Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 225 visningar
8 svar

Katten också!

Bengt Sandh

24 okt 2007 kl. 00:43

I dag var jag ute på den näst sista svampexkursionen innan avresan på måndag till Madeira. Jag plockade 4,5 kg trattkantareller varav de flesta var stela som finnar av frosten. Till min stora förvåning och glädje dök det upp ett par hekto rödgul trumpetsvamp bland trattisarna.

Till middag blev det således stekta fjärilskotletter med stekta bananer. Som tillbehör var naturligtvis mina trumpetsvampar klockrena. Med stor omsorg förvälldes dessa och stektes i smör för att förgyll…mer…

0 203 visningar
4 svar

Blek taggsvamp...

Bengt Sandh

25 jun 2008 kl. 00:50

...börjar nu titta upp och säger “hej Bengt, nu kör vi igång”. Snacka om lycka!

0 155 visningar
7 svar

Klick

Geraldine Vällingby

9 jul 2008 kl. 23:09

Vad är detta på bild 1 och 2?

0 165 visningar
0 svar

Riddarsporre, ej svamp

Peter

10 jul 2008 kl. 00:38

Då det finns botaniskt kunnigt folk här och då jag inte får artportalen att fungera något vidare tänkte jag bara säga att jag hittade riddarsporre, Consolida regalis, i utkanten av Tornby i Linköping, på ruderatmark (i vägkanten).

Den verkar vara sällsynt. Av värde att rapporteras?

0 162 visningar
3 svar

Första för säsongen

Mikael R

9 jul 2008 kl. 16:23

Nu börjar det även komma svamp i Sjuhäradsbygden.
Är det så att jag nu också har hittat vargmjölk (bild 1)?
Vad kan bild 2 och 3 vara? Allt i mossig granskog.

0 263 visningar
0 svar

Manual Artportalen.

Michael Krikorev

9 jul 2008 kl. 17:34

Nu finns en användarmanual till Artportalen utlagd på Artportalens hemsida:
http://www.artportalen.se/plants/anvandarhandledning.pdf

Den tryckta versionen som bifogades i nya numret av SMT och Sporaden innehåller fler svampexempel, i övrigt är manualerna identiska.

0 242 visningar
7 svar

Pepparfrukter ?

EG

5 jul 2008 kl. 12:37

Vad ska jag göra med mina gröna pepparfrukter? Finns det någon som har något bra recept på inläggning så vore jag tacksam
Får ägna mig åt detta då det är totalt tomt på svamp i mina trakter Gullspång
Ett stort tack till alla som har delat med sig av naturbilder o inlägg o förgyllt min “torra” vardag Imorgon är det lovat regn

0 254 visningar
1 svar

Svamplycka

Tomas M

8 jul 2008 kl. 22:40

Jag har gått till skogen och letat svamp några gånger det här året nu utan att ha haft någon större tur. Idag var det likadant. Men på väg till skogen fann jag en liten tegelsopp som nu hänger på tork i en lina. Jag var ofta med min mamma och mormor i skogen när jag var mindre och har inte varit så mycket i skogen sen dess. Jag flyttade hemifrån förra året till en annan del av Stockholm än den jag vuxit upp i och nu börjar jag komma tillbaka till saker jag uppskattade som barn ...mer…

0 313 visningar
16 svar

Regn

Robban

6 jul 2008 kl. 17:15

Nu har det regnat hela natta och hela daga så snart måste det ju börja ploppa opp någe.

0 155 visningar
8 svar

Dagens skörd

Tina Nordberg Kolsva

8 jul 2008 kl. 21:50

Inte vad jag hade räknat med, men det är bara att vackert skörda det man finner. Hittade 2 kantareller åxå.Jag plockade inte de föränderliga, får liksom ingen aptit på dem då de alltid är så fulla med småkryp.Äter ni den?
En lite större krypare var ute på kvällspromenad.

0 274 visningar
3 svar

Stiftsvamp på björk

Alf Pallin

8 jul 2008 kl. 20:14

Har den här något namn?

0 204 visningar
0 svar

Häxring

Göran H

8 jul 2008 kl. 21:35

Vad då lade in en bild?
Här kommer den.

0 233 visningar
0 svar

Häxring

Göran H

8 jul 2008 kl. 21:34

Nå´n ringde och tipsade mig om att titta på “Allsång på skansen” i kväll. Tittar inte på dylikt i normalfall. Men nu skulle tydligen Burken, Little Gerhard och bl.a. Rock-Ragge vara med och då var det läge att kolla gamla bekanta från Huvudsta. Så dyker han då upp, grabben från Piteå eller om det var Boden….. vet det fan, men som han sjunger. Han gjorde Amazing Grace som ingen gjort efter Elvis. Jag bara njöt.
Skriver eftersom jag vet att det finns en hel del musikintresserade h…mer…

0 204 visningar
6 svar

Jag behöver hjälp

Lena M

7 jul 2008 kl. 17:39

Såg en klunga svampar som växte på sidan av en granstubbe och jag vet inte vad det är, vad jag skall söka på?
Ingen doft och angenäm smak tycker jag. Skivorna är ljusbruna, hattkanten inrullad och foten klubblik.
Tala om för mig vad det är, någon.

0 503 visningar
4 svar

stilig växt

klas jaederfeldt

8 jul 2008 kl. 18:07

Jättebjörnloka eller Jätteloka det finns ett fint bestånd av den i Järna, de fyller ett område på 15 x 35 m, växtens saft på huden ihop med solsken ger brännblåsor .

Det är jag som är skyldig till att växterna finns där, jag hade förr bikupor på samma ställe och just när lokan blommar finns det inte så mycket för bina att flyga på och samla honung ifrån i Sthlmsområdet,

Så jag planterade för ca 15 år sedan en planta och spridde ut frön, plantan dog och inget hände….mer…

0 1002 visningar
1 svar

Blek ostronmussling måltid

Alf Pallin

8 jul 2008 kl. 20:06

Så här blev blek ostronmussling.
Ingridienser:
Blek ostronmussling, en liten tegelröd björksopp, en liten aspsopp, från gräsmattan en karljohan, en grönkremla. Vitlöksklyfta, 1/2 gul lök, bacon, två ägg, salt vitpeppar, prästost, vitt vin.
En vitlöksklyfta och en halv gul lök steks i blandning av margarin och olivolja, lägg i svampen låt puttra en god stund, slå i 1/2 dl. vitt vin, låt vinet koka in, stek upp bacon och blanda i svampen, rör ned ägg, skiva över ost och grädd…mer…

0 173 visningar
2 svar

hej

hu

8 jul 2008 kl. 19:30

ha

0 161 visningar
0 svar

Ovanlig champinjon

Ove Unander

8 jul 2008 kl. 19:25

Första gången jag anträffar denna rara champinjonen .
Anträffades i granskog.

0 168 visningar
1 svar

Glöm inte att klicka

Mia

6 jul 2008 kl. 23:05

Klicka helt kostnadsfritt för att rädda gammelskog via ikonen vänster om forumet.

Klicka på!

0 206 visningar
7 svar

Matsvamp på asp

Alf Pallin

7 jul 2008 kl. 21:14

Blek ostronmussling heller hur. Värde som matsvamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone