Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 185 visningar
6 svar

Det skall böjas...

Peter

6 aug 2008 kl. 19:16

I söndags föddes min och min sambos dotter. Idag var vi ute på vår första svamppromenad tillsammans. Vi hittade en hel del olika kremlor som poppat upp efter regnet samt en mycket paraplyig och fin lökbroskskivling.

Intresset från den lilla må ha varit halvdant, men vi hoppas på bättring framöver.

Kanske kommer lökbroskskivlingen att bli hennes Madeleinekaka i framtiden: “Jag luktade på den oansenliga svampen och kastades genast tillbaka i tiden. Jag såg träd, moln, sol, och tv…mer…

0 289 visningar
9 svar

Dagens nada....

Stefan HBG

6 aug 2008 kl. 18:10

Vill bespara alla NVskåningar en resa till det populära stället Åvarpsbacken. Helt tomt på något matnyttigt.
Lite bilder på det som fanns kommer här.
1. Gullhorn
2.Narrkantarell
3.Visst vore stinksvampen värd ett mer fantasieggande namn!!
Några förslag?? :)

0 358 visningar
10 svar

Dagens skörd

G.G

6 aug 2008 kl. 12:39

Tacksam för namn på svamparna Fanns inte många Var väl för tidigt efter regnet
1-2 Växte med gran grånande fot
3 Granskog

0 209 visningar
4 svar

Svamp i Sthlm ?

Ewa Broomé

6 aug 2008 kl. 09:15

Är det någon som hittar svamp i Stockholmsområdet nu, eller har det varit för torrt ? / Ewa

0 299 visningar
1 svar

Medicinalsvamp

Ronnie

5 aug 2008 kl. 00:27

Hittade också en sida med information om medicinska effekter av svamp.

http://healing-mushrooms.net/archives/tricholoma-matsutake.html

0 208 visningar
4 svar

Pluggskivling?

Enelie, Linköping

5 aug 2008 kl. 23:27

...är min gissning på den här.
Är jag ute och cyklar igen, eller?

Bild 1-2
Hatt 5 cm.
Växtplats: i grus intill björk och små ekar. Det finns också gran i närheten.
De var så angripna så det gick inte att smaka. Doften var svag, knappt märkbar.

De växte tillsammans med bild nr.3.

0 278 visningar
3 svar

Bilder svamplock Rumänien

Ronnie

5 aug 2008 kl. 00:24

Hittade en sida med lite svampbilder från Rumänien. Håll till godo.

http://www.ebyte.it/logcabin/guests/MushroomHarvestInRomania.html

0 195 visningar
8 svar

Gör ni som jag, eller?

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 19:23

När jag har gjort en tråd och fått “alla” svaren eller om jag hittar en tråd som är i mitt tycke är intressant så kopierar jag den och sparar den i min mapp “ALLT OM SVAMP PÅ FORUMET” Börjar få ihop en fantastisk svampbok:))

0 223 visningar
4 svar

Tickfråga

gunhild

5 aug 2008 kl. 12:23

Jag har efter 3 veckors uppehåll tagit en promenad i Arboretum Norr och blev mycket beklämd och ledsen. Ett arbetslag har röjt (skövlat tycker jag) leden. Man har sågat ut flera gamla rönnar som enligt min mening inte alls stod i vägen för varken färd efter leden eller för utsikten mot älven. Jag sörjer dem som goda vänner jag träffat under flera år och som inte längre finns. Min undran är om inte våra svenska inhemska träd platsar lilka bra i arboretet som inporterade från A…mer…

0 309 visningar
4 svar

Ostronmussling

Mårten Wall

5 aug 2008 kl. 19:21

Nog är det väl Ostronmussling jag har hittat? Skog vid Vaxmora i Sollentuna.

0 440 visningar
11 svar

Snövit bläcksvamp

Alf Pallin

2 aug 2008 kl. 16:42

Det här tror jag är snövit bläcksvamp, har jag rätt?
Växer på älgspillning.

0 528 visningar
11 svar

Ångrar...

Jan A, Uppsala

1 aug 2008 kl. 22:50

…att jag klagat över svampbristen.  Lite “jobb” bland äppelträden idag fick mig att förstå att vi har hur mycket svamp som helst.  Titta bara så vackert!
Monilia fructigena, ‘gul monilia’
Och på trean är det kanske nåt annat vackert - också…

0 226 visningar
16 svar

En fråga!

anithau

4 aug 2008 kl. 18:50

Ofta läser jag i inläggen att den svamp ni fråga om inte doftar el SMAKAR något särskilt.
Nu undrar jag smakar ni på all (bortsett från dem som är solklart giftiga) svamp? Det vågar inte jag.

0 202 visningar
3 svar

Nybörjare.... Vågar jag?

Robert

5 aug 2008 kl. 13:09

Jag kan inte så mkt om svamp och har aldrig plockat. Skulle vilja plocka Karl-johan och som jag har förstått så kan man inte förväxla den med nån giftig här uppe i Luleå? Stämmer det? Vågar jag plocka?

0 815 visningar
6 svar

Kantarellpriser

Dieter Endom

5 aug 2008 kl. 16:10

Per d startade för ett tag sedan tråden om försäljningspriser av kantareller till konsument som låg mellan 169:- - 250:-/ kg.
Jag var i dag och hälsade på gamla goda kontakter inom grossistleden. Där var det ganska glest med svenska kantareller. Jag frågade vad man betalade i inköp för svenska kantareller till plockaren och utan omsvep fick jag veta priset på 160:- kr/kg. Jag tyckte att det är ganska bra betalt och skattefritt.
Ska bli intressant att läsa era kommentarer.

0 800 visningar
2 svar

Ersmarksberget Umeå

Åsa J Umeå

5 aug 2008 kl. 08:12

Ryktet säger att det är bra kantarellmarker runt Ermarksberget i Umeå. Men är osäker vad som räknas till Ersmarksberget. Är det berget vid masten inne vid elljusspåret på I 20 området? Tror säkert att någon Umeåbo vet det. Mvh//Åsa

0 296 visningar
3 svar

Vad på oreganoblad

Jan A, Uppsala

5 aug 2008 kl. 13:29

Vet nån vad det här är, som finns på översidan av oreganoblad, Origanum vulgare?
Så har “blir” bladen på några plantor varje år.
Tyvärr kan jag inte åstadkomma bättre digital bild…

0 199 visningar
5 svar

Vilken Och är detta en svamp?

"JAS" Nu i Västervik

4 aug 2008 kl. 20:23

Först en som jag vet är en svamp men jag har åkt ifrån svampböckerna så jag har ingen aning,tyvärr är första bilden inte så bra. I nästa serie kommer det något som nog är en svamp men vad är det?

0 187 visningar
2 svar

Under ek i Arboretum

gunhild

5 aug 2008 kl. 12:16

Bild 1. Vilken svamp är detta som växte med planterade ekar i Arboretum?
Bild 2. Aspsoppen ser läcker ut men var angripen.
Bild 3. En väldoftande svagt blågrönfärgad skivling. Vilken?

0 166 visningar
0 svar

Kantareller

Margareta Lindmark

5 aug 2008 kl. 10:59

Finns det kantareller i Norrbotten nu? Kan någon tipsa om områden som inte ligger på öarna?
Tack
Maggan

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone