Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 297 visningar
4 svar

Gaudi...

Stefan HBG

27 maj 2008 kl. 20:01

...inte visste jag han designade fågelholkar ockaså!!
Fast den här konstruktionen verkar ju inget vidare.
Vilken ticka??

0 606 visningar
6 svar

Baggar

Tina Nordberg

26 maj 2008 kl. 10:36

Var till Kolarbyn i går och den här bocken besökte oss vid lägerelden. Den har jag problem med, hjälp!
De andra två finns hemma på ängen, bekanta?

0 164 visningar
3 svar

Mina favoriter

gunhild

27 maj 2008 kl. 12:23

Vill bara visa några bilder av mina favoriter.

0 265 visningar
6 svar

Tidiga norrländska

P3

26 maj 2008 kl. 15:07

De två första är samma svamp, hatten ungefär tummnagelstor och växte på ett hygge.

Kan den tredje vara en röksvamp av något slag?

0 587 visningar
6 svar

På murken rönnlåga

NadaL, Umeå

27 maj 2008 kl. 07:18

Det var en härlig utflykt till Hässningberget i lördags och min man och jag har hittat många nya fynd.
Vi hittar ingenting som stämmer på den här, som växer på en murken rönnlåga.
Har någon förslag? Tacksam för hjälpen.

0 334 visningar
4 svar

Sommarstubbskivling?

Jan A, Uppsala

26 maj 2008 kl. 22:52

Denna art har diskuterats en del på sistone och idag kom hundpatrullen hem med de här avbildade som växte tillsammans med föränderlig, denna på rutten gran, den föränderliga på rutten björk, båda substraten ingående i en gl bro på ett motionsspår. Färgen mycket varmt brun och tämligen bra återgiven. Jag tycker mycket stämmer bra med bl.a. de mycket täta skivorna. Tacksam för kommentarer!

0 181 visningar
3 svar

Någon

Lena M

27 maj 2008 kl. 06:58

som brukar avkoka toppmurklor ?

I några böcker står det faktiskt att det rekommenderas av säkerhetsskäl. Att förväxla den med stenmurklan tycker jag låter långsökt och jag åt för ca 10 dagar sedan och mår bra. Vad menas ?

0 184 visningar
3 svar

Eneli, kolla Gunhilds "Upplagt"

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 18:24

Nu kan jag ge upp försöken att slå DIG och måste hitta ngt annat!

0 2550 visningar
11 svar

Torka murklor

J.E.F

25 maj 2008 kl. 22:58

Jag har ingen erfarenhet av att torka stenmurklor i hushållstork. Tänkte kolla med er här på forumet om någon har nåt vettigt att säga om denna metod. Har i kväll för första gången plockat drygt fem kilo jättefina stenmurklor på ett av våra hyggen. Jag var bara där för att kolla hur det stog till med nyplanteringen men när jag såg alla murklorna kunde jag bara inte gå därifrån…

0 300 visningar
6 svar

Rostticka?

Enelie, Linköping

20 maj 2008 kl. 12:58

Den här har jag svårt att namnge. Jag lutar lite åt Rostticka. (Hittad 18/5-08)

Men en annan tråd från Jan A med ev. Rostticka är ganska olik den här tycker jag.

Den kändes som sammet på ytan.

0 347 visningar
3 svar

Torka murklor

J.E.F

25 maj 2008 kl. 22:58

Jag har ingen erfarenhet av att torka stenmurklor i hushållstork. Tänkte kolla med er här på forumet om någon har nåt vettigt att säga om denna metod. Har i kväll för första gången plockat drygt fem kilo jättefina stenmurklor på ett av våra hyggen. Jag var bara där för att kolla hur det stog till med nyplanteringen men när jag såg alla murklorna kunde jag bara inte gå därifrån…

0 321 visningar
8 svar

Vad har jag hittat?

NadaL, Umeå

25 maj 2008 kl. 23:39

Den här mjuka, skummiga svampen,växer på en aspstubbe.Det luktade inget speciellt,man kan säga neutralt och smaken hade jag ingen lust att testa.
Har någon förslag?

0 211 visningar
9 svar

Råådalen/ån och några flygfän ?

"JAS" Helsingborg"

21 maj 2008 kl. 20:16

3 bilder, Råådalen med ån på 2 och så 3 på 2 flygfän. Först trodde jag att det var någon sjuka som angripigt maskrosen men vid en närmare granskning så upptäckte jag att den var full men dessa ljusbruna skalbaggar och när jag titta runt så fanns de på de flesta blommande örter, så här kan det se ut när Rapsbaggarna är på gång men de är mindre och svarta, är det någon som vet vad de heter. Smög vid ån och fick se en ca. 5hg. Öring och tillflödes bäckarna är fulla me…mer…

0 256 visningar
5 svar

Gult idag Spindel

Tina Nordberg

25 maj 2008 kl. 21:34

Äntligen har jag hittat den här.
Kan ni den?

0 746 visningar
26 svar

Galen i svamp

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 18:16

Den som är intresserad kan nu bjuda på Antonio Carluccios fantastiska bok “Galen i svamp”
(Jag har den, är inte säljare och bjuder INTE.)
http://www.tradera.com/Galen_i_svamp_av_Antonio_Carluccio-auktion-62813005

0 186 visningar
3 svar

Ticka!?

Tomas Gradin

25 maj 2008 kl. 23:28

Hej!
Vad kan detta vara? Växer på en död trädstam i Dalby Söderskog, misstänker att det är alm. Borde ju vara en ticka, men den har fot!? Någon sorts taggar eller rör på undersidan, är inte helt säker. Hatten är 15-20 cm i diameter.

Någon som kan identifiera? Lite lustigt att hitta en sån här i maj tyckte jag.

0 219 visningar
3 svar

Jag är osäker....??

anithau

25 maj 2008 kl. 01:04

Min första reaktion var kuddticka, men sedan blev jag osäker.

Kan någon tipsa mig?
Tack på förhand

0 1188 visningar
8 svar

Irene, aldyna

Jan A, Uppsala

21 maj 2008 kl. 18:28

I den här tråden: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=92080&fnr=1&sok=&Start=250&Offset=50&2
undrar du om det verkligen var en rönnpinne som aldynan växte på. Det var det, också idag.

0 514 visningar
12 svar

Linneansk gissebuske!

Jan A, Uppsala

24 maj 2008 kl. 18:56

Vår första sommar här hittade vi en mystisk 2 dm hög planta i hallonhäcken. Jag kände inte igen den och därför vårdades den väl! Det tog åtskilliga år innan den höjde sig över hallonen och kunde artbestämmas. Nu är den 34 år äldre, över 4 m hög, blommar vackert varje år och får luftiga frukter. Någon som vill gissa?
Linné såg den på sin skånska resa! 
I går var det hans födelsedag och i Uppsala hyllades Linné på olika sätt, ävenså idag . Man hade t.ex. byggt e…mer…

0 263 visningar
7 svar

Grattis alla mammor!

gunhild Västanfjället

25 maj 2008 kl. 12:49

I dag tar ni väl en fridag och ger er ut på svamp/natursafari! Jag har just återkommit från en premiärtur på sjön (Stavarträsket). Det blåste nordlig vind och plastbåten for hit och dit men väl framme vid målet, den gamla granladan på näset blev jag rikt belönad för mitt slit. Rosentickorna fanns där och nya hade kommit. Kan tyvärr inte visa nån bild eftersom jag glömt sladden hemma.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone