Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 159 visningar
5 svar

Gula på gång i norr också!

BaWa

12 jul 2008 kl. 18:39

Små som häftstiftshuvuden men de har iaf kommit upp. Nu återstår att se om de plockas innan de ens hinner bli som femtioöringar, det hände för två år sedan, eller om de får stå kvar och växa sig vuxna. Alltid lika skoj att hitta de första gula kantarellerna på säsongen.

0 250 visningar
1 svar

id ?

lisa stockholm

13 jul 2008 kl. 13:54

vet någon?

0 162 visningar
0 svar

id?

lisa stockholm

13 jul 2008 kl. 13:45

vem vet?

0 1952 visningar
64 svar

Kantarellälskare

Geraldine

27 jun 2008 kl. 07:48

Idag blir det premiärtur ut till Mälaröarna för att leta efter min favoritsvamp Kantarell. Hoppas på tur. Batteriet ligger på laddning, få se om man hittar några knappnålar.:)

Har sett på rapporten att det finns kantareller både i Sörmland och Värmland.

0 200 visningar
3 svar

Hej cicki T Belgien

"JAS" Helsingborg

12 jul 2008 kl. 22:54

Nyfiken på hur det ser ut i dina svampmarker, om jag har förstått rätt av mina kontakter så har ni fått betydligt mer regn i er del av Europa än vi fått i vår del. Och så har jag svarat dig på Kantarellälskar tråden. Och ja, jag skall fortsätta “irra runt” :) Så en bild från min arbetsplats och ut över Sundet, från idag.

0 230 visningar
5 svar

id hjälp

cicki T Belgien

12 jul 2008 kl. 21:36

På en gammal stubbe av lövträd.
En mycket fast svamp med skivor.
Bild 3 ett fast ägg på samma stubbe.

0 364 visningar
2 svar

Kanske en tryffel

Alf Pallin

12 jul 2008 kl. 11:11

Jag skulle gissa att det här är en tryffel, men vilken? Rottryffel?? Växte i blandskog tall och gran löv i traktorspår. Diameter på snittytan ca,2 cm obetydlig lukt mild smak, färgen på bilden stämmer bra.

0 308 visningar
17 svar

Vårmusseroner?

Bo Reyer

6 maj 2008 kl. 19:19

När tror ni att jag får skörda mina första i Sala? Häxringen är redan på plats. Gissa ett datum! Den som kommer närmast belönas med en nejlikbroskskivling.

0 138 visningar
0 svar

Färgklick

Lena M

12 jul 2008 kl. 20:49

innan jag avslutar dagen, ingen svamp ännu i mina trakter.

0 155 visningar
2 svar

Vad är detta?

Tomas M

12 jul 2008 kl. 18:58

Jag skulle till ett ställe där jag hittat små kantareller för att se om de växt lite. Sedan skulle jag “bara” in på en stig, “jag följer den här stigen en bit bara” sa jag till mig själv. När jag gick “tillbaka” måste jag gått åt helt motsatt håll. Vilse i skogen passade jag på att leta svamp och fann en som jag inte kan identifiera, kan någon se vad det är för en?

0 317 visningar
2 svar

Är detta en musseron av något slag?

anithau

12 jul 2008 kl. 14:29

Hittade denna “musseron”, vid en grusväg ut i kanten. Har aldrig sett en musseron där förut vid den här tiden.

Går det att få hjälp med artbestämning. Tack i förväg.

0 152 visningar
0 svar

I dag blev det napp.

anithau

12 jul 2008 kl. 14:26

Jag har ett ställe som är riktmärke för när svampen börjar kommai gång. Nu har det startat.

Tegelsoppen var fräsch, men den rödbruna stensoppen - helt maskäten.

0 395 visningar
3 svar

Skalbagge VILKEN?

Elisabeth Jansson

12 jul 2008 kl. 00:00

Hej!

Kan någon hjälpa mig att artbestämma denna skalbagge har letat och hittat bild på nätet men inget namn!
En del av dem var helt orange vissa hade bara lite svart men det måste väl vara samma art i olika stadier?

0 651 visningar
2 svar

Grågul stensopp

Ingela Gustavsson

12 jul 2008 kl. 08:57

Jag såg på rapporter att någon hittat grågul stensopp. Vad är det för en svamp och kan någon skicka in en bild på den? Jag har aldrig hört talas om den.

0 159 visningar
1 svar

Inge svamp, men naggande goa ändå

Maric

12 jul 2008 kl. 00:18

Har lekt barnmorska idag.
5 levande och en dödfödd.
Mitt i allt tumult så svimmade dotras vän ner inne på toaletten.
“helt hysteriskt”

img src=“http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/21990000-21999999/640x480/21995062.jpg?0”

0 507 visningar
10 svar

Vilken Ticka?

ElisabethJansson

8 jul 2008 kl. 00:16

Hej!

Hemkommen från ett mycket torrt Gotland med mycket fotade blommor hittade jag den här tickan på Kyrkogården i Gothem på ask, jag undrar kan det vara pälsticka?

0 206 visningar
7 svar

Känner någon igen denna??

anithau

10 jul 2008 kl. 13:04

Jag hittar inget lämpligt namn på denna skålsvamp. Finns det någon av Er som kan tipsa mig om vad det kan vara?

Den växer i gräsmatta.
Tack på förhand.

0 208 visningar
9 svar

Kungschampinjon eller importerad?

Bosse

10 jul 2008 kl. 14:42

Under en buskpion kom för en vecka sedan tre svampkroppar upp. Som bilden visar kraftig, mycket hård fot med ring, utan strumpa, fjällig hatt, täta beige lameller. Doftar säreget utan att påminna om något annat. Köttet fast och aningen gulbeige. Svensk svamp eller importerad med plantan?

0 200 visningar
2 svar

Skulle behöva hjälp

Göran H

10 jul 2008 kl. 22:42

Har flera kvällar studerat denna växt. Men nu måste jag få klarhet. Den är nu 2,5 meter hög och ger sig in i äppelträdet. Vad är det? Vet att det finns hur mycket kunnande som helst här på Forumet om dylika ting.

0 198 visningar
1 svar

Ingen-svamp-depp

cicki T Belgien

10 jul 2008 kl. 20:07

så här såg det ut efter vår skogspromenad idag

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone