Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 159 visningar
5 svar

Vilken amanita?

Alf Pallin

13 jul 2008 kl. 23:06

Tre svampar växer i min gräsmatta invid björk. skickar bilder i olika utvecklingsstadier. Foten med slida sitter nere i marken, kan inte se någon ring. En kamskivling/amanita men vilken?

0 202 visningar
0 svar

svampfundering

Nina A

14 jul 2008 kl. 23:47

eftersom jag ofta är på diverse forum snubblade jag över denna fråga på ett trädgårdsforum (jag hoppas inget har något emot att jag länkar) tänkte att kanske någon av er kunniga kanske vet svaret på vad eken drabbats av?

(det är kanske svamprelaterat också ;)
kika in pÃ¥  http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=75539

0 160 visningar
3 svar

Morgonens fynd

gunhild

14 jul 2008 kl. 14:17

Fina soppar en kremla och en brun flugsvamp.

0 753 visningar
4 svar

Ny i Kinnekulle trakter

Juhani

8 jul 2008 kl. 12:14

Är nyinflytat till Götene och undrar ifall det finns bra svamp marker här ,Det ser ju fint ut.
Tacksam om någon vänlig person ka ge lite tips var man kan söka i dessa dyrbensin tider.

0 210 visningar
2 svar

Koralltaggsvamp.

Affe Nv Skåne

14 jul 2008 kl. 12:59

Kan man förvänta sig att hitta dom på samma ställe år efter år?
MÃ¥ste fÃ¥ ta nÃ¥gra fler foto pÃ¥ dessa skönheter….

0 373 visningar
14 svar

Vad är detta ?

Stefan HBG

13 jul 2008 kl. 22:23

Hittade detta på dagens skogspromenad. Tror det är någon form av jordpott på bild 1 ??
Bild 2: Har aldrig sett något liknande, någon som vet.

0 167 visningar
4 svar

visst är den vacker

klas jaederfeldt

6 jul 2008 kl. 22:21

Gråsuggan

0 160 visningar
0 svar

är detta en ticka?

håkan

14 jul 2008 kl. 19:44

Den här svampen har växt i en kastanje stubbe de senaste 2-3 åren och nu säger en nyinflyttad granne.
Att det är en jätte ticka el har han fel.

0 255 visningar
5 svar

Orolig för gräsmattssvamp

jan

13 jul 2008 kl. 18:05

Hej
I vår gräsmatta börjar de här svamparna dyka upp i mängd. Vår 1-åring visar stort intresse för dem. Försöker ju hindra henne. Men är de giftiga, så att jag ska se till att uttrota alla jag ser?
jan

0 175 visningar
5 svar

Hjälp med namn tack

gunhild

13 jul 2008 kl. 18:11

Dom här svamparna kanske nån kan säga vad dom heter. Den vita luktade starkt jag kom att tänka på rädisor.

0 205 visningar
2 svar

Vad har jag hittat?

Marie, nybörjaren

14 jul 2008 kl. 16:18

Finns det någon som kan tala om vad jag, nybörjaren, har hitta för svampar.
Tack på förhand.

0 187 visningar
7 svar

Någon som ätit

Lena M

11 jul 2008 kl. 18:42

rabarbersvamp ?

Hittade ett ex. idag + ett par citronslemskivlingar, en björksopp och små, små kantareller.Tänkte att jag skulle ta och blanda ihop detta till nån slags svamppytt, men jag vet inte.

Det är så otroligt torrt här i Gästrikland fortfarande, verkar som regnet tar andra vägar varje gång, men det är bara att vänta och hoppas.

0 349 visningar
6 svar

Vaxskivling i rikkärr...

Jan A, Uppsala

13 jul 2008 kl. 18:44

Idag var vi pÃ¥ rikkärrsexpedition hemma i Jumkil med Kalle Mälson, pÃ¥ bild 1 med papper i hand och halva gruppen, nydisputerad (7 juni) - pÃ¥ restaurering av rikkärr. Vid genomgÃ¥ngen pÃ¥ ‘Studentvilan’ “plockades” första svampen, ‘barrsprickling’, pÃ¥ barr fallna frÃ¥n de gamla tallarna.
Andra svampfynd: en dvärgartad laxskivling ute i vitmossan, blek nagelskivlingsgrupp med ovanligt gula skivor samt MÃ…NGA vaxskivlingar som växte i kärr tills. med blÃ¥tÃ¥tel/stjärnstarr med vitmossor…mer…

0 309 visningar
9 svar

Björnobservation

anithaumeå

10 jul 2008 kl. 13:08

I dag kan vi läsa i tidningen att björn har siktats, i närheten där jag bor. Samt att den vek av mot fina svampskogar. Det känns mysigt.
Den som observerade björnen, sade att det var en ung, stressad hona.
Björnen försökte ta sig över en trafikerad led, vände och försvann.

0 183 visningar
4 svar

En kremla

Lena M

13 jul 2008 kl. 17:36

men vilken ? Växte på sidan gammal körväg med lövträd, al, björk. Vita skivor, vit fot, ingen doft.

0 259 visningar
3 svar

Kärrknipprot Sillvik

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 16:31

Äntligen hittade vi ut till Sillvik för att se orkideér pÃ¥ Hisingen…det var väldigt mÃ¥nga pÃ¥ de ängar som fanns där. Kul att hitta orkideér sÃ¥ i närheten där jag bor :) För det är väl kärrknipprot jag sett :/
http://www.vastkuststiftelsen.se/visanaturres.asp?id=353

0 206 visningar
3 svar

Äntligen

Robban

12 jul 2008 kl. 12:48

Nu har dom poppat upp ca 1,5 liter av det gula guldet. I dag blir det Kantarell Lasagne och en flaska rött.

0 539 visningar
9 svar

Är detta ett stadium till vargmjölk?

anithau

24 jun 2008 kl. 22:52

Hittade dessa på en granlåga.
Mjuka, när jag tryckte lätt på en av dem, så kom det vit vätska.

Så frågan: vargmjölk el inte?
Tacksam för hjälp.

0 194 visningar
4 svar

Campingsvamp!

"JAS" Helsingborg

12 jul 2008 kl. 19:58

Ja så hittade jag äntligen lite svamp och i morgon skall jag plocka en del hoppas jag. Jag som bara irrar runt på campingplatser för tillfället hittade inget i Västervik men på Råå camping i HBg hittade jag dessa två arter.

0 222 visningar
6 svar

En ruskig vecka!

Jan A, Uppsala

12 jul 2008 kl. 21:40

Den här veckan har varit ruskig.  Vi fick först tömma en välfylld svamp- och bärfrys pÃ¥ sitt ruttna innehÃ¥ll (hade nog varit död minst tvÃ¥ veckor) och det var inte roligt att kompostera vÃ¥rmussar, mandelriskor, kungschampinjoner, rödgul trumpet, tranbär och givetvis ocksÃ¥ en del mer vardagligt.

I onsdags var vi - i bilen - c. 120 m frÃ¥n att fÃ¥ ett störtande segelflygplan pÃ¥ oss. 
Bara piloten dog och det stÃ¥r en hel bil pÃ¥ gÃ¥rden. 
SÃ¥ om jag verkar ovanligt konstig sÃ¥ Ã...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone