Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 298 visningar
1 svar

Dunfotad bläcksvamp

Lena M

5 aug 2008 kl. 07:24

eller hur ?

Växer på den våta gräsmattan, ytterligare 31 mm regn har fallit och nu 12+ och blåst här i Gästrikland.

0 158 visningar
3 svar

Dagens Lilleputt

Tina Nordberg Kolsva

4 aug 2008 kl. 17:54

hittade jag av en ren händelse på en bit ekbark. De ser ut som missfärjade hjulbroskingar i miniatyr, jämför med björkfröt.
Vad kan det vara för gullisar?

0 223 visningar
2 svar

Testa din svampkunskaper

Elisabeth Bååth

4 aug 2008 kl. 20:45

0 215 visningar
3 svar

Mest gula

Alf Pallin

3 aug 2008 kl. 19:54

Dagens skörd mellan regnskurarna, ganska gott om gulkremla och gulriska i Hälsingland Trönö nu.

0 222 visningar
0 svar

ärtröksvamp

Britt-mari Häggbom

4 aug 2008 kl. 23:21

säljer denna färgsvamp

0 315 visningar
9 svar

Tips

Göran H

4 aug 2008 kl. 17:58

om en bra vädersite. Gå in på
http://www.yr.no, skriv in i rutan “Vaersök” den ort ni vill ha vädret för. Jag skriver Almunge och det funkar bra. Regnmängderna i diagrammet “timme för timme” är lite intervall- mässigt, vilket betyder att 10 mm är mycket regn och kan innebära både 20 och 30 mm.
Lycka till.

0 252 visningar
13 svar

08:tor, det finns svamp

Dieter Endom

31 jul 2008 kl. 22:18

Första svamptur i dag, efter min konvalescens, gick norr om Stockholm och var mer givande än jag trodde. Se under rapporterna.
Ni ska inte misströsta, svampen (kantarellerna) finns bara man leta på norrsidan av bergsknallarna. Bifoga 3 bilder idag men det blir fler i morgon.

0 519 visningar
6 svar

Vad för sopp?

Svante

2 aug 2008 kl. 22:47

Vad är detta för sopp? Ser ut som en korsning mellan sommarsopp och bleksopp. Plockades i en park nära några lindar i Borås 30/7-08.

0 226 visningar
3 svar

Svamperiget

gunhild

4 aug 2008 kl. 21:08

Svamperiget av Petersen,Jens H. var finns den att köpa? Du som har den är det en bra bok och vad kostar den? Måste man skicka efter den till Danmark?

0 343 visningar
13 svar

Vad är det här för fenomen?

anithau

3 aug 2008 kl. 16:22

Har aldrig sett detta förut. Vad kan det vara. Det såg lite slemmigt ut, jag rörde det inte.
Det är blåbärsris som är angripet.

Om någon vet vad det, blir jag glad om jag kan få veta det.

0 438 visningar
20 svar

Skogsmaskiners förstörelse

Sussie

31 jul 2008 kl. 01:25

Har varit på 5 av mina 7 “säkra ställen” och på 3 av dem har det varit skogsmaskiner (med förare) i farten och förstört allt!! Jag är så frustrerad över hur de inte tar hänsyn till naturen. De går ju värre fram än vad de två senaste stormarna gjorde! Stigarna är förstörda och det ligger grenar och “bråte” överallt. Var även ute vid Vedema utanför Hässleholm för att grilla och där har de gjort samma sak. Det ser så illa ut och vårt “grillområde” är totalt helförstör…mer…

0 216 visningar
1 svar

trattformad

Lena M

4 aug 2008 kl. 18:20

svamp i beige, växte i rishög av både barr och lövträd, Ingen utpräglag doft eller smak, är det någon som vet vad de är ?

0 213 visningar
4 svar

Bara

NadaL, Umeå

4 aug 2008 kl. 13:14

några bilder från igår:

0 241 visningar
3 svar

Första svamputflykten...

Jan A, Uppsala

3 aug 2008 kl. 18:59

på tre veckor - minst!  Idag åkte vi på fm bort till “Röda skogen”, skogen där svamparna är så röda!
Precis vid P hittade hustrun en sån här, bild 1.
Sen hittade jag två kremlor av konstig mandel/äggtyp mitt på en fuktig, rätt övergiven skogsstig. Bild 2 och 3.

0 634 visningar
3 svar

Brödkorgsvamp

Tina Nordberg Kolsva

4 aug 2008 kl. 09:07

Vill kalla dem Cyathus striatus.
Om det är den, vad heter den på svenska? Hittde dem i gruset vid vägkanten hemmavid.

0 199 visningar
3 svar

Violgubbe

Dieter Endom

4 aug 2008 kl. 10:21

Kollade i helgen 3 violgubbställen.
På två ställen fanns det gott om små svampar, det tredje var helt tomt. Kommande helg ska vi kolla fler platser., från Tierp och ut till Hållnäshalvön.
Läste Elisabeth`s tråd om violgubbeskogen. Man blir fundersam. Vi har sett att i många av de Nordupplänska skogarna
galltats och på vissa håll även avverkats. Många skogar är privatägda men även skogsbolagen har stora skogsarealer där.
De råd som Klas ger verkar vettiga fundera på att ta ...mer…

0 187 visningar
3 svar

Blek ostronmussling

Lena M

4 aug 2008 kl. 07:08

kan det vara den ? Växte på liggande lövträdsgren, om inta vad annars ?

0 192 visningar
1 svar

Flugsvamp och en sopp

gunhild

4 aug 2008 kl. 17:01

Några kända flugsvampar och några grynsoppar från gräsmattan här hemma.

0 210 visningar
1 svar

Ny svampbok!?

Marit D

4 aug 2008 kl. 16:21

Hörde en intervju med Bert Karlsson häromdagen, som ju är en ivrig svampplockare. Han tycker dock att den svamplitteratur som hittills getts ut inte är till för alla och envar så han kommer själv att ge ut en svampbok med konceptet ca 25 ätliga svampar där man även kan se ev giftiga förvälxlingssvampar och även ett antal recept kommer att finnas med.
Tycker jag känner igen upplägget så det ska bli intressant att se vad som skiljer den från andra böcker!?
Någon som vet mera?

0 224 visningar
0 svar

UNO ELIASSON

anithau

4 aug 2008 kl. 16:29

Om du ser denna länk, blir jag glad om du kontaktar mig.

Mail: anithalundberg@hotmail.com

Tack

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone