Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
I dag hittade jag denna svamp.
Är det en champinjon..kan man se det av dessa två bifogade bilder??
En bild är underifrån där man ser hur fot och undersidan av hatten ser ut,
den andra bilden visar hatten ovanifrån,.... de mörka fläckarna är för att någon har varit där och käkat.
Svampens hatt är ca. 10 cm.
Gogglade lite på sländor men fick rätt dålig utdelning, vet ni vad de heter. Och så en fluga på en alldeles färsk koblaja. Det här ska man inte berätta egentligen men vá tusen. Det var mängder av flygfän på den nylagda mockan så jag närmade mig väldigt försiktigt och när jag äntligen var framme lättade nästan alla “tusen” och började svärma runt mitt huvud i stället för runt och i skiten, då blev jag förnärmad och gick därifrån muttrande svordomar över dessa nedran…mer…
massor med toppmurklor ! torkade från kanada 30 grams førpackningar nedsatta från 49.95 dkr till 5.95 då sista førsæljningsdatum var 30 maj 08.
givetvis køpte jag alla 20 førpackningarna som fanns. alltså 600 gram torkade toppmurklor till 120 dkr. det kallar jag ett bra svampfynd !!
En kvällspromenad i skogen gav mina första för i år. I den märkliga vårmusserongranskogen hittade jag först dessa tre som jag nu känner lukten och smaken av! De brukar växa tillsammans i skogen, ängschampinjonerna och vårmusseronerna. Nästa fynd var årets första vårmusseron vid en myrstack i en tallbacke. Och under den första gömde sig den andra… Tyvärr var båda alltför välätna inombords. Champinjonerna var välmogna men felfria - och goda!
Hallå.
I väntan på rika svamptider så tänkte jag se om jag kunde få tag på några orkideé arter att lägga i kameralinsen.
Tänkte höra om ni har några förslag eller “säkra” platser man kan besöka. Det bör väl vara tid för att finna några arter nu?
OBS! Endast de som finns i Skåne!
Sista årens svampar har verkligen varit maskätna och av dålig kvalitet.Dessutom innehåller dom giftet östmitrin, rekommenderas ej för avlyssning även efter dubbla avkokningar.
Det blir mycket av Svaveltickan rent tyngd och volymmässigt då torrsubstansen är väldigt hög. När jag skulle konservera dem så fick jag tillsätta nästan 2 lit vatten för att det skulle gå att täcka dem med vätska i burkarna. Har någon provat att konservera dem, skall bli spännande att prova dem längre fram och se vad som har hänt med smak och konsistens. ( kolla tråden “Det blev många idag”)
Smart herre den där per d/Trompette des Morts. Krikorev stänger hans IP-adress gång på gång för att han inte klarar av att medverka i forumet enligt gällande regler. I ett av hans senaste inslag kunde jag till min stora förskräckelse läsa att ovannämnde herre önskade “att Bengt Sandh skulle brinna i helvetet för evigt”. Detta togs ganska snabbt bort men det hann ändå ställa till stor skada för mig och min familj.
Nu är han tillbaka igen fast han vet att han är “persona non gr…mer…
Jag såg att Hans hade lagt in en fin bild på såna i Artportalen. Det börjar vara dags att börja spana efter dem i kalkmarker nu, åtm. söderut:
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?rappsyst=2&obsID=1923204&imageID=76194
Själv har jag aldrig fått hitta någon, men den står högt upp på önskelistan..
En lång rad hittade hu:na för en vecka sen och i går var jag och tittade på den. Gökarna gol, tyvärr mest i S, trädpiplärkorna dalade och trdg-sångarna bubblade i slyet på hygget i närh.
Svamparna i torvmtrl på en motionsslinga och vi tror att det är vecknavling. Lavkompisen dock “svår” att se…
Nån som kan tipsa?