Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 941 visningar
18 svar

Två tickor?

NadaL, Umeå

28 maj 2008 kl. 16:21

På lördags utflykt hittade min man och jag två tickor, som vi behöver hjälp med.
Första tickan växer på granlåga,bilden är inte den bästa,men vi tog hem en bit och fotade den.

0 1387 visningar
4 svar

Vad kryper på rabarbern?

gunhild umeå

31 maj 2008 kl. 21:25

Min granne har fått nåt som äter hennes rabarber. vet någon vad det är?

0 276 visningar
2 svar

Dom är bara

NadaL, Umeå

31 maj 2008 kl. 21:54

KLIBBTICKOR men jag tycker att dom är härliga:

0 203 visningar
1 svar

I bäcken

Alf Pallin

31 maj 2008 kl. 20:14

Små svampar i en liten bäck i Hälsingland

0 195 visningar
1 svar

Vad glad man blir...

gunhild umeå

31 maj 2008 kl. 20:01

Så här glad blir också jag när den första svampen dyker upp.
På andra bilden en riktig svamp fotad i går ute på Öhn.

0 265 visningar
6 svar

Björksopp

Tanja V

30 maj 2008 kl. 18:46

På en inbyggd gård (varmt o skyddat), med gräsmatta o björkar, hittade jag två ganska stora björksoppar i går. Är inte det väldigt tidigt åtminstone här i mellersta Dalarna?

0 191 visningar
0 svar

BirgittaD

anithau

31 maj 2008 kl. 07:12

Hej!
Jag tycker också att det är tråkigt att inte fara till Vuollerim. Men det går inte alltid som man tänkt. Jag håller i alla fall på med min poster. Det är spännande.
Lycka till på Er resa och vistels i Vuollerim. Du kan väl maila óch tala om hur ni hade det.
Ha det så bra.

0 1783 visningar
12 svar

Murklor igen

Lena S

14 maj 2008 kl. 10:24

Kokar ni av murklorna 2 eller 3ggr?
Har sett 3 rekommenderas.

0 204 visningar
2 svar

Vet någon vilka svampar

Alf

28 maj 2008 kl. 21:36

hej
bifogar bilder på några svampar som kommer väldigt tidigt varje år sedan några år tillbaka i min gräsmatta. Vet någon vad det är? tog bilderna 080528

0 1290 visningar
16 svar

Stekt Svavelticka.

"jas" hELSINGBORG

22 maj 2008 kl. 20:48

Så äntligen kom jag till skott. Skar i tunna skivor och smörstekte en liten Svavelticka, när den började bli brynt tillsatte jag en liten gul hackad lök. Stekte vidare och tillsatte lite olivolja, stekte lite till så att löken tog färg. Kryddade med salt, vitpeppar, Curry och lite Tandori och nu tillsatte jag 1dl. grädde det hela fick puttra ihop en stund. SMAKAR HELT OK. Sambon tyckte det var riktigt gott och påminde i konsistensen om “quornkyckling”. Själv förnam jag en liten “bes…mer…

0 324 visningar
1 svar

Gott om murklor i Piteå

Carina

28 maj 2008 kl. 22:13

Plockade igår 20 kg murklor.
I Piteå.
Har inte ätit murklor på många år.
Men tänker tillreda en och annan god murkelsås.

0 162 visningar
1 svar

NATUROMRÅDE

britta

28 maj 2008 kl. 22:31

O-hamn med omnejd. Robban har du kollat alla dina svar?

0 292 visningar
10 svar

Utropat naturområde!

Robban

23 maj 2008 kl. 23:40

Har idag sagt att all gräsklippning är förbjuden, då jag hittade svampar på gång i gräsmattan när jag börjat klippa. Povade ta bilder med mobilen. Jätte suddigt. Bilder kommer när familjen kommer hem. Är knoppar nu, en större går över i brunt, liten är vit??? Jag vet att det inte är mycket , men vad göra när man inte kan teknologin.

0 254 visningar
8 svar

citrusfärgad svamp

buffy

27 maj 2008 kl. 13:00

Denna mkt vackra svamp fotograferad i förrgår växte ovanpå en stubbe i en slänt i Råådalen. Sedd från sidan tyckte jag den påminde om en halv grapefrukt med apelsinfruktkött. Den var 10-12 cm i diam, den gula färgen var ännu citrusgulare i verkligheten. Vet någon här vad det är för en?

0 206 visningar
0 svar

Svampar från i går

gunhild

26 maj 2008 kl. 15:55

Murklorna har torkat vi behöver regn!!!
Den andra växer på en gammal granlada som brunnit nån gång.
Den tredje också hård och torr växer på en stubbe.

0 252 visningar
3 svar

Murkla???

Ann-Kristin Wikström

27 maj 2008 kl. 21:36

Jag brukar plocka murklor varje år, men i år är det gott om en annan svamp på hyggena. Den ser ut som en tillplattat stenmurkla men lite ljusare i färgen, den luktar som murklor men är släta. Är det någon som vet vad det är och om den går att äta.

0 165 visningar
4 svar

mumma!

Stellan

28 maj 2008 kl. 12:59

jag tycker att det är MUMMA med matsvampm,mmmmummms!!!

0 253 visningar
13 svar

Vad har jag hittat idag?

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:20

Idag hittade jag ett nytt smultronställe. Det blev några svampar och för mig en ny till samlingen nämligen Bäckspik och jag är säker på att de växte på granved. Det kommer en del bilder på svamp som ni känner väl till och så kommer det lire ögongodis. I morgon åker jag till Västervik på 12 dagar och om inte det trådlösa är klart så hörs vi inte på ett tag, så då är det väl lika bar att önska er några härliga veckor.

0 192 visningar
4 svar

Liten lj.beige

Lena M

26 maj 2008 kl. 20:45

svamp såg jag idag på murken stock, är det någon som vet vad det är, jag har inte hunnit tittat någe. Ingen doft och vad den smakade, ja jag vet inte, inte mycket iallafall.

Kan nämna att det finns gott om toppmurklor på vissa ställen, fick släng bra många som börjat bli dåliga och mycket smått står kvar och väntar på lite regn.

0 174 visningar
2 svar

Still going strong

anithau

27 maj 2008 kl. 12:50

Vid dagens runda visade det sig att bl a aspskålarna håller sig fortfarande. Det är ju ett tag sedan fyndet gjordes.
Inte i toppform, men godkänt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone