Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 418 visningar
8 svar

Det finns annat än troll...

anithau

21 maj 2008 kl. 16:39

På vår färd fick vi ögonen på dessa fenomen. Vi skrämde inte upp någon och inga varnings/panikskrik hördes.

0 249 visningar
3 svar

Dagens skörd

Lena M

21 maj 2008 kl. 15:25

var mager. Några sten- och öronmurklor och en snok tror jag bestämt, den hade ljust gula fläckar på huvudet som den gömde, kanske blyg ? Vad är det för sorts snok ?

0 205 visningar
5 svar

Promenad i centrala Gbg

Totte Gbg

21 maj 2008 kl. 15:50

Hej, idag var jag på stan o tog vägen genom Allén på min väg hem. Då såg jag denna ticka nere på en trädstam. Är det svavelticka?

0 210 visningar
3 svar

3 Gråa från igår!!

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 19:24

Det finns svamp på 2 av bilderna, vilken svamp ser ni? Jag har aldrig sett dem så grå, de är ju gamla torra som fnöske men ändå.

0 254 visningar
6 svar

Vilken murkla?

SvenD

8 maj 2008 kl. 16:47

Liten eller rund toppmurkla? Stora ex ca 8 cm bred och hög. Mullrik gräsmatta. Mild doft.

0 213 visningar
3 svar

Vårruset

Tina Nordberg Kolsva

20 maj 2008 kl. 15:46

går av stapeln idag kl 19,00 i Västerås. Är det någon som vill hänga på, jag ska dit. Det regnar
, blåser o 10 grader varmt.
Vid målgång väntar matkorg o medalj. Där blåser Mälaren iskalla vindar rakt in i ryggraden.Härligt med motion.

0 457 visningar
23 svar

Vårmusseron

Dieter Endom

19 maj 2008 kl. 19:45

Dagens skörd.
Det är gnska få rapporter om vårmusseroner. Kommer de bara lokalt i år eller orka ingen rapportera in? På mina ställen är de nästa över.

0 179 visningar
3 svar

Kan detta vara...?

anithau

20 maj 2008 kl. 23:30

Tänker jag fel, när jag får en känsla av att detta kan vara en liten strumpticka?

0 182 visningar
1 svar

Tack

Mikael R

21 maj 2008 kl. 03:43

Tack för olika inlägg i vinter! Förutom tickor och några fler är det ju inte så mycket svamp under vinterhalvåret.
Tack för era inlägg, det är kul att “prata natur” i alla väder.
Digitalkamerans frammarsch har också underlättat för många av oss att förmedla bilder.
Tack också Micke för ditt forum här på Svampguiden!

0 274 visningar
15 svar

Vilken svamp från igår

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 08:19

Hittade denne lille på en liten Tallfloe,(några år gammla tunna Tallar) Ett par cm. i diam. luktade gott men smakade inget vidare blev en bitter eftersmak som satt i länge. 3 bilder och så kommer det 3 bilder på några blommor från skogen.

0 215 visningar
4 svar

Vårmusseroner -O-hamn

Britta

14 maj 2008 kl. 09:14

Plockade i helgen en del vid Mälaren, tyvärr har vi inte fått något regn på flera veckor.
Robban, v 21 - 22? passar det? Har det regnat i dina trakter? Jag kan visa dig andra bilder “på vad har jag hittat” och informera ytterligare utöver de svar du fått. Kul att du fiskar,det gör vi också

0 275 visningar
2 svar

På gaggkåpan

Tina Nordberg Kolsva

20 maj 2008 kl. 14:06

Har mina funderingar på Trachyspora intrusa, daggkåpsrost.
Får man medhåll eller annat förslag?

0 301 visningar
7 svar

Bläcksvampen

Enelie, Linköping

19 maj 2008 kl. 22:25

Jag hade tidigare en tråd “Hårigt, Vad?”
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=87720&view=open&fnr=1

Nu har svampen kommit upp ur det “håriga” och ser ut så här.

Så det är nog som förslaget Coprinus domesticus, tror jag.

0 214 visningar
7 svar

Slöjskivling

Enelie, Linköping

20 maj 2008 kl. 11:41

Det har äntligen kommit regn nu i veckan så det börjar så mått dyka upp lite svamp.

Den här växte tuvad i gräsmattan idag och det borde väl vara en Svavelgul slöjskivling.
(Skarp smak)

0 1418 visningar
4 svar

Vårmusseron/recept?

Evus

19 maj 2008 kl. 19:22

I dag har jag hittat fina ex av vårmusseron.

Jag har aldrig tillagat dessa förut.
Kan man torka dom? Eller blir det bästa resultatet att förvälla?
Någon som vet?

Tackar på förhand gör

0 393 visningar
4 svar

Ett spännande hygge

gunhild Nordås

19 maj 2008 kl. 11:12

På hygget där det fanns gott om älgspår fann jag förstås fina murklor och dessa fina orangefärgade skålar. Jag gladdes också åt synen av björkrotvältan som bildat en liten damm med grön växtlighet (mina hundar badade där). En liten bit in i granskogen fanns det snödrivor kvar.(vi har fortfarande minusgrader om nätterna och björkarna har farit illa).

0 4515 visningar
10 svar

Hjälp recept på Svavelticka

"JAS" Helsingborg

17 maj 2008 kl. 12:48

Har letat men hittar inget recept på tillagning av Svaveltickan. Bara att den skall avkokas, i hur mycket vatten då och hur länge? Att den skall kryddas som fågen har jag fattat.

0 207 visningar
2 svar

Den som gör en resa....

Dieter Endom

19 maj 2008 kl. 20:09

....har alltid något att berätta. Hade förmånen att vara i Umeå i helgen och träffa gamla och nya svampvänner. Tyvärr gick uppbrottet lite väl fort och jag han aldrig tacka alla ordentligt.
Gör ett försök här på Forumet istället.
Tack för förtroendet Elisabeth Bååth och tack Anithau för den trevliga guidningen och att jag fick se och fotografera både Trollhand och Scharlakansröd vårskål. En sådan upplevelse har man sannerligen inte varje dag. När jag somnade i gårkväl…mer…

0 180 visningar
1 svar

ung å torr

klas jaederfeldt

19 maj 2008 kl. 11:55

i lördags fanns denna flällticka på ett träd vid Tullgarnsslott Sdml.
knopparna brukar se bättre ut men dessa har av den senaste sommarvärmen torkat in

0 183 visningar
1 svar

Skön avslutning

Tina Nordberg Kolsva

19 maj 2008 kl. 09:08

på en ruggigt kall helg. Vid 19- tiden i går kväll sprack solen upp. Då åkte stövlarna på med en rasande fart o ut i naturen. Lite smått o gott bjöd moder natur på.Vi fick en solig timme o +7 grader.I dag på morgonen var det frost i trädgården.Nu skiner solen igen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone