Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 257 visningar
3 svar

Vad växer på granlågan?

gunhild

23 maj 2008 kl. 15:56

Deom här två växte på samma granlåga kan det vara citronticka och granticka?

0 461 visningar
3 svar

Vårtöra och skinnticka?

NadaL, Umeå

22 maj 2008 kl. 15:43

På kalhygge hittade jag dom här tunna skinn(ticka) som växer både på tallgrenar och på sandig mark.
Kan det vara vårtöra?

0 412 visningar
13 svar

Spindlar på bild

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2008 kl. 14:40

Närapå lika lätt att att fota spindlar som att att ha en elefant i knät. De är alldeles för tysta, uppmärksamma och snabba.Har dock lyckats fånga några när jag var på tur på lunchen.Tar tacksamt emot namnförslag.

0 172 visningar
2 svar

1000 fötter?

Tina Nordberg

23 maj 2008 kl. 09:21

Vem vill sticka strumpor till den här gullingen. Tur att den inte är riktigt lika snabb som den har ben till.Namnförslag?
Något kungligt?

0 183 visningar
3 svar

Dagens bagge

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2008 kl. 14:45

En asig sak, men inte så ofin att den spottade pyton på mig.
Gissa gärna.

0 262 visningar
6 svar

Inte svamp

Lena M

23 maj 2008 kl. 07:33

Härom dagen såg jag en stor snigel som gjorde mig förbryllad, tyvärr hade jag inte kameran med.

Huset ( snäckan ) var ljusbrun och 3 - 4 cm stort och såg ut som en halv boll om ni förstår hur jag menar (trodde först att det var en svamp ).Snigeln var ljust grå/vit, någon som vet vad för art det är?
Hoppas att ingen går “i taket ” av icke svampfråga !

0 175 visningar
3 svar

Ett nytt ?

anithau

22 maj 2008 kl. 22:07

Vad har jag hittat?
Kan det vara en variant av “sammetsticka”?

0 217 visningar
8 svar

Dagens vad??

Stefan HBG

22 maj 2008 kl. 17:59

Vad kan detta vara?
Taget på dagens Råådalspromenad.

0 187 visningar
4 svar

Matsvamp i Skogstidning

Anna i Piteå

21 maj 2008 kl. 19:50

Jag läste i dag nya numret av norra skogsägarnas tidning Skogsmagasinet där det fanns ett reportage om musseronsvamp. Hittas på sidan 26 i den här länken.

http://www.norraskogsagarna.se/upload/pdf-filer/NORRA%20skogsmagasinet/NSM2008_02_www.pdf

0 254 visningar
0 svar

Stekt Svavelticka

"JAS" Helsingborg

22 maj 2008 kl. 20:51

Så äntligen kom jag till skott. Skar i tunna skivor och smörstekte en liten Svavelticka, när den började bli brynt tillsatte jag en liten gul hackad lök. Stekte vidare och tillsatte lite olivolja, stekte lite till så att löken tog färg. Kryddade med salt, vitpeppar, Curry och lite Tandori och nu tillsatte jag 1dl. grädde det hela fick puttra ihop en stund. SMAKAR HELT OK. Sambon tyckte det var riktigt gott och påminde i konsistensen om “quornkyckling”. Själv förnam jag en liten “bes…mer…

0 156 visningar
0 svar

Kärlek

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2008 kl. 14:48

och akrobatik. Gör om det den som kan ;)
Det är ju vår nu !!!!!

0 146 visningar
2 svar

Rre från igår

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2008 kl. 09:38

Känner ni igen dem?

0 189 visningar
2 svar

Föränderlig tofsskivling?

lisa stockholm

22 maj 2008 kl. 12:23

Är det föränderlig tofsskivling jag har hittat?

0 425 visningar
14 svar

Vad har jag hittat idag?

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 19:21

Först trodde jag att det var någon mussling men det betvivlar jag nu. Sedan fundera jag på Strumpticka något övervintrat ex. men jag ser inga sporer svampen i fråga verkar helt slät undertill och mycket ljusare än på bilden är nog lite gröna reflexer från omgivningen, några ex är nästan helt vita undertill. Jag har gått förbi detta ställe flera gånger i vinter och även två gånger nu på vårkanten utan att lägga märke till den så de är nog rätt “nya” men vad är det f…mer…

0 163 visningar
2 svar

Bleking på tallkotte!

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 11:25

De här små växte under en gammal sälg i barrskog. Jag tycker de är väldigt olika normala tallkotteskivlingar. Vad kan det vara?
Bild 1 från växtplatsen i går, övriga av hemtagna ex.

0 268 visningar
8 svar

Rund eller vanlig toppmurkla?

Elisabet

21 maj 2008 kl. 23:03

Ute på ett av våra hyggen hittade vi massor av murklor, tyvärr var de flesta stenmurklor, men några andra hittade vi också. Däribland dessa… Är det vanliga toppmurklor eller de som kallas runda toppmurklor?

0 228 visningar
0 svar

total torka

Trompette des Morts

22 maj 2008 kl. 00:53

i månad till kantarellsæsongen børjar och hær i nordjylland råder total torka. inte 1 droppe regn på 3 veckor och inget regn næsta 7 dagar enligt prognosen. verkar inte bra før kantarellerna !

0 163 visningar
3 svar

3 från idag

Enelie, Linköping

21 maj 2008 kl. 22:43

De här tre växte i samma hjulspår i en glänta.
Alla växte i jorden.
1:an Ögonskål.
2:an, osäker (den största av dem var 7 mm.)
3:an, någon hätta kanske.

0 344 visningar
8 svar

Efterlysning

Michael Krikorev

13 apr 2008 kl. 02:51

Hej!

Jag tänkte ta mig en svampfotograferingsrunda i veckan som kommer, så om någon av er har bra lokaler för någon av följande svampar inom en 10 mils radie från Stockholm så kontakta gärna mig på micke@svampguiden.com eller telefon 070-440 78 79

Tulpanskål- Microstoma protracta
Rökpipsvamp - Urnula craterium
Vinterskål - Urnula hiemalis
Svart vårskål - Pseudoplectania nigrella
Hedskål - Plectania melastoma
Kotteskål - Piceomphale bulgarioides
Hagtornsrost - Gymnosporangium c…mer…

0 255 visningar
10 svar

Nygammalt fynd

anithau

21 maj 2008 kl. 16:32

På gammal fyndplats hittade jag idag en ny trollhand, som jag inte sett tidigare.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone