 visningar
3 svar

Blopsopp

Thomas

25 aug 2008 kl. 18:40

Hitta ett antal blodsoppar för
första gången, fanns i gammal granskog
strax utanför Lindesberg.
Helt felfria. Vilka färger

0 228 visningar
6 svar

Från igår

Lena M

25 aug 2008 kl. 15:53

Svart hattmurkla som jag tycker borde heta grå, varför namnet svart ?
Också den vita fingersvampen som jag har två gissningar på, maskfingersvamp eller rökfingersvamp, gula toppar.

Vaxingen , kanske mjölkfjällig ?
Ca: 1 cm över hattytan och samma färg på skivor / fot.

Alla dessa arter växte på gräsbevuxen gammal skogsväg.

Och ang ” luddfingersvampen ” så fick jag den artbestämd här på forumet en gång med namnet ” purpurfingersvamp, I Bo Nylenns ” Svampar i Norden och Europ…mer…

0 305 visningar
22 svar

Karl Johan

Arne

18 aug 2008 kl. 10:34

Hittade “några” Karl Johan i helgen. Det var i Roslagen mellen Norrtälje och Kappelskär.

0 299 visningar
1 svar

Nina H

Annette L, norr om Sthlm

25 aug 2008 kl. 20:50

Kanske i morgon bitti?

0 150 visningar
0 svar

Fråga om trådskivling

SvenD

25 aug 2008 kl. 22:32

Jag får dessa svampar till (halm)gul trådskivling (Inocybe cookei)framför allt p gr av den starka honungsdoften. Finns det fler trådskivl.som luktar så?

0 193 visningar
2 svar

Knallgula rör?

Lotta

25 aug 2008 kl. 22:18

Hittade igår en liten slemmig sopp som hade KNALLgula rör, nästan neongula! Trodde innan jag såg rören att det var en smörsopp. Någon som vet?

0 335 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämmning

Anders E

25 aug 2008 kl. 21:48

Den här svampen har jag och min fru hittat lite här och var i år.

Det som mest utmärker den är att den luktar väldigt starkt illa.

Faktiskt som sperma.

Någon som vet vad det kan vara?

Tacksam för hjälp

0 240 visningar
0 svar

Kan gallsopp blåna?

Elin

25 aug 2008 kl. 22:28

Jag har taskiga smaklökar för tillfället och är orolig för att inte kunna skilja ut gallsopparna från brunsopp & stensopp.

Kan köttet i hatten på en gallsopp blåna vid snitt?

Hur mörkbruna kan en gallsopp bli på hatten?

0 838 visningar
2 svar

Hur gör man med torkad

Sara

25 aug 2008 kl. 22:11

Nu har jag lyckats torka min svamp för först gången. Hur gör man när man sen ska äta den? blätläggning, hur länge, och i hur mycket vatten? Och kastar man vattnet sen? Det är karl johan och aspsopp jag har torkat

0 468 visningar
7 svar

Ovonligt sopp ?

NadaL, Umeå

25 aug 2008 kl. 20:56

Växer i blandskog(sälg,asp,björk,gran).I närheten hittat björksopp,kärrsopp och aspsopp.Det som fick oss att stanna var färg på hatten och foten som såg vit på  avstånd.Hatten var närmast rosa färgad.

0 373 visningar
8 svar

Lila svamp??

Marianne

23 aug 2008 kl. 18:38

Här kommer bilderna :)
(trycker på enter i reflex!!)

0 1157 visningar
10 svar

Färska stora bönor

Sara

24 aug 2008 kl. 20:41

Hat en kanske här förbjuden fråga, då det inte handlar om svamp!Men här tycks många veta mycket om allt..
Har köpt stora vita bönor i skidor, men hittar ingenstans hur man ska tillaga dessa i färskt tillstånd!? ta ur dom ur skidorna gissar jag, men hur länge ska dom kokas tro??

0 380 visningar
2 svar

Till goda människor!

Lidia Dobke

25 aug 2008 kl. 21:46

Franciszeks (skrev i rapporten)fru, Lidia, undrar: var finns det svart trumpetsvamp samt mandelriska i Vä. Götaland???
Vår bröllopsresa var under svampens stjärntecken och nu ska vi fira bröllopsjubileum…Vore ljuvligt att hitta dessa favoriter! Åtminstone några. Kan någon hjälpa? Tacksamma Lidia Dobke

0 178 visningar
2 svar

Druvfingersvamp.

Alf Pallin

25 aug 2008 kl. 21:09

Bara att steka och äta, eller hur.

0 585 visningar
2 svar

Sporprov

Peter Öberg

25 aug 2008 kl. 21:37

Jag undrar om det finns några
giftiga dubbelgångare till mjölskivling som har röda sporer?
Är ett sporprov en säker identifieringsmetod i detta fall?

0 255 visningar
3 svar

mjölskivlingar

Peter Öberg

25 aug 2008 kl. 21:20

Hittade några mjölskivlingsliknande svampar växandes i mossig granskog.
Har intensiv lukt och smak av mjöl,långt nedåtlöpande skivor samt rosa sporer.Finns det några giftiga dubbelgångare till mjölskivling eller törs jag tillaga dem?

0 223 visningar
2 svar

grymt torrt i bohuslän

Birgitta F

25 aug 2008 kl. 21:42

heldag i skogen , mina säkra våta ställen var så torra har inte sett dess like på 4 år
Där jag gick idag brukar korgen vara överfull med kantareller idag fick jag bara en tredjedel
Bild 1 Kantareller / Trattkantareller / blodsopp / brunsopp / tegelsopp
Bild 2 Karljohan skivad

0 308 visningar
3 svar

Vilken ludnen sopp?

Susanne E i Dalarna

25 aug 2008 kl. 20:14

Vad är detta för sopp? Växte i åkerkant. Lerjord. Bredvid växte Gran och björkskog med inslag av tall.
De små har luden hatt. Gula rör, blånar något vid tryck. Fot: gul på utsidan och ej rund, utan mer oval/oregelbunden. Kött: vitt och en antydan till blånad efter en timme.

0 191 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Lotta Pettersson

23 aug 2008 kl. 21:23

Är det någon som vet vad det här kan vara för svamp? Växer i blomrabatten och under några vibärsbuskar. Platsen är i Avestatrakten.

0 503 visningar
3 svar

Gallsopp?!

Annette L, norr om Sthlm

25 aug 2008 kl. 21:02

Eftersom jag aldrig har hittat någon, så undrar jag om hur bitter den är? Om jag tar en liten bit på tungspetsen, känns det då? minns inte var på tungan man känner bittert bäst…har för mig längre bak…så räcker det med lite? Även om jag tror mig se skillnad på Stensopp & Gallsopp vill jag gärna veta om barnen är med vid artbestämning…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone