Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 220 visningar
3 svar

Rekordtidigt!

Elisabeth Jansson

19 maj 2008 kl. 08:31

Igår hittade jag de här champinjonerna i grannens gräsmatta under äppleträd.
Vilken sort kan det vara?

I natt har det varit -2 grader och frost överallt och igår var det bara 5 grader och dessa svampar tränger upp i gräsmattan jag tycker det är fantastiskt!

0 294 visningar
10 svar

Bläcksvamp

Lena M

16 maj 2008 kl. 20:41

Nu ???
Lite konfunderad av svampen som växte efter en gammal körväg och gräs.
Den var ljusare grå än vad bilden visar och skivorna var ljusa men hemkommen hade skivorna mörknat , se bild.
Vad är det för bläcksvamp som visra sig så tidigt på säsongen undrar Lena och Evus.

0 409 visningar
4 svar

Från dagens utflykt

NadaL, Umeå

18 maj 2008 kl. 19:43

Hittade dom här skålar, som växer på roten av en gran.Dom är inte stora utan ca. 1-2cm. i diameter.
Kan det vara svart vårskål?
Någon som vet?

0 170 visningar
3 svar

På gråallåga

NadaL, Umeå

17 maj 2008 kl. 15:03

växer den här vita tickan.Kan det vara glasticka? Någon som har förslag?
Tyvärr, bilder är inte så bra, men jag har bara dom.

0 172 visningar
1 svar

Äkta Tryffel

GretheF Skåne

18 maj 2008 kl. 08:52

Jag läste i går i tidningen( Helsingborgs Dagblad) att den äkta tryffel i Frankrige är vid att försvinna på grund af torka är där andrer som har läst det

0 230 visningar
2 svar

sälja eller inte?

Lisa G

17 maj 2008 kl. 12:41

Jag har hamnat i en diskussion där jag hävdar att det är enligt lag förbjudet att sälja murklor, min “motståndare” plockar och säljer och hävdar att det är dessutom bra betalt? är det jag som är naiv?

0 706 visningar
3 svar

Att sälja svamp

P3

18 maj 2008 kl. 08:19

Jag funderade om jag skulle försöka sälja lite stenmurklor men när jag googlade efter företag (svampgrossister, uppköpare etc) så hittade jag inga. Någon som kan ge mig några namn eller adresser?

0 1573 visningar
9 svar

Fågelfråga

Sofia, Skåne

16 maj 2008 kl. 13:58

Det finns så mkt kunskap här, därför passar jag på att fråga om en fågel som jag inte lyckas artbestämma (jag är helt rudis vad gäller fåglar).

Det är en flyttfågel som dyker upp hos oss kanske i början av april, är här hela sommaren och försvinner på hösten. Jag har aldrig lyckats se den på nära håll, har aldrig sett den på marken utan bara i flykt, den flyger snabbt och flaxar mkt med vingarna, förefaller vara ungefär lika stor som en råka.

Flyger ensam eller i pa…mer…

0 224 visningar
4 svar

I dag

Robban

17 maj 2008 kl. 17:42

I brist på svamp så var jag och fiskade Abborre i dag. Den första blomman kan nog alla,men vad är det på bild 2.

0 212 visningar
3 svar

Oväder

Tina Nordberg Kolsva

17 maj 2008 kl. 14:59

Den här gynnaren satt i eken o sjöng på förmiddagen. Då vet vi vad för väder är att vänta. Bara att byta ut gräsklipparen mot skyffeln.

0 238 visningar
0 svar

På grov timmerstock

gunhild umeå

17 maj 2008 kl. 20:40

Man undrar hur dom orkar växa på nåt så torrt och hårt.
Första bilden vedmussling.
På samma stock mina promenadkompisar från i kväll. Göldentiken Zpacy och chäfertiken Bina.

0 386 visningar
6 svar

Återbesök trollhand

Jan A, Uppsala

16 maj 2008 kl. 22:09

I går kväll, när solskenet dämpats, besökte jag min enda trollhand, upptäckt 12 april. Den och kumpanen kantöra såg nu 15 maj ut som förra gången!
Kanten mellan äng och tätare hässle/lövskog visar skir grönska. Slånen utblommad, häggen igång. Trolldruvorna börjar snart blomma, vårblommorna snart slut. Inga vårmusseroner.
Men på parkeringsplatsen börjar kumminåret märkas.

0 219 visningar
2 svar

Efterlysning toppmurklor och vårusseroner

Michael Krikorev

17 maj 2008 kl. 16:49

Toppmurklor och vårmusseroner sökes för fotografering. Ring Pelle Holmberg på 08-760 79 80 om ni finner färska exemplar inom en 10-mils radie från Stockholm nu under maj och juni.

0 509 visningar
6 svar

Arbete om svamp - hjälp behövs

Linda

17 maj 2008 kl. 11:11

Hej!

Jag heter Linda och håller på att skriva ett specialarbete om svamp på gymnasiet.

Jag har valt att skriva om goliatmusseronen och skulle behöva ha lite hjälp. Jag har tittat i en del äldre svampböcker (10-15 år gamla)och sett att goliatmusseronen knapp är beskriven i dessa. Men ändå så är ju goliatmusseronen väldigt populär och omskriven under de senaste åren.

Min fråga är nu om ni tror att goliatmusseronen kan ha blivit vanligare under de sista tio åren och att det ...mer…

0 222 visningar
11 svar

Regn

Lena M

16 maj 2008 kl. 08:19

Det efterlängtade regnet föll över Gästrikland i natt, nu behövs lite värme igen om ” mina ” toppmurklor skall växa på sig. Hittade 27 st till igår men de står på tillväxt.
Trevlig helg till er !

0 244 visningar
5 svar

Svamp från idag

"JAS" Helsingborg

16 maj 2008 kl. 18:41

Var ute i Råådalen på jakt efter Vårmusseron men icke sa Nicke. Har letat i både gles lövädelskog och i ost och väst sluttningar med gräsmark, det är inte torrt mycket ytvatten och högt grundvatten, både sand, ler och “matjordsjordmån”. Kalkhalten är hög det ser jag på floran i området. I stället hittade jag en ticka som utger sig för att vara ett substitut för KJ :) och så Fjällticka och Svavelticka. Har tagit hem ett ex. av Svaveltickan som jag tänkte tillreda enligt kla…mer…

0 381 visningar
15 svar

En Blomma men vilken?

"JAS" Helsingborg

13 maj 2008 kl. 22:17

Jag vet, vet ni?

0 956 visningar
7 svar

Kockokunnighet idag på TV4

Jan A, Uppsala

15 maj 2008 kl. 10:15

Kom hem nyss, satte på TV:n och fick höra en kock säga (ungefär) “glöm inte bort att FÖRVÄLLA murklorna 2 gånger”!  Det var stenmurklor! 
Jag blir nästan alltid “besviken” över de svenska TV-kockarnas oftast monumentala okunnighet om sina råvaror och över alla idiotiska namn de hittar på, t.ex. på lökar och svampar m.m.  (Vårlök, skogschampinjon etc.)  Borde det inte finnas någon koll av vad de hittar på?

0 239 visningar
4 svar

Jordmån

Sofia, Skåne

16 maj 2008 kl. 19:16

Nu ska jag ställa ännu en fråga som blottar min totala okunskap. Är kalkhaltig jord basisk och alltså motsatsen till sur jord?

0 276 visningar
5 svar

Hagel och minusgrader

gunhild

14 maj 2008 kl. 09:33

Är det verkligen vår? I natt har vi haft flera minusgrader och i går haglade det. Högvatten är det i älven där det vanligtvis bara är en massa stenbumlingar. Fnösktickan sporar dock och min verkliga vårblomma gläder på promenaden.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone